Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Reforma terciárního vzdělávání
Tisková konference MŠMT
2
Proč reforma? Potřeba strategie Mezinárodní kontext
chyběla v uplynulých 10 letech vysokoškolské vzdělání již není výsadou elity nasměrování systému TV do roku 2015 Bílá kniha TV - ucelená koncepce reformy VŠ Mezinárodní kontext
3
Proč reforma? Modernizace s ohledem na budoucí potřeby
společenská koheze udržitelný hospodářský rozvoj konkurenceschopnost ČR v globální konkurenci
4
Bílá kniha terciárního vzdělávání
Koncepční dokument, základ pro navazující kroky zákon o terciárním vzdělávání zákon o finanční pomoci studentům model financování
5
Proč je nutná reforma TV?
Systém TV : je podfinancován, zdroje pro financování z veřejných zdrojů jsou omezené, soukromé zdroje minimální je málo diverzifikován, expanze může ohrozit kvalitu. Je třeba přejít od kvantity ke kvalitě je spravován metodami, které neodpovídají nové roli TV ve společnosti a v ekonomice - slabá role managementu v institucích TV je málo efektivní, aktéři mají tendenci maximalizovat vstupy bez odpovědnosti za výstupy, v systému chybí konkurence
6
Shrnutí dosavadních kroků
Příprava nulté až třetí verze; předložení vládě (XII/08) Setkání a veřejné diskuse v roce informace na studentské diskusní fórum k BKTV (20.5. na VŠE za účasti ministra O.Lišky) veřejné setkání k BKTV se zástupci UK a filozofických fakult ČR (24.6. za účasti ministra O.Lišky) setkání ministra O. Lišky a náměstka V. Růžičky s představiteli UK (9.9.) seminář Rady vysokých škol k BKTV (18.9.) kulatý stůl s představiteli vnějších aktérů (22.9.) seminář k vypořádání připomínek k BKTV v Poslanecké sněmovně ČR (3.11.) setkání ministra O. Lišky, náměstka V. Růžičky a D.Václavíka (tým BK) s představiteli humanitních oborů (14.11.) Veřejná diskuse k Bílé knize byla ve zprávě Ministerstva vnitra vyhodnocující zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů označena ze jeden z příkladů dobré praxe
7
Hlavní znaky reformy TV I
Posílení autonomie - vnitřní struktura je věcí vysokých škol, delegování pravomocí na jednotlivé součásti vysokých škol Rámcová víceletá smlouva mezi MŠMT a VVŠ pro finanční zabezpečení činnosti VVŠ (zvýšení pravomoci i odpovědnosti) Posílení pravomocí správní rady – schvaluje statut, rozpočet, rámcovou smlouvu s MŠMT, podílí se (spolu se zastupitelským orgánem VVŠ) na volbě kandidáta na rektora Zřízení Rady TV – nezávislý poradní orgán pro jmenování členů správních rad a vyjadřování se k dalším důležitým otázkám vysokého školství Místo registrace vnitřních předpisů VŠ na MŠMT pouze registrace statutu, studijního a zkušebního řádu
8
Hlavní znaky reformy TV II
Formují se typické výzkumné univerzity (fakulty) - centra špičkového výzkumu s důrazem na výchovu doktorandů, základní i aplikovaný výzkum, tvorba inovačního potenciálu Existuje segment poskytující profesně orientované vzdělání - vazba na trh práce, spolupráce se zaměstnavateli Jednotný systém akreditací pro všechny instituce terciárního vzdělávání, tj. vysokoškolského i profesního vzdělávání Akreditovány jsou tzv. „oblasti vzdělávání“, kde vzdělávací instituce uskutečňují příslušný typ studijních programů - bez nutnosti reakreditace) Existuje vnitřní systém hodnocení a řízení kvality
9
Hlavní znaky reformy TV III
habilitační řízení a jmenování profesorů - posun od „titulu“ k obsazení příslušných funkčních míst (kariérní řád) zdůraznění tzv. „LLL“, tj. celoživotního vzdělávání studijní grant, půjčky na vzdělání, odložené školné - zákon o finanční pomoci studentům (věcný záměr do konce 2010) individuální projekt národní OP VK - Reforma terciárního vzdělávání
10
Harmonogram reformy Prosinec 2008 - schválení BK vládou ČR
Duben návrh věcného záměru zákona k diskusi (ČKR a RVŠ) Červen předložení věcného záměru do vlády Listopad návrh paragrafovaného znění zákona
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.