Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Změny v Rozpočtu předloženém AS UTB dne

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Změny v Rozpočtu předloženém AS UTB dne"— Transkript prezentace:

1 Změny v Rozpočtu předloženém AS UTB dne 21. 2. 2017
ROZPOČET 2017 Změny v Rozpočtu předloženém AS UTB dne RNDr. Alexander Černý

2 Přesněji část Rozpočtu UTB 2017 „Rozdělení příspěvků a dotací“
Rozpočet UTB 2017 Přesněji část Rozpočtu UTB 2017 „Rozdělení příspěvků a dotací“ Metodika, principy a algoritmy vychází ze schválených „Pravidel rozpočtu UTB pro rok 2017“, schváleno AS UTB dne Rozdělení příspěvků a dotací, včetně stanovení financování celouniverzitních aktivit mohlo být provedeno pouze modelově MŠMT nebylo schopno dodat potřebná rozhodnutí o rozdělení dotačního titulu „Institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace“, protože nebylo vydáno hodnocení výsledků RIV H15 Je tedy zatíženo zpracování Rozpočtu 2017 jistou nepřesností, ta bude odstraněna přepočtem po vydání Rozhodnutí a H15 I tak vykazuje materiál jisté anomálie

3 Původní modelový rozpis neinvestičních prostředků z příspěvků a dotací
Součást/ organizační jednotka Skutečnost rok 2016 v tis. Kč Rozpočet pro rok 2017 v tis. Kč provizorně Meziroční změna v % FT 5,50 FLKŘ 35 428 37 380 FAI 64 680 64 489 -0,30 FMK 75 800 69 299 -8,58 FAME 74 729 69 712 -6,72 FHS 75 138 74 465 -0,90 UNI 1 391 1 210 -13,02 CPS 26 937 26 077 -3,20 CEBIA-Tech 24 275 23 933 -1,41 KUTB 19 537 19 336 -1,03 KMZ 297 - 270 x

4 Příčiny toho stavu obecně:
Absence politiky MŠMT pro střednědobé financování VVŠ V roce 2017 žádná finanční podpora VVŠ nad rámec objemu financí roku 2016 Změna algoritmu pro rozdělení institucionálního financování mezi VVŠ, opětovné zavedení ukazatelů kvality a výkonu Nestejné přístupy k financování uměleckých vysokých škol a jednotlivých uměleckých fakult resp. uměleckých studijních programů Příčiny toho stavu interně na UTB: Nízká výkonnost UTB v kvalitativních a výkonových ukazatelích Promítla se do tzv. „výkonové“ části institucionálního příspěvku Reálně se promítla i do tzv. „fixní“ části institucionálního příspěvku, protože poměry objemů financování byly nastaveny i z ukazatele K minulých období (do roku 2015) Výsledek: pokles institucionálního příspěvku o 2 %, tis. Kč

5 Příčiny rozkolísání financování součástí UTB
Studenti Změna v počtu financovaných studentů Nebyly nastaveny žádné limity studentů pro interní financování v souladu se stanoveným cílem dosáhnout více než studentů V minulých letech byly příliš velké rozdíly mezi přepočteným počtem studentů a stanoveným interním limitem počtu studentů pro financování studijních programů (některým fakultám nebyla financována řada studentů) Do roku 2016 byly zásadně regulovány počty financovaných studentů na FT Na ostatních fakultách bylo financováno 96,13 % přepočtených studentů Změna struktury počtu studentů ve studijních programech s různou hodnotou KEN

6 Vliv financovaného počtu studentů
Součást 2015 přepoč. financ. 2016 2016 financ. 2017 přepoč. 2017 financ. FT 1 800,5 1 277,5 1 768,5 1 490,3 1 675,0 1 634,8 VOŠP 37,0 31,0 36,0 35,0 30,0 FLKŘ 837,0 684,0 745,0 714,0 792,0 FAI 1 478,5 1 147,3 1 325,0 1 177,0 1 314,0 1 204,0 FMK 1 035,5 979,0 997,0 955,0 966,0 FAME 2 143,0 1 963,5 1 918,0 1 841,0 1 918,5 VOŠE 238,0 177,0 118,0 113,0 46,0 FHS 2 091,5 1 925,0 2 089,0 2 007,0 2 049,0 IMS 561,5 508,0 187,0 179,0 35,5 CPS 0,0 42,3 33,5 5,0 CEBIA 91,9 97,2 109,2 Celkem 10 222,5 8 826,5 9 183,5 8 642,0 8 831,0

7 Vliv vývoje počtu studentů v závislosti na KEN
Vývoj ekonomické náročnosti vzdělávání studijních programů na FMK Financovaný počet studentů se prakticky neměnil Evidentní přesun studentů ke SP s nižším KEN Rok Počet studentů ve SP s KEN = 1,65 Počet studentů ve SP s KEN = 3,5 Počet normativních studentů 2015 384,0 595,0 2 716,1 2016 412,0 543,0 2 580,3 2017 435,5 530,5 2 575,3

8 Vliv vývoje počtu studentů v závislosti na KEN
Vývoj ekonomické náročnosti vzdělávání studijních programů na FT Financovaný počet studentů se výrazně navýšil, protože v minulých letech byl na FT velký počet nezaplacených studentů způsobený nastavením interních limitů Meziroční nárůst normativního počtu studentů o 9,7 % Počet studentů ve SP s KEN = 2,25 Počet studentů ve SP s KEN = 2,80 Počet normativních studentů 2015 498,8 778,7 3 302,6 2016 581,3 909,0 3 853,1 2017 636,0 998,8 4 227,6

9 Vliv ukazatele výkonu na financování
Příčiny toho stavu: Změna algoritmu pro interní rozdělení institucionálního příspěvku v RO I. mezi součásti, zavedení jiných ukazatelů kvality a výkonu V roce 2016 bylo sice z hlediska MŠMT „objemové“ financování, ale to kopírovalo strukturu ukazatelů A a K v roce 2015 Formálně měla váha ukazatele K hodnotu 24 %, UTB však nebyla úspěšná a tak podíl financování za ukazatel K v roce 2015 byl pouze 16,75 % Výkonová část institucionálního financování v roce 2017 byla stanovena MŠMT na 10 % celkového objemu financí při jiné skladbě indikátorů Nízká výkonnost UTB v kvalitativních a výkonových ukazatelích, jen 7,84 % z celkového objemu financí Pravděpodobně ministerstvem nesprávně nastavené indikátory, příliš preferující absolventy

10 Komentář k financování FMK
Změna algoritmu pro interní rozdělení institucionálního příspěvku mezi součásti, zavedení jiných ukazatelů kvality a výkonu Výrazné snížení váhy financí za kvalitativní a výkonové ukazatele Nestejné přístupy k financování uměleckých fakult resp. uměleckých studijních programů: váha RUV je pouze 3 % celkového finančního objemu na „kvalitu“ váha RIV je 30 % Podíl FMK na celkových výsledcích RUV všech škol byl 4,7 %. V RIV máme „úspěšnost“ pouze 2 % Největší procentuální podíl na výkonových a kvalitativních ukazatelích mají fakulty s největším finančním propadem: FMK 19,4 % a FaME 18,8 % Změna ve směrování financí do interního Fondu strategického rozvoje. Při oddělení prostředků z RVO je podíl FMK pouze 3,51 %, ale při oddělení prostředků z fixní části je podíl FMK 16,56 %

11 Komentář: úspěšnost UTB mezi VVŠ
Indikátory výkonové části Váha indikátoru v % Úspěšnost UTB v % mezi VVŠ Výsledky výzkumu, vývoje a inovací podle H14 30 2,0 Výsledky umělecké činnosti 3 4,7 Externí příjmy VŠ spojené se vzdělávací a tvůrčí činností 10 1,0 Kvalifikační struktura akademických pracovníků 4 2,2 Zaměstnanost absolventů 3,7 Podíl cizinců 8 2,4 Vyslaní a přijatí studenti v rámci mobilitních programů 20 Absolventi 15 3,9 2,4461

12 Komentář: dotaz člena AS UTB
Je možné, aby dofinancování propadu ve výkonové části bylo z prostředků interního fondu "Fond finanční rezervy"? (Tento fond je zřízen právě ke krytí finančních anomálií např. na úhradu neočekávaných opatření MŠMT nebo vlády ČR viz Pravidla rozpočtu UTB pro rok 2017 bod 2.2 Finanční rezervy UTB.) Interní fond „Fond finanční rezervy“ je určen pro opravdu výjimečné situace, kdy UTB bude nucena krýt finanční nedostatečnost nebo naopak oprávněné požadavky státních orgánů v řádu desítek milionů Kč. Tato situace může nastat např. při ještě větším poklesu koeficientu DPH a s tím spojenou povinností doplatit zpětně DPH např. u stavebních akcí atd. V případě finanční neschopnosti UTB plnit takovéto (daňové) povinnosti, by se nemohla UTB ucházet o žádné projektové prostředky. V případě, že má součást k dispozici finanční prostředky ve Fondu provozních prostředků a pokles ve financování je v řádu procent, není vhodné rozpouštět rezervní fondy.

13 Komentář: k dotazu na Fond finanční rezervy
Počáteční nastavení financí ve fondech: Počáteční stav roku 2017 ve finančních fondech UTB je dán stavem fondů dle účetní závěrky ke dni UTB jako celek má k dispozici zůstatek v: Rezervním fondu UTB tis. Kč Fondu finanční rezervy tis. Kč Jednotlivé součásti budou mít podle analytického výkaznictví k k dispozici zůstatky v dalších fondech UTB (fond odměn, stipendijní fond, fond reprodukce investičního majetku, fond provozních prostředků, fond sociální, fond účelově určených prostředků)

14 Komentář: dotaz člena AS UTB
Je možné, aby dofinancování propadu ve výkonové části bylo hrazeno z prostředků z MŠMT z tzv. "Rozdílu k dofinancování", jak je uvedeno v Rozpisu rozpočtu VŠ pro rok 2017? (Dle Pravidel z MŠMT bylo provedeno dodatečné dorovnání podílu vysokým školám, aby jejich propad nebyl vyšší než 2 %. UTB tak získala dodatečné finanční prostředky, avšak byly použity na dofinancování fixní i výkonové části, přičemž propad o více než 50 % zaznamenala jen výkonová část.) Pokles ve výši tis. Kč byl UTB dofinancován tak, aby celkový pokles ve financování RO I. nebyl větší než 2 %. Nelze určit, ve které části nastal propad financování UTB proti roku 2016, protože v minulém roce bylo rozdělení na základě podílu souhrnu financí na příspěvky roku 2015 (na ministerské úrovni nebylo odděleno žádné financování kvality). Částka dorovnání byla přidána k „fixní“ části příspěvku, protože z této bylo interně oddělováno celkem 17 mil. Kč na individuální financování a Fond strategického rozvoje.

15 Komentář: vliv výše interních odvodů
Výše odvodů na celouniverzitní aktivity meziročně vzrostla: tis. Kč → tis. Kč zejména na provoz rektorátu: tis. Kč → tis. Kč Provoz rektorátu potřebný objem tis. Kč tis. Kč odvod součástí tis. Kč tis. Kč důvod: navýšení osobních nákladů (tarifních mezd) o 8 % Snížení absolutní výše odvodů: promítne se rovnoměrně do nevelkého zvýšení institucionálního příspěvku pro všechny součásti lineárně v závislosti na počtu normativních studentů zásadně neřeší problém FMK

16 Změny v předloženém Rozpočtu UTB 2017
Přímo mohou být provedeny jen takové úpravy v rozpočtu, které nejsou podmíněny změnou Pravidel rozpočtu 2017 (jejich algoritmů). Jsou tedy proveditelné zejména numerické úpravy konkrétních položek uvedených v některých částech kapitoly „Financování celouniverzitních aktivit“. Ani tam však nelze provést libovolné úpravy Zejména nelze změnit: Hodnotu výše odvodu na celouniverzitní kapitálové zdroje, protože v Pravidlech 2017 je explicitně uvedena její výše 35 000 tis. Kč, tak jak bylo předpokládáno v materiálu „Finanční strategie pro výstavbu a projekty do roku 2018“ Hodnotu výše odvodu na financování informačních zdrojů. Ta je v Pravidlech stanovena na 4 % finančního příspěvku na institucionální financování, rozumí se z hodnoty směrované přímo na součásti UTB Úpravy lze tedy provádět pouze v následujících položkách „Společné servisní složky“: Interní fondy Provoz rektorátu

17 Varianta: Snížení prostředků alokovaných pro jednotlivá NS rektorátu
Změny v Rozpočtu UTB 2017 Varianta: Snížení prostředků alokovaných pro jednotlivá NS rektorátu Návrh rozpočtu vychází z reálných nákladů roku 2016 a započteného navýšení osobních nákladů dle nově platného Mzdového předpisu UTB (od 1. dubna 2017). Nové a nové požadavky státní správy na výkaznictví, kontrolní hlášení, registr smluv, změny vyvolané novelou Zákona o VŠ apod. znamenaly značný nárůst činností pracovníků odpovědných v rámci UTB za tyto aktivity Další očekávaný nárůst objemu prací v souvislosti s očekávaným zahájením realizačních fází projektů OP VVV Vzhledem k rostoucí poptávce trhu práce po kvalifikovaných pracovnících typu např. IT, ekonom či právník není myslitelné, aby při nárůstu mzdových tarifů těmto pracovníkům došlo ke snížení osobního ohodnocení

18 Ve shodné výši s rokem 2016 jsou navrženy interní fondy:
Změny v Rozpočtu UTB 2017 Varianta: Snížení prostředků alokovaných pro jednotlivé položky interních fondů Ve shodné výši s rokem 2016 jsou navrženy interní fondy: Neinvestiční prostředky Stavební komise Interní fond rektora Interní fond kvestora K navýšení proti roku 2016 došlo u: Interní fond komunikace Prostředky na zabezpečení informačních technologií Prostředky na pojištění Prostředky na zabezpečení vybraných celoškolských činností Prostředky na činnost orgánů UTB a členství UTB v jiných organizacích

19 Prostředky na zabezpečení informačních technologií.
Změny v Rozpočtu UTB 2017 Varianta: Snížení prostředků alokovaných pro jednotlivé položky interních fondů Prostředky na zabezpečení informačních technologií. Skladba nákladů tohoto IF je podrobně podložena desítkami plánovacích položek V poslední době jsou VVŠ a naše CVT zvlášť zavaleny masívním nárůstem nových agend, požadovaných státní správou. Vyžadují mnohdy nemalé investice do úprav informačních systémů a následně i do jejich údržby (např. dopady zákona o finanční kontrole, zavedení elektronické spisové služby, předávání informací do registru smluv, dopady novelizace zákona o vysokých školách atd.) Ještě před několika lety byl přitom rozpočet tohoto IF o 2 mil. Kč vyšší (v roce 2013 rozpočet 9 800 tis. Kč, v roce 2014 rozpočet 9 200 tis. Kč, v roce 2015 pak 8 700 tis. Kč)

20 Interní fond komunikace.
Změny v Rozpočtu UTB 2017 Varianta: Snížení prostředků alokovaných pro jednotlivé položky interních fondů Interní fond komunikace. Oproti roku 2016 došlo k navýšení o 740 tis. Kč na 3 300 tis. Kč: realizace nového Webu UTB za 450 tis. Kč, nově zařazený veletrh Košice s náklady 80 tis. Kč, Microsite pro střední školy v ceně 80 tis. Kč, zpravodajský portál UTB za 30 tis. Kč a pronájem větší plochy na veletrhu Gaudeamus Brno cca 100 tis. Kč Pro srovnání v časové řadě byl rozpočet tohoto IF v roce 2013 celkem 3 780 tis. Kč, v roce 2014 pak 3 870 tis. Kč, pro rok 2015 byl rozpočet 3 750 tis. Kč a skutečné čerpání 3 860 tis. Kč  Prostředky na činnost orgánů UTB a členství v organizacích. Oproti roku 2016 došlo k navýšení rozpočtu o 180 tis. Kč, zejména zřízením položky „Rada pro řízení kvality“ ve výši 100 tis. Kč (což nám ukládá zákon) a drobným navýšením některých položek

21 Dílčí řešení: snížení odvodů
Návrh vedoucí k dílčím řešením situace: nedoporučuji měnit v rozpočtu nastavené hodnoty pro financování provozu rektorátu nedoporučuji měnit v rozpočtu nastavené finanční hodnoty pro realizaci aktivit v jednotlivých interních fondech (pro financování celouniverzitních aktivit) v úpravě bylo provedeno zapojení dalších zdrojů ve vícezdrojovém financování rektorátu: bylo použito Fondu provozních prostředků Rektorátu (z minulých období) pro financování provozu Rektorátu ve výši 3 000 tis. Kč byla navýšena položka „zůstatek z převodů mezi fondy“ z hodnoty 541 tis. Kč na částku 838 tis. Kč dle účetní závěrky za 2016 Celkem takto byly použity další zdroje ve výši 3 297 tis. Kč. O stejnou částku byly sníženy objemy odvodů součástí na provoz rektorátu.

22 Vícezdrojové financování provozu rektorátu
Zdroje na krytí financování provozu rektorátu (nahrazují finance z odvodů součástí) Rozpočet 2017 původní v tis. Kč Rozpočet 2017 upravený v tis. Kč Práce a činnosti realizované pro jiné právní subjekty hrazené z příspěvku na studijní programy 730 Hospodářský výsledek doplňkové činnosti 300 Výnosy z finančního majetku na krytí hlavní činnosti 700 Mimořádný příspěvek na institucionální financování v závěru roku předchozího 1 856 Zůstatek převodů mezi fondy 541 838 Použití fondu provozních prostředků Rektorátu pro financování provozu Rektorátu 3 000 Celkem 4 127 7 424

23 Součást/ organizační jednotka Skutečnost rok 2016 v tis. Kč Rozpočet
Vliv provedených změn na modelový rozpis neinvestičních prostředků z příspěvků a dotací Součást/ organizační jednotka Skutečnost rok 2016 v tis. Kč Rozpočet pro rok 2017 původní v tis. Kč změna Meziroční změna v % FT 6,11 FLKŘ 35 428 37 380 38 053 7,41 FAI 64 680 64 489 64 869 0,30 FMK 75 800 69 299 69 710 -8,04 FAME 74 729 69 712 70 121 -6,17 FHS 75 138 74 465 74 901 -0,32 UNI 1 391 1 210 1 223 -12,08 CPS 26 937 26 077 26 416 -1,93 CEBIA-Tech 24 275 23 933 24 108 -0,69 KUTB 19 537 19 336 -1,03 KMZ 297 - 270 - 107 x

24 Řešení: využití Fondu strategického rozvoje
Selektivní podpora financování FMK a FaME je uvažována z prostředků Fondu strategického rozvoje. Pokud uvedené fakulty předloží projekty v souladu s definovanými strategiemi a podporující vize UTB (Strategický plán UTB ve Zlíně ve znění materiálu „Plán realizace Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně pro rok 2017“) mohou být tyto projekty obou fakult podpořeny Např.: Podpora Centra kreativních průmyslů (inkubátor pro specifický kreativní průmysl) Podnikatelství na UTB (cíl IV: Využít znalostní potenciál a podmínky k transformaci UTB do kategorie podnikatelské univerzity) Budování podnikatelských center a inkubátorů

25 Vývoj fondu provozních prostředků
Organizační jednotka 2015 2016 2017 FT 28 119 30 793 44 308 FLKŘ 22 980 30 024 36 241 FAI 32 774 32 814 34 195 FMK 17 917 24 903 28 861 FAME 29 854 33 292 39 782 FHS 99 175 UNI 4 486 3 154 3 690 KUTB 10 255 11 143 12 068 KMZ 3 Rektorát 4 975 6 217 6 406 CPS 5 073 12 781 21 180 CEBIA-Tech 525 531 959 Celkem

26 Vývoj fondů provozních prostředků
Meziroční nárůst 2016/2015: tis. Kč → tis. Kč tvorba: tis. Kč ,18 % inst. příspěvku 2015 Meziroční nárůst 2017/2016: tis. Kč → tis. Kč tvorba: tis. Kč ,66 % inst. příspěvku 2016 Nebyly uvažovány roky do 2014, kdy finanční situaci silně zkresloval přítok peněz z evropských fondů Čím horší finanční rozpočtová situace, tím více ušetříme Součásti mají disponibilní prostředky i v dalších fondech (FRIM apod.)

27 Úprava u strategické akce:
Změna: stavební akce Úprava u strategické akce: Vzdělávací komplex UTB (programové financování) Do spoluúčasti UTB v akci VK zaneseny do rozpočtu v části „investice UTB“ pouze takové částky, které jsou již smluvně dány Rezerva na tuto akci ve výši tis. Kč byla z rozpočtu vyškrtnuta v souladu s materiálem „Finanční strategie pro výstavbu a projekty do roku 2018“

28 Další postup při dopracování cílového rozpočtu 2017
Cílová podoba Rozpočtu 2017 bude stanovena až po vydání rozhodnutí MŠMT o institucionální podpoře na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace Vzhledem k pravděpodobné změně numerické hodnoty bude provedeno: Nové stanovení výše interního Fondu strategického rozvoje Přepočet interního rozdělení příspěvku na fixní část institucionálního financování Přepočet interního rozdělení institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace podle H15 Přepočet výše odvodů na celouniverzitní aktivity

29 Závěr Děkuji za pozornost 29


Stáhnout ppt "Změny v Rozpočtu předloženém AS UTB dne"

Podobné prezentace


Reklamy Google