Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Co je to zapojování veřejnosti, co je partnerství
FSS MU 2. dubna 2012 Nadpis – název prezentace. Podnadpis – jméno pobočky CpKP.
2
Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám
Demokracie je ten nejhorší způsob vlády, jaký znám. Až na to, že neexistuje žádný lepší. Winston Churchill Jsme si vědomi omezení naší demokracie, ale techniky na tomto semináři nám dopomohou k tomu aby demokracie lépe fungovala. Možná do opozice můžeme postavit citát TGM. Má-li naše demokracie své nedostatky, musíme překonávat ty nedostatky, ale ne překonávat demokracii. Tomáš Garrigue Masaryk
3
CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Zapojování veřejnosti je série aktivit sloužících k informování zainteresovaných občanů či organizací a získání jejich podnětů pro připravení a přijetí kvalitního rozhodnutí. Definice: zdůraznit, že se jedná o sérii aktivit, ne jednorázové informování netýká se pouze dotčených subjektů dle zákona, ale všech, kterých by to záležitost mohla dotknout v nejširším slova smyslu, tedy často obecné veřejnsti kde se jedná o veřejné finanční prostředky, tam se jedná o zájem veřejnosti zdůraznit roli spolků a NNO nenahrazuje zastupitelskou demokracii, ale připravuje podklady pro kvalitní rozhodnutí zastupiteli, či úředníkovi jeho odpovědnost nikdo nevezme a záleží na něm, jak své rozhodnutí obhájí před veřejností
4
ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
různá označení, zapojování veřejnosti, komunitní plánování, akční plánování, komunikace s veřejností, participativní přístup přenos zkušeností z USA, Nizozemí velmi těžce přijímaný přístup v post-socialistických zemích V souvislosti se správou věcí veřejných se sekáváme s různými označeními v podstatě téhož. Přístupu, který je založen na konzultacích a respektování partnerství široké škály partnerů. Tak jak bylo definováno výše. Trocha historie – přenos Nadace partnerství, Agora apod. Pomalá změna. Dnes obecněji přijímaný přístup, nicméně potýká se s častou formalizací.
5
ÚROVNĚ ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI
Delegování rozhodovacích pravomocí na občany Společné plánování či rozhodování Zapojení a konzultace Získávání informací od občanů Poskytování informací PR, přesvědčování, manipulace Přesvědčování a manipulace nejsou stupněm zapojení veřejnosti, ačkoliv za ni je někdy vydáváno. Pokud je o věci rozhodnuto a v procesu komunikace jde jen o prosazení nějakého stanoviska,nelze hovořit o zapojení veřejnosti. Sherry Arnsteinovou (Arnsteim, 1965)
6
CO JE TO ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
rozhodovatel uživatel odborník Grafické vyjádření procesů zapojení veřejnosti Proces zapojení veřejnosti je vlastně procesem komunikace mezi třemi skupinami partnerů. Rozhodovatelem (investor, veřejná správa), odborníkem ( architekt, expert na strategické plánování, poskytovatel sociálních služeb apod.) uživatelem (veřejnost, občané, uživatelé sociálních služeb). Příklad: plánování veřejného prostranství – investor-obec; uživatel veřejného prostranství; architekt
7
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ většinové
8
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ kompromisní 5.12.2017
kompromisní (všechny skupiny částečně ustoupí ze svých požadavků) nemusí být dostatečné stabilní otupuje jen nejostřejší hrany střetu, podstata zůstává zcela není spokojena ani jedna skupina
9
PRINCIPY ROZHODOVÁNÍ konsensuální toto je cílem zapojování veřejnosti
konsensuální (dosažení shody v zásadních otázkách) to je cíl procesů zapojení veřejnosti ne vždy se dá dosáhnout musí být ochota hledat nejlepší řešení celého problému, ne jen pro některé skupiny základem je, že jsou vydefinovány a naplněny základní potřeby jednotlvých skupin a ty, pokut to je možné, jsou respektovány.
10
Do čeho veřejnost zapojovat?
neexistuje téma, kde nelze uplatnit žádnou úroveň zapojení, vhodná jsou především témata: plánování veřejných prostranství strategická rozhodnutí strategické plánování (regionální rozvoj, územní plánování) sestavování investiční části rozpočtu investiční akce Příklad nevhodného tématu pro zapojení veřejnosti: např mandatorní výdaje obecního rozpočtu otázky národní obrany
11
ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI JE PROSTŘEDEK ALE I CÍL
k dosažení kvalitního plánu či rozhodnutí cíl mobilizovat občany k tomu, aby se zajímali o veřejné dění protikorupční opatření
12
Partnerství FSS MU 2. dubna 2012 Nadpis – název prezentace.
Podnadpis – jméno pobočky CpKP.
13
PARTNERSTVÍ užší spolupráce s partnery
místní partnerství mohou být základem pro rozvoj obce či regionu partnerství musí zůstávat otevřené
14
PARTNERSTVÍ princip spolupráce obohacující všechny zúčastněné
partnerství by mělo být účelné a funkční, jinak přináší více problémů než užitku musí překonat rozdílné zvyklosti, zkušenosti i cíle všech zúčastněných k tomu může dopomoci i vhodné použití facilitace při rozhodování a plánování Pokud partnerství neuspokojuje, nebo dokonce omezuje, některého z partnerů, je ohrožena jeho stabilita a smysluplnost. Možno učinit decentní příklad do mezilidských vztahů. Konec konců partnerství mezi subjekty je v podstatě také partnerství mezi konkrétními lidmi.
15
ÚROVNĚ PARTNERSTVÍ Grafické vyjádření posloupnosti kvality partnerství. Faktické partnerství jsou pouze poslední dvě patra pyramidy.
16
MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ vytvoření místního partnerství
metoda Leader MA 21 zapojení různých partnerů veřejná správa neziskový sektor podnikatelé Místní partnerství je dlouhodobě budované partnerství, zpravidla z důvodů obecného rozvoje komunity, či regionu
17
MÍSTNÍ PARTNERSTVÍ společná motivace společné cíle
vhodná institucionalizace skupina/komise pro MA 21 občanské sdružení obecně prospěšná společnost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.