Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Implementace Strategie celoživotního učení ČR
Pavel Trantina v Praze
2
Vzdělávání a odborná příprava 2010
Již šestá konference v rámci programu ET 2010 V současnosti probíhá evaluace naplňování programu ET 2010 a příprava nové budoucí vize Budoucí strategický rámec „ET 20??“ – projednáván během českého předsednictví v Radě EU (CZ PRES) Již pošesté pořádáme konferenci v rámci pracovního programu „Vzdělávání a odborná příprava 2010“, který je od roku 2002 strategickým rámcem evropské spolupráce ve vzdělávání. Pro implementaci tohoto programu v členských zemích EU poskytuje Evropská komise granty na pořádání nejrůznějších akcí a i tato již šestá konference je uspořádána díky příspěvku Evropské komise. Rád bych tuto příležitost využil k tomu, abych se krátce pozastavil právě u programu „Vzdělávání a odborná příprava 2010“, známého i pod zkratkou ET Země EU se v roce 2002 shodly na třech cílech své spolupráce – kvalita, přístup a otevřenost vzdělávacích systémů. Na tyto 3 strategické cíle navazuje dalších 13 cílů pro jednotlivé oblasti vzdělávání, jejichž naplňování je podporováno otevřenou metodou koordinace – tyto skutečnosti však jistě není nutné opakovat, neboť je řada z Vás již dobře zná. V letošním roce však probíhají na všech úrovních diskuse k vyhodnocení efektivity a naplnění cílů programu ET 2010 s tím, že Evropská komise současně připravuje nový strategický rámec evropské spolupráce ve vzdělávání po roce Návrh této nové koncepce by měl být zveřejněn v prosinci tohoto roku a pro MŠMT – resp. pro ČR - je velkou ctí, že bude tuto strategii projednávat během našeho předsednictví v Radě EU příští rok. Česká republika tuto problematiku považuje za velice významnou – byla tudíž uvedena jako priorita číslo 1 pro české předsednictví ve vzdělávání. Ačkoli ČR bude během těchto jednání sehrávat především roli „koordinátora“ diskusí mezi všemi zainteresovanými aktéry tak, aby byl nalezen kompromis vedoucí k efektivnímu naplnění nově stanovených cílů, je přáním MŠMT, aby v jádru nové koncepce stála i nadále jako strategický cíl otevřenost vzdělávacích systémů – otevřenost vůči jednotlivcům, vůči společnosti, vůči zaměstnavatelům a v globálním hledisku i vůči celému světu. Avšak nyní již přistupme ke strategii celoživotního učení, jež byla v ČR zpracována mj. i na základě dohody ministrů odpovědných za vzdělávání v rámci Rady EU.
3
Strategie celoživotního učení
Přijata Vládou ČR Usnesení č. 761 ze dne Zpracovat Implementační plán – T: Zabezpečit realizaci opatření uvedených ve Strategii Strategie koncepčně řeší oblast počátečního vzdělávání terciárního vzdělávání dalšího vzdělávání Strategie celoživotního učení je koncepční dokument celoživotního učení v oblasti počátečního, všeobecného i odborného vzdělávání, terciárního vzdělávání a dalšího vzdělávání. Zaštiťuje iniciativy celoživotního učení v ČR v souladu s cíli Lisabonské strategie. Strategie koncepčně řeší oblast Počátečního vzdělávání Terciárního vzdělávání Dalšího vzdělávání – zvláště v této oblasti je to první významný strategický dokument na národní úrovni
4
Vznik Strategie Motivem byla potřeba vytvoření uceleného konceptu celoživotního učení Zpracovatelský tým: Zástupci zaměstnavatelů Zástupci zaměstnanců Zástupci odborníku v oblasti vzdělávání Cíl – podpora osobního rozvoje, sociální soudržnosti, aktivního občanství a zvýšení konkurenceschopnosti obyvatel ČR Při této příležitosti bych rád zmínil, že Strategie celoživotního učení není produktem úředníků. Naopak, tvořil ji tým odborníků vybraných napříč sférou zaměstnavatelů, zaměstnanců a odborníků v oblasti vzdělávání. Tento způsob práce má zajistit, že dokument bude reflektovat skutečné požadavky trhu práce.
5
Co Strategie přináší nového?
KONCEPT CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ Nový přístup ke vzdělávání Veškeré učení „ od kolébky do hrobu“ Co nového přináší Strategie celoživotního učení? Je to zásadní koncepční změna v pojetí vzdělávání jakožto celoživotního učení. Je to především změna organizačního principu učení, kdy všechny možnosti učení (ať už v tradičních vzdělávacích institucích v rámci vzdělávacího systému či mimo ně) jsou chápány jako jediný propojený celek. To dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním. To umožňuje získávat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami kdykoli během života. Počáteční vzdělávání vytváří pro pojetí celoživotního učení nezbytné základy, tvoří však jen jednu jeho část. Každému člověku by měly být poskytovány možnosti vzdělávat se v různých stadiích svého života v souladu se svými možnostmi, potřebami a zájmy. Celoživotní učení chápe veškeré učení jako nepřerušenou kontinuitu „od kolébky do hrobu“. Vysoce kvalitní základní a všeobecné vzdělávání pro všechny, od nejútlejšího dětství, je jeho základnou. Mělo by zajistit, že se člověk „naučí učit se“ a to, že bude mít k učení pozitivní postoj. Následující „další vzdělávání“ by mělo vybavovat člověka dovednostmi a schopnostmi invenčně řešit novodobé problémy udržitelného rozvoje, sociální soudržnosti i ekonomiky založené na znalostech.
6
7 strategických směrů uznávání a prostupnost rovný přístup
funkční gramotnost sociální partnerství stimulace poptávky kvalita poradenství Napříč celou Strategií se jako nit vine 7 strategických směrů, představují prioritní oblasti, kterým by měla být v dalších letech věnována zásadní pozornost. Nastiňují základní představu o předpokládaném vývoji dané oblasti včetně problémů a námětů, které by měly být předmětem dalších úvah, diskusí, vyjasňování a následného konkrétnějšího rozpracování. Jsou to: Uznávání, prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení včetně uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení Rovný přístup Podporovat dostupnost a rovnost šancí v přístupu ke vzdělávacím příležitostem během celého životního cyklu Funkční gramotnost Rozvíjet funkční gramotnost a další klíčové kompetence včetně schopnosti učit se v průběhu celého života Sociální partnerství Spoluprací se sociálními partnery podporovat soulad nabídky vzdělávacích příležitostí s potřebami ekonomického, environmentálního a sociálního rozvoje Stimulace poptávky Stimulovat poptávku po vzdělávání u všech skupin populace v průběhu celého života Kvalita Podporovat zajišťování kvalitní nabídky vzdělávacích příležitostí Poradenství Rozvíjet informační a poradenské služby Mohlo by se říci, že to jsou jen hesla, ale ve Strategii celoživotního učení mají tato hesla v sobě obsažen konkrétní obsah. Hlavní strategické směry představují prioritní oblasti, kterým bude v dalších letech věnována zásadní pozornost.
7
Implementace Strategie
ŘÍDÍCÍ VÝBOR REDAKČNÍ TÝM PORADNÍ VÝBOR POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V průběhu letošního roku se intenzivně pracuje na vypracování Implementačního plánu Strategie celoživotního učení. MŠMT koordinuje tyto činnosti, a to, že tuto činnost považuje za velmi významnou, dokládá i fakt, že v Řídícím výboru jsou zastoupeni náměstci jednotlivých skupin, vedoucí sekcí a já jsem jeho předsedou. Za přípravu Implementačního plánu Strategie CŽU odpovídá MŠMT v rámci své koordinační role vyplývající z usnesení vlády. Celý proces tvorby Implementačního plánu zastřešuje řídící výbor, který je veden ministrem školství, mládeže a tělovýchovy. Jeho členové: ministr školství, mládeže a tělovýchovy (předseda), náměstek ministra sk. 2 MŠMT, náměstek ministra sk. 3 MŠMT, náměstek ministra sk. 5 MŠMT, předseda redakčního týmu. Řídící výbor je propojen s redakčním týmem, jehož úlohou je vypracovat vlastní Implementační plán Strategie CŽU. Vedoucí redakčního týmu je RNDr. Zdeněk Somr, který bude jedním z následujících řečníků. Členové: zástupce hlavního zpracovatele Strategie CŽU (předseda), zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, zástupce sektoru počátečního vzdělávání, zástupce sektoru terciárního vzdělávání, zástupce sektoru dalšího vzdělávání, případně další přizvaní odborníci. Práci řídícího výboru a redakčního týmu sledovat poradní výbor, složený ze zástupců resortů, sociálních partnerů, reprezentace krajů, eventuelně dalších zainteresovaných partnerů.
8
Implementační plán Termín: 31.12.2008 CO JAK KDY KDE KÝM
Z JAKÝCH PROSTŘEDKŮ Termín: Implementační plán bude zcela konkrétně definovat co, jak, kým, kdy, kde a z jakých prostředků budou realizována opatření pro rozvoj celoživotního učení formulovaná ve Strategii. Práce na přípravě implementace Strategie v současné době vrcholí a jedním z nástrojů úspěšného oživení tohoto dokumentu se stává i tradiční Lisabonská konference. Ta se svým tématem zaměřuje na samotný dokument a na jeho význačnost. Koncept celoživotního učení přislíbily podpořit významné osobnosti ČR i EU. V druhém (odpoledním bloku) se budou témata Strategie diskutovat na fórech pracovanějšího charakteru. Tyto workshopy se zaměří na konzultaci klíčových témat strategie z pohledu počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání.
9
Co nás dnes čeká 10,00 – 13,00 dopolední blok
evropská rovina slovo zástupce zpracovatelů jak implementovat srovnání OECD 14,00 – 17,30 odpolední blok workshop k počátečnímu vzdělávání workshop k terciárnímu vzdělávání workshop k dalšímu vzdělávání
10
Děkuji Vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.