Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Novela zákona o sociálních službách
Ilona Šíchová
2
Harmonogram Vnější připomínkové řízení – září - říjen 2016
Předpokládaná účinnost – 2. pol. 2017
3
Hlavní problémy v soc. službách a důvody změny
4
Dlouho neřešené oblasti
nejasné kompetence mezi obcemi, kraji a státem, mezi samosprávou a státní správou státní rozpočet nezohledňuje potřeby občanů nejasná spoluúčast samosprávy na financování soc. služeb malá podpora sociální práce nízké platové ohodnocení nedostatečný přenos informací nejasná znalost strategického plánování potírání subsidiarity oddělení sociální a zdravotní péče zákon nahrazuje metodiku zásah volného trhu – nelegální služby
5
Samotná novela nezajistí vše, ale …
zpřehlední systém druhů sociálních služeb, zpřesní registrační podmínky a požadavky na poskytovatele sociálních služeb, zkvalitní a zjednoduší sociální služby pro klienty, zvýší dostupnost terénních a ambulantních služeb, nastaví kritéria pro plánování, zajistí finanční prostředky ze státního rozpočtu, zvětší možnosti dalšího vzdělávání.
6
Vyhlášky k zákonu o sociálních službách
Vyhláška, kterou se upravují některá ustanovení zákona o sociálních službách Vyhláška, kterou se upravují kritéria personálního a materiálně technického zabezpečení poskytování sociálních služeb
7
Navrhované změny… takový je plán…
8
I.
9
Registrace Registrace podle místa poskytování, nikoliv sídla poskytovatele Upřesnění kapacity sociálních služeb Zrušení povinnosti poskytnout údaje o finančním zajištění Zahrnutí personálního a materiálně technického standardu (MTS) do registračních podmínek.
10
Materiálně-technický standard
Návrh vypracován pro pobytové služby sociální péče: Domovy pro osoby se zdravotním postižením a týdenní stacionáře Domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem Chráněné bydlení Základní parametry: Počet lůžek na pokoji Vybavení pokoje Bezbariérovost
11
Personální standard Cílem stanovit minimální personálního zabezpečení,
Účelem není stanovit optimální míru personálního zabezpečení (viz § 2 zákona č. 108/2006 sb.), Personální standard nemůže postihnout potřeby konkrétních uživatelů již při procesu registrace, Personální standard je nastaven pro pracovníky v přímé péči – ne TAP
12
Rozdělení personálního standardu
Pobytové kapacita 30 lůžek Nepodkročitelný počet personálu pro den i noc Ambulantní kapacita 15 klientů Stanoven vždy 1 sociální pracovník na základní kapacit a vždy u služeb sociální péče dva pracovníci v přímé péči Terénní Lze obsloužit maximálně tolik klientů, kolik máme pracovníků Stavit minimální počty sociálních pracovníků – důraz na sociální práci
13
Nové pojetí údajů v registru
Nová možnost úprav poskytovateli: kontakty na poskytovatele kontakty na sociální služby provozní dobu služby jméno vedoucího služby personální změny fyzických osob, které budou přímo poskytovat sociální služby
14
Nepříznivá sociální situace
kromě okruhu osob se bude registrovat nepříznivá sociální situace, kterou daná sociální služba řeší z „číselníku“ provede poskytovatel výběr 1 či více NSS popis realizace sociální služby (garance) Východisko pro poskytování pomoci a podpory ze systému sociálních služeb Lépe zajistí cílenou podporu konkrétnímu klientovi Zajistí efektivitu poskytování sociální služby Nejedná se o situace, které vyplývají z vlastností člověka Znamená fungování člověka ve společnosti (jaká má očekávání, co společnost očekává od člověka)
15
II. Druhologie
16
Základní činnosti volitelné
Základní činnosti volitelné mohou být zajišťovány podle potřeb cílové skupiny osob, kterým je sociální služba poskytována. Součástí rozhodnutí o registraci
17
Sociální péče Nový druh služby Stávající druhy služeb Denní stacionář
Centra denních služeb Osobní asistence Podpora samostatného bydlení Domovy sociální péče Domov pro seniory Domov se zvláštním režimem
18
Domovy sociální péče Nová základní činnost:
Psychosociální podpora při umírání. Základní činnosti volitelné: Vzdělávací činnosti, Pastorační a duchovní péče.
19
Pečovatelská služba Upraveno:
Služba se poskytuje v domácnostech osob a v zařízeních pečovatelské služby Nová činnost: Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí Pod zařízení pečovatelské služby se řadí např. střediska osobní hygieny. Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí = dohled Cílem doplnění druhé činnosti „pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí“ je umožnění poskytovat nespecifickou podporu klientovi, kdy je pracovník služby přítomen po určitou dobu, kdy pomáhá především se změnou poloh, doprovází klienta při pohybu s cílem předejít pádu apod.
20
Nové základní činnosti
Osobní asistence Pro osoby, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, zdravotního postižení, včetně duševního onemocnění, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Nové základní činnosti Sociálně terapeutické činnosti Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí Pod zařízení pečovatelské služby se řadí např. střediska osobní hygieny. Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí = dohled Cílem doplnění druhé činnosti „pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí“ je umožnění poskytovat nespecifickou podporu klientovi, kdy je pracovník služby přítomen po určitou dobu, kdy pomáhá především se změnou poloh, doprovází klienta při pohybu s cílem předejít pádu apod.
21
Zajištění „celodenní“ asistence
Za účelem plnění čl. 19 Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením. Pro koho? klient je osobou závislou na pomoci jiné osoby ve stupni závislosti IV ve věku 18 let až věk starobního důchodu nejvýše však 65 let, žije v přirozeném sociálním prostředí smlouva o poskytování osobní asistence s poskytovatelem zařazeným do krajské sítě Potřebnost péče a zároveň nedostatečnost finančních zdrojů na pokrytí péče klientem (rodinou) musí doložit klient poskytovateli.
22
Zajištění „celodenní“ asistence
Poskytovatel žádá o dorovnání nákladů spojených se zajištěním „celodenní“ podpory a pomoci v přirozeném sociálním prostředí kraj Prováděcí právní předpis stanoví bližší podmínky pro čerpání dotace Přezkoumání a stanovení výše platby na základě předložených podkladů poskytovatelem a klientem provádí kraj, ověřuje v rámci průběžné kontroly u poskytovatele, klienta, případně orgánů státní správy (ÚP, ČSSZ, FÚ) Kraj poskytne účelově vázanou dotaci poskytovateli sociální služby OA k zajištění podpory dle skutečné potřeby a požadavku člověka se stanoveným stupněm závislosti v jeho domácnosti.
23
Nová sociální služba Osobám v terminálním stavu jsou poskytovány sociální služby ve speciálních lůžkových zdravotnických zařízeních hospicového typu nebo v přirozeném sociálním prostředí osoby formou terénní služby. Součástí služby je pomoc osobám blízkým.
24
Co bude poskytovat? Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, Sociálně terapeutické činnosti, Aktivizační činnosti, Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, Psychosociální podpora při umírání, Pastorační a duchovní péče, Pomoc osobám blízkým k vyrovnání se s traumatem spojeným s umíráním blízké osoby
25
Preventivní služby Nový druh služby Stávající druhy služeb
Krizová pomoc Telefonická krizová pomoc Nízkoprahová centra Nízkoprahová denní centra Noclehárny Raná péče Zařízení odborného poradenství pro péči o děti zaměřené na péči rodičů o děti zdravotně postižené (na základě dosavadního pověření k výkonu SPOD)
26
Preventivní služby Nový druh služby Stávající druhy služeb
Služba pro rodinu Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Azylové domy pro rodiny s dětmi Manželské a rodinné poradenství Domy na půl cesty Zařízení sociálně výchovné činnosti (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (krizová pomoc pro nezletilé osoby bez doprovodu v pobytové formě - na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Pomoc rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o děti (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí) Činnost zaměřená na ochranu dětí před škodlivými vlivy a předcházení jejich vzniku (na základě dosavadního pověření k výkonu sociálně-právní ochraně dětí)
27
Služba pro rodinu Komplexní služba pro rodinu, zahrnující terénní, ambulantní, případně pobytovou formu Poskytovaná osobám se sociálními vazbami k osobám blízkým zejména nezletilým dětem a osobám do věku 26 let, jednotlivým členům rodiny a rodině, nacházející se v nepříznivé sociální situaci ohrožující její funkčnost nebo celistvost. Sociální rehabilitace - Upřesnění úkonu tak, aby bylo jasné, že v rámci sociální rehabilitace není poskytováno zprostředkování zaměstnání (to dělají úřady práce) Domovy pro osoby se zdravotním postižením výchovné a vzdělávací činnosti, je-li služba poskytována nezletilé osobě. Základní činností volitelnou jsou výchovné a vzdělávací činnosti, je-li služba poskytována osobě starší 18 let.
28
Služba pro rodinu v pobytové formě
Azylový dům pro rodiny s dětmi na přechodnou dobu rodičům s dětmi v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení Dům na půl cesty na přechodnou dobu osobám od 15 do 26 let v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení Azylové zařízení pro děti na přechodnou dobu na přechodnou dobu nejvýše 6 měsíců dítěti bez doprovodu dospělé osoby, které se ocitlo pro krizovou sociální situaci rodiny ve stavu nedostatku řádné péče (…) služba může být dítěti poskytnuta také na základě rozhodnutí soudu Pobytové zařízení pro nezaopatřené děti pro dítě bez doprovodu dospělé osoby, jehož rodiče dlouhodobě neplní povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti, trvá-li nepříznivá sociální situace déle než 6 měsíců. Sociální rehabilitace - Upřesnění úkonu tak, aby bylo jasné, že v rámci sociální rehabilitace není poskytováno zprostředkování zaměstnání (to dělají úřady práce) Domovy pro osoby se zdravotním postižením výchovné a vzdělávací činnosti, je-li služba poskytována nezletilé osobě. Základní činností volitelnou jsou výchovné a vzdělávací činnosti, je-li služba poskytována osobě starší 18 let.
29
Odborné sociální poradenství
Poskytováno v: občanských poradnách, poradnách pro seniory poradnách pro osoby se zdravotním postižením poradnách pro oběti trestných činů a domácího násilí a ve speciálních lůžkových zdravotnických zařízeních hospicového typu; zahrnuje též sociální práci s osobami, jejichž způsob života může vést ke konfliktu se společností. Poradenství v manželských a rodinných poradnách přesunuto do služby pro rodinu.
30
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Tlumočení a zprostředkování komunikace pro osoby se sluchovým postižením a pro hluchoslepé zprostředkování kontaktu se společenským prostředím tlumočení pomocí komunikačních prostředků upravených podle jiného právního předpisu zajištění přepisu mluvené řeči zajištěné přepisu audiovizuálních záznamů
31
Dílčí změny Azylový dům Zpravidla pro osoby od 26 let věku
Nově sociálně terapeutické činnosti Intervenční centra Služba je poskytována také osobám, které jsou oběťmi genderově podmíněného násilí. Kraj poskytne účelově vázanou dotaci poskytovateli sociální služby OA k zajištění podpory dle skutečné potřeby a požadavku člověka se stanoveným stupněm závislosti v jeho domácnosti.
32
= základní činnost volitelná
Materiální a potravinová pomoc = základní činnost volitelná Azylové domy Terénní programy Kontaktní centra Krizová pomoc Intervenční centra Nízkoprahová centra Služba pro rodinu
33
Služby, co se nemění… Tísňová péče Sociální rehabilitace
Terénní programy Kontaktní centra Odlehčovací služba Terapeutické komunity Týdenní stacionář Služby následné péče Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče Sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením Průvodcovské a předčitatelské služby Chráněné bydlení Sociálně terapeutické dílny Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
34
III. Kvalita sociálních služeb
Poskytovatelé sociálních služeb opakovaně vyjadřují nespokojenost se zákonným nastavením kvality: Není jasné stanovení požadavků kritérií, i když je systém kontrolován státní kontrolou Existují duplicity ve znění povinností a kritérií Zákonné požadavky nejsou objektivní Při kontrole formulace povinností a kritérií umožňují subjektivní výklad hodnotitele VOP opakovaně poukazuje na neexistenci správního deliktu za porušování lidských práv a svobod Je nezbytné definovat nové východisko pro poskytování sociálních služeb (nepříznivá sociální situace) Snížení administrativní zátěže
35
Kvalita a standardy Nové povinnosti budou zpracovány v obecném znění
budou závazné ve znění dílčích kritérií (vyhláška 505/2006 Sb.) povinnosti navázány na konkrétní ustanovení § správní delikty Kvalita je o procesu poskytování sociální služby s důrazem na dodržování lidských práv V současném pojetí – 15 standardů kvality a 49 kritérií Nově - 5 standardů kvality a 17 kritérií
36
Nové oblasti kvality Garance služby Proces poskytování služby
- Výchozí, co řešíme, pro koho, jak Proces poskytování služby - Plánování, smlouva Lidskoprávní oblast - Systém předcházení situací ohrožení lidských práv, stížnosti Vedení dokumentace - Pravidla pro správu dokumentace Spolupráce - Oblast podpory osoby, které je poskytována sociální služba, ve využívání dalších veřejných služeb
37
IV. Financování a plánování
38
Plánování a síťování Upřesnění pojmů
Doplnění, resp. zpřesnění povinnosti obce v § 94: podíl na financování sociálních služeb zařazených do krajské sítě sociálních služeb. Doplňují se pravidla výběru poskytovatelů k zajištění dostupnosti poskytování sociálních služeb zařazených do sítě sociálních služeb
39
Financování Sjednocení nástrojů/způsobů financování sociálních služeb
Sjednocení termínů v rámci dotačních řízení vyhlašovaných jednotlivými kraji Ukotvení povinnosti kraje poskytnout účelovou dotaci poskytovateli sociální služby
40
V. Kvalifikace a vzdělávání
41
Nové profese Manželští a rodinní poradci, Zdravotničtí pracovníci,
Pedagogičtí pracovníci, Sociální pedagogové, Právníci, Psychologové, Terapeuti, Pastorační pracovníci (kaplani), Tlumočníci a přepisovatelé, Další odborní pracovníci, kteří přímo poskytují sociální služby
42
Předpoklady pro nové profese
Inspektor poskytování sociálních služeb: vzdělání jako sociální pracovník nejméně 6 let praxe v oblasti poskytování sociálních služeb, z toho nejméně 3 roky výkonu činností sociálního pracovníka nebo pracovníka v sociálních službách. Supervizor v sociálních službách: vysokoškolské vzdělání (Mgr.) humanitního nebo sociálního zaměření, 6 let praxe a absolvování nejméně dvouletého kurzu supervize v rozsahu 380 hodin
43
Přechodná ustanovení Povinnost do dvou let znovu registrace
Nové druhy služeb Dle místa poskytování Personální standard MTS – bez stavebních úprav MTS vyžadující stavební úpravy nebude u současných služeb vyžadován
44
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.