Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
2
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN 1. Inovace a inovační podnikání
2. Inovace jako konkurenční výhoda, kvalita a inovace 3. Hodnotové inovace, strategie modrého oceánu 4. Komercializace inovace 5. Řízení inovací a inovační controlling 6. Řízení změn ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
3
ŘÍZENÍ ZMĚN Změna je synonymem slova žena - podstatou změny není její analýza zda-li je správná nebo ne, ale pochopení její nutnosti jako takové a tím její přijetí jako přirozené součásti všech procesů. Po té nebude změna vyvažována pocity ztráty jistoty, nedůvěry, obavy a strachu, jež povedou k paralýze pro další činnosti. Změnu lze tedy hledat, vytvářet, spoluvytvářet, podněcovat, přijmout ji, reagovat na ni, ale v žádném případě není smyslem se jí bránit. Jaromír M. Ouřada ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
4
Síly vyvolávající změnu
Vnější faktory zákazníci / trh konkurence technologie legislativa trh práce Vnitřní faktory realizace strategií a plánů manageři zaměstnanci technologie Agent změny manager, internista, externista podněcuje změnu přijímá odpovědnost za řízení procesu změny = LEADER ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
5
LEADER rozpozná PŘÍLEŽITOST zformuje VIZI nastaví SMĚR
MOBILIZUJE (motivuje) ostatní je ostatními NÁSLEDOVÁN dosahuje VÝSLEDEK ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
6
LEADER Rozhodovat: Strategické přidělovat úkoly myšlení stanovit cíle
odměňovat vyjednávat Strategické myšlení Informovat: vyhledávat relevantní informace rozšiřovat adekvátní být mluvčím skupiny Osobní charisma Systémové myšlení Ovlivňovat chování kolektivu: být vzorem chování definovat normy a hodnoty řešit interní konflikty ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
7
Mocenská pozice managera
Efektivní Pracovní výkonnost Participativní řízení Nízká Absence vlivu Postačující Zneužívání moci Mocenská autorita ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
8
LEADER PŘIROZENÝ VŮDCE (Leader)
Vytváří podmínky pro podnikatelskou excelenci porozuměním zájmů lidí a účinnou mobilizací jejich způsobilostí ÚROVEŇ 5 EFEKTIVNÍ VŮDCE Aktivizuje členy týmu k plnění uložených úkolů díky specifikaci akceptovatelné vize budoucích úspěchů a účelné motivace. ÚROVEŇ 4 ZPŮSOBILÝ MANAŽER Dokáže vést členy kolektivu k účelnému a efektivnímu plnění uložených pracovních úkolů ÚROVEŇ 3 UŽITEČNÝ ČLEN PRACOVNÍHO KOLEKTIVU Využívá své způsobilosti ve prospěch plnění týmových cílů; přebírá potřebné týmové role a dokáže spolupracovat s ostatními ÚROVEŇ 2 SCHOPNÝ JEDINEC Aktivně zabezpečuje plnění všech uložených pracovních úkolů; opírá se o své způsobilosti a správné pracovní návyky. ÚROVEŇ 1 ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
9
Schopnosti: rozpoznat kdy a jak tyto dovednosti využít
Komplexní manager ETIKA JEDNÁNÍ VŮDCOVSKÉ SCHOPNOSTI ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI Dovednosti: tyto znalosti adekvátně použít Znalosti: metodické i koncepční Schopnosti: rozpoznat kdy a jak tyto dovednosti využít ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
10
Proces změny I. Klidné vody (Kurt Lewin)
Rozmrazení = porušení rovnováhy Změna Zmrazení = nastolení nové rovnováhy II. Peřeje (T. Peters) permanentní a nepředvídatelné narušování rovnováhy potřeba neustálé změny řízení ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
11
Proces změny STRATEGICKÉ CÍLE PODNIKÁNÍ ORGANIZACE Zvyšování výnosů
UDRŽENÍ DNEŠNÍCH VÝNOSŮ HLEDÁNÍ ZÍTŘEJŠÍCH VÝNOSŮ STRATEGICKÉ CÍLE PODNIKÁNÍ ORGANIZACE Zvyšování výnosů Snižování nákladů Řízení změny Systém managementu kvality Zjištěné neshody Koordinace dalšího rozvoje podnikání Řešit úpravou stávajícího procesu Řešit změnou stávajícího procesu VYLEPŠOVÁNÍ STÁVAJÍCÍCH PODNIKATELSKÝCH PROCESŮ VÝVOJ NOVÝCH PODNIKATELSKÝCH PROCESŮ Standardizace nových podnikatelských procesů - přechod k rutinním operacím ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
12
Typy změn STRUKTURA TECHNOLOGIE LIDÉ Specializace práce
Rozdělení do oddělení Řetězec příkazů Centralizace, decentralizace, formalizace TECHNOLOGIE Nové technologie Pracovní metody a postupy LIDÉ Přístup, očekávání, vnímání, chování ORGANIZAČNÍ ROZVOJ – změny pracovních mezilidských vztahů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
13
Zvládání odporu ke změně
1. Znalosti a komunikace pochopit důvody a logiku změny 2. Spolurozhodování vzbuzení zájmu, snížení odporu 3. Pomoc a podpora poradenství, konzultace, coaching, rekvalifikace… 4. Vyjednávání shoda na změně 5. Manipulace využití (zneužití) informací 6. Donucení nátlak, hrozba, příkaz ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
14
Cyklus zvyšování hodnoty lidských zdrojů
VYSOKÁ Hierarchicky uspořádaná volná organizace Vynikající organizace VYSOKÁ Flexibilita organizační struktury Kvalita firemní kultury Byrokratická organizace Začínající (start-up) organizace NÍZKÁ NÍZKÁ NÍZKÁ VYSOKÁ Úroveň etiky podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
15
Změna kultury organizace Dimenze Kultury Organizace:
nízká vysoká Orientace na VÝSLEDKY (procesy) Orientace na LIDI Orientace na TÝM AGRESIVITA (soutěživost) STABILITA (současný stav věcí) Orientace na INOVACE A RIZIKO Orientace na DETAIL ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
16
Hodnoty organizace Focus on the user and all else will follow.
It's best to do one thing really, really well. Fast is better than slow. Democracy on the web works. You don't need to be at your desk to need an answer. You can make money without doing evil. There's always more information out there. The need for information crosses all borders. You can be serious without a suit. Great just isn't good enough. [Google corporate values] ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
17
Změna kultury organizace
Podmínky pro změnu kultury organizace: DRAMATICKÁ KRIZE ZMĚNA VEDENÍ MLADÁ A MALÁ ORGANIZACE SLABÁ KULTURA ORGANIZACE ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
18
Změna kultury organizace
ANALÝZA současné kultury organizace NALÉHAVOST změn za účelem „přežití“ nový LEADER REORGANIZACE (RESTRUKTURALIZACE) nové VIZE, HODNOTY, PRINCIPY, „příběhy“ a „rituály“ nový RECRUITING, ODMĚŇOVÁNÍ a OCEŇOVÁNÍ ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
19
Řízení změn (Change management)
Implementace nových organizačních struktur a postupů Změna kultury organizace Zaměřit se na výsledky Stanovit jasné cíle a strategie k jejich dosažení Určit a odstranit překážky pro změnu Měření a řízení rizik spojených se změnou Komunikace dovnitř a vně společnosti Průběžně sledovat proces a progres změny "This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning." [Sir Winston Churchill] ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
20
Personální dopady RESTRUKTURALIZACE
ZAMĚSTNANCI Přeřazeni na nižší pozici Přeřazeni na jinou (obdobnou) pozici Přeřazeni do jiné organizace (outsourcing) Propuštěni ze zam. poměru (outplacement) Zůstávající na „své“ pozici Povýšeni ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
21
Personální dopady RESTRUKTURALIZACE
PROCES RESTRUKTURALIZACE Hodnocení zaměstnanců (výkonnost - kritéria, vhodnost – nová organizace…) Nová organizační struktura Critical Path Schedule (CPS / CPM) změny Právní, psychologická a procesní podpora Individuální KOMUNIKACE (zasaženi změnou) Interní komunikace (ostatní) Externí komunikace (PR, obchodní partneři, stakeholders…) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
22
Personální dopady RESTRUKTURALIZACE
ZPŮSOB ŘÍZENÍ Objektivita procesu = „spravedlivý“ Příprava = „utajení“, rychlost, efektivita Komunikace = přesnost, objektivnost, dle práva, etika, „lidskost“, individuálnost Zdůvodnění (interní, externí) = nové VIZE, HODNOTY, PRINCIPY, „příběhy“ a „rituály“ Dlouhodobé Řízení změny ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
23
Nástroje řízení Benchmarking Strategické plánování
Mise a Vize společnosti CRM Outsourcing Balanced Scorecard Klíčové Kompetence Řízení změn Strategické aliance Segmentace zákazníků [Bain & Company] ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
24
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN - shrnutí
1. NEREALIZOVAT prioritně inovační strategii, která sleduje zákazníky a trhy, které jsou atraktivní pro stávající konkurenty 2. Zaměřit pozornost na „neexistující“ zákazníky 3. Inovace nesmí zákazníka příliš nutit měnit jím zažité způsoby užití produktu 4. Pokud je kvalita nabízeného produktu pod úrovní očekávání zákazníka, není na místě zaměření se na doplňkové služby = postup k předčasné modularizaci nabízeného produktu 5. Podmínky strategické aliance (partnerství): Posílení existujících zdrojů Kompatibilita procesů Obdobnost sdílených hodnot ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
25
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN - shrnutí
6. Řada manažerů nedokáže změnit přístup = minulé úspěchy nejsou zárukou úspěchů příštích… 7. Realizace nespojitého inovačního záměru, vzniká intuitivně a vyžaduje dostatek času = klade nároky na řízení procesů 8. Inovace musí být již od prvního okamžiku své komercializace zisková (hodnotová); jinak vzniká nebezpečí, že její další spojitý rozvoj bude založen na nevhodně zvolené nákladové struktuře ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
26
Děkuji za pozornost ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.