Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SEMINÁŘ PRO OZO A TPO 2017 VÍTÁME VÁS.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SEMINÁŘ PRO OZO A TPO 2017 VÍTÁME VÁS."— Transkript prezentace:

1 SEMINÁŘ PRO OZO A TPO 2017 VÍTÁME VÁS

2 ZÁKLADNÍ TÉMATA Problematika složitých podmínek pro zásah
Schvalování dokumentace zdolávání požárů (novela zákona o požární ochraně) Odborně způsobilé osoby, technici požární ochrany a provádění kontrol provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení Povinnosti obcí (obecně závazné vyhlášky) Nový přestupkový zákon Uzamykání bytových domů Vybavení bytových domů PHP Problematika začleňování výrobních a nevýrobních provozů Problematika začleňování zkapalněných hořlavých a hoření podporujících plynů Problematika začleňování činností u mateřských školek s dětmi do 3 let Rozbor zaslaných dotazů

3 SLOŽITÉ PODMÍNKY PRO ZÁSAH
V zájmu správného určení složitých podmínek pro zásah dle § 18 písm. a) a b) vyhlášky o požární prevenci, rozhoduje o tom, zda se o tyto podmínky jedná či nikoli velitel místně příslušné požární stanice. Ten ve věci rozhoduje na základě žádosti příslušného pracoviště prevence. O správnosti určení složitých podmínek pro zásah se rozhoduje v rámci kontrolní činnosti, nebo na základě podnětu od OZO či TPO. Pokud bude stanoveno, že se nejedná o složité podmínky – nebude v začlenění uvedena charakteristika dle § 4 odst. 2 písm. j) zákona o PO.

4 SLOŽITÉ PODMÍNKY PRO ZÁSAH
Tento postup platí pouze pro činnosti charakterizované v § 18 písm. a) a b) vyhlášky o požární prevenci, tedy činnosti provozované: v dispozičně složitých a nepřehledných objektech, v nichž hrozí, zejména vzhledem k předpokladu silného zakouření, ztráta orientace osob (např. podzemní hromadné garáže, tunely nad 350 m délky, podzemní systémy hromadné dopravy osob) v prostorách a zařízeních, kde by vstup nebo činnost jednotky požární ochrany bez upozornění na zvláštní nebezpečí nebo postup hašení znamenal ohrožení zdraví a životů hasičů (např. výroba, skladování nebo prodej výbušin, pyrotechnických výrobků, hořlavých nebo hoření podporujících plynů, výskyt radioaktivních látek nebo biologicky nebezpečného materiálu, rozvodny elektrického proudu, kabelové kanály a mosty, energocentra s náhradními zdroji a vnitřní elektrické stanice osazené olejem chlazenými transformátory o celkovém výkonu 1 MVA a vyšším)

5 SLOŽITÉ PODMÍNKY PRO ZÁSAH
Ostatní podmínky uvedené ve vyhlášce o požární prevenci (§ 18 písm. c) až písm. g)) jsou dány taxativně a nelze je upravovat či vykládat jiným způsobem Dokumentace o začlenění se nebudou hromadně revidovat, problém se bude řešit až na základě kontroly SPD (případná změna začlenění nebude posuzována jako porušení předpisů) U nově začleňovaných provozů doporučujeme se obrátit na místně příslušné pracoviště prevence HZS KVK (pouze u § 18 písm. a) a b) vyhlášky o požární prevenci)

6 SCHVALOVÁNÍ DZP Účinnost od 1. srpna 2017
Schvaluje se v rámci správního řízení = vydání rozhodnutí Schvalování se týká DZP provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím dle ustanovení § 4 odst. 2 písm. j) zákona č /1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o PO) provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím dle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o PO zpracovávají a vedou DZP na základě stanovení podmínek požární bezpečnosti i pro další činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím zpracovávají a vedou DZP na základě rozhodnutí orgánu státního požárního dozoru

7 SCHVALOVÁNÍ DZP Netýká se tedy DZP zpracovaných na základě smluvního vztahu o připojení subjektu na PCO (pokud současně neprovozuje činnosti se složitými podmínkami pro zásah). Stávající DZP se nemění, ani se nebudou dodatečně schvalovat.

8 SCHVALOVÁNÍ DZP - PODÁNÍ
Právnické a podnikající fyzické osoby, učiní podání (podají žádost) vůči HZS KVK ve věci schválení předloženého DZP, a to prostřednictvím místně příslušné podatelny HZS KVK (OZO a TPO na základě plné moci). Z žádosti musí být patrné, kdo ji činí, které věci se týká a co se navrhuje. Dále musí být v žádosti uveden název nebo obchodní firma, identifikační číslo osob nebo obdobný údaj a adresa sídla, popřípadě jiná adresa pro doručování. Nemá-li podání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže oddělení stavební prevence, kontrolních činností a zjišťování příčin požárů KŘ, nebo pracoviště prevence, OOB a KŘ ÚO Sokolov nebo Cheb (dále jen pracoviště prevence) podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu. Předkladatelé DZP mohou využít vzor žádosti, která je k dispozici na podatelnách a na webových stránkách HZS KVK. Právnická osoba a podnikající fyzická osoba předloží dokumentaci zdolávání požárů zpracovanou OZO nebo TPO ke schválení ve 2 vyhotoveních (v písemné podobě).

9 SCHVALOVÁNÍ DZP - PODÁNÍ
HZS KVK doporučuje před oficiálním podáním žádosti o schválení DZP konzultovat provedení DZP s místně příslušným pracovištěm prevence. Umožňuje to snazší komunikaci a vytváří to větší prostor pro případné úpravy než v režimu zahájeného správního řízení.

10 SCHVALOVÁNÍ DZP - AKTUALIZACE
Pokud právnická či podnikající fyzická osoba zjistí v rámci vlastní kontroly DZP, že došlo ke změnám, které mají vliv na obsah této dokumentace, provede aktualizaci DZP, nebo podá žádost o schválení nové DZP. Aktualizaci provede právnická či podnikající fyzická osoba tehdy, pokud se jedná o drobné úpravy textu či grafické části DZP (např. přemístění hlavních uzávěrů či vypínačů, drobné dispoziční změny v interiéru objektu, zlepšení stavu při výměně či opravě stavebních konstrukcí apod.). Podání žádosti o schválení nového DZP provede právnická či podnikající fyzická osoba tehdy, pokud dochází k významným změnám v DZP z důvodu např. zásadních stavebních úprav objektu, kdy dochází k přístavbám či nástavbám staveb (např. změny v komunikacích, změny v důležitých instalacích a technologiích, které mohou představovat rizika, zásadní změny v ochraně objektu požárně bezpečnostními zařízeními apod.), z důvodu zásadního navýšení množství nebezpečných látek v provozech, z důvodu změny charakteru nebezpečí spojených se změnou vyskytujících se látek či činností atd.

11 DZP - PROVEDENÍ nedávat do jedněch eurodesek (potřeba vyndavat jednotlivé listy) větší objekty na A3 (přehlednost půdorysů) důraz na grafickou část posloupné řazení textových a grafických částí řídit se „Metodickým návodem k vypracování DZP“ Ing. Zdeněk Hanuška (dostupná na webu HZS KVK) žádost o elektronickou formu – tablety ve výjezdových vozidlech

12 OZO a TPO a provádění kontrol provozuschopnosti PBZ
Sjednocení aplikační praxe se opírá o zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o požární ochraně") a vyhlášku č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění vyhl. č. 221/2014 Sb. a o rozsudek Nejvyššího soudu č. j. 21 Cdo 1502/ „Výrobce požárně bezpečnostního zařízení nemůže jakýmkoliv svým „aktem“ limitovat oprávnění k provádění kontroly provozuschopnosti požárně bezpečnostního zařízení“

13 OZO a TPO a provádění kontrol provozuschopnosti PBZ
Kontrolu provozuschopnosti, údržbu a opravy požárně bezpečnostního zařízení je oprávněn provádět pouze ten, kdo je „odborně způsobilou osobou nebo technikem požární ochrany“ podle ustanovení § 11 odst. 1 a 2 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“). Uvedené činnosti může odborně způsobilá osoba nebo technik požární ochrany provádět u každého požárně bezpečnostního zařízení bez ohledu na to, kdo je výrobcem konkrétního požárně bezpečnostního zařízení.

14 OZO a TPO a provádění kontrol provozuschopnosti PBZ - ZDŮVODNĚNÍ
NS vyslovil v odůvodnění rozsudku č.j. 21 Cdo 1502/ právní názor ve věci oprávnění provádět kontrolu provozuschopnosti všech požárně bezpečnostních zařízení technikem požární ochrany bez ohledu na jejich výrobce. Vycházel zejména z výkladu ustanovení § 5 odst. 1 písm. a) první věty a § 11 zákona o požární ochraně a § 7 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) ve znění účinném do Podle ustanovení § 11 odst. 2 zákona o požární ochraně mohou plnění povinností vyplývajících z ustanovení § 5 zákona o požární ochraně zabezpečovat technici požární ochrany.

15 OZO a TPO a provádění kontrol provozuschopnosti PBZ - SHRNUTÍ
Výrobce PBZ nemůže určovat konkrétní osoby, které jsou oprávněny provádět kontroly provozuschopnosti na jeho PBZ Kontroly provozuschopnosti PBZ mohou provádět pouze OZO a TPO

16 OZO a TPO a provádění kontrol provozuschopnosti PBZ – CO S TÍM?
Je nutné dodržovat – v případě požáru jsou možné právní následky a krácení plnění ze strany pojišťoven Výrobce sice nemůže určit osoby, ale může určit např. podmínky znalostí, praktických dovedností, technického vybavení apod. OZO a TPO bude mít těžko vybavení pro kontrolu složitějších zařízení (EPS, SOZ apod.) Kontrolu provozuschopnosti zaštítit vlastním (stručným) dokladem o kontrole provozuschopnosti a doklad od odborné firmy přiložit jako přílohu. Doklad musí mít náležitosti § 7 vyhlášky o požární prevenci. Platí u HZS KVK

17 POVINNOSTI OBCÍ Obecně závazné vyhlášky Požární řád obce
Podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob Ohlašovny požárů

18 POVINNOSTI OBCÍ Obecně závazné vyhlášky – zákon o PO nemůže ukládat obci vydání OZV, je to ústavní právo ne povinnost OZV – Ministerstvo vnitra doporučuje obcím, aby se do vydávání OZV příliš nehrnuli OZV – problém nastává při překročení zákonných povinností, OZV pak ale ve své podstatě nic neřeší OZV – akce s větším počtem osob a zdroje požární vody řeší Nařízení kraje OZV lze vydat, pokud má obec potřebu řešit vyloženě specifické podmínky Ohlašovna požárů – § 1 písm. n) vyhlášky o požární prevenci – 5/2008 stanovisko GŘ – funkce především při vyhlášení poplachu v obci, dokumentace událostí ? Jsou slíbeny změny ??? Obce nemají sankční paragrafy – aby to nebyly ty slíbené změny?

19 UZAMYKÁNÍ BYTOVÝCH DOMŮ
Uzamykání dveří v únikových východech bytových domů – ne každý východ musí být únikový Stanovisko GŘ 32/2016 Povinnost je dána zákonem – nemůže mít na ní vliv ustanovení ČSN Úniková cesta (únikový východ je její součástí) je trvale volně průchodná tehdy, pokud dveře na únikovém východu lze ve směru úniku otevřít bez použití klíčů nebo jiného nářadí (nesmí dojít k omezení či ohrožení evakuace). Pokud jsou použity složitější systémy (např. elektronické zámky, karty), musí být zabezpečeno odemčení dveří při výpadku proudu Riziko nespočívá pouze v požárech, v případě paniky, tmy, zakouření je nepřípustné, aby odemčení dveří bylo závislé na lidském faktoru

20 Vybavení bytových domů PHP
Předmětem semináře v roce 2015 Revize přístupu – možnost postupovat dle vyhlášky 23/2008 Sb. bez ohledu na datum výstavby Absurdní, aby dům z roku 2007 měl jiné požadavky než dům z roku 2009 Vyhl. 23/2008. Sb., je novější právní předpis – řeší problematiku konkrétně (246/2001 Sb. pouze obecně) Vybavení dle vyhl. 23/2008 Sb., nebude považováno ze strany HZS KVK za porušení povinnosti

21 Vybavení bytových domů PHP
Ve stavbách bytových domů musí být instalovány přenosné hasicí přístroje v množství a druzích takto: a) jeden přenosný hasicí přístroj práškový s hasicí schopností 21A, určený pro hlavní domovní rozvaděč elektrické energie b) jeden přenosný hasicí přístroj CO2 s hasicí schopností 55B určený pro strojovnu výtahu c) jeden přenosný hasicí přístroj vodní nebo pěnový s hasicí schopností 13A nebo přenosný hasicí přístroj práškový s hasicí schopností 21A na každých započatých 100 m2 půdorysné plochy u požárních úseků určených pro skladování, je-li jejich půdorysná plocha větší než 20 m2 d) další přenosný hasicí přístroj vodní nebo pěnový s hasicí schopností 13A nebo přenosný hasicí přístroj práškový s hasicí schopností 21A na každých započatých 200 m2 půdorysné plochy všech podlaží domu, přičemž se do této plochy nezapočítávají plochy bytů.

22 Vybavení bytových domů PHP
Vyhl. 23/2008 Sb. Další přenosný hasicí přístroj vodní nebo pěnový s hasicí schopností 13A nebo přenosný hasicí přístroj práškový s hasicí schopností 21A na každých započatých 200 m2 půdorysné plochy všech podlaží domu, přičemž se do této plochy nezapočítávají plochy bytů Vyhl. 246/2001 Sb. Na každých započatých 200 m2 půdorysné plochy podlaží objektu přenosné hasicí přístroje obsahující hasivo s celkovou hasicí schopností8) nejméně 13 A (pro požáry látek v tuhém stavu, zejména organického původu, jejichž hoření je obvykle provázeno žhnutím), nebo

23 Problematika začleňování zkapalněných plynů
ustanovení § 4 odst. 2. písm. a) zákona o PO – možná je zavádějící „kapalný stav“, ale odkaz na CLP = za normálního tlaku pořád je to plyn – definice a pojmy CLP Lze poznat také podle bezpečnostního listu – H věty začlenění = analýza rizika – na základě vlastností látky, se kterými se musím potýkat – z toho vyplývají opatření, způsoby zacházení = podmínky požární bezpečnosti - s těmito látkami nebude za běžných podmínek nikdy nakládáno jako s kapalinami

24 Problematika začleňování činností u mateřských školek s dětmi do 3 let
Většina MŠ není stavbou určenou pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace na základě kolaudačního rozhodnutí. Jsou však stavbou pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace na základě ustanovení § 17 odst. 7 písm. c) vyhlášky o požární prevenci. MŠ je určena kolaudačním rozhodnutím - § 4 odst. 2 písm. h) a j) zákona o PO MŠ není určena kolaudačním rozhodnutím - § 4 odst. 2 písm. j) zákona o PO


Stáhnout ppt "SEMINÁŘ PRO OZO A TPO 2017 VÍTÁME VÁS."

Podobné prezentace


Reklamy Google