Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“"— Transkript prezentace:

1 ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“
Brno,

2 „…zdrojem nadlimitního zatížení je silniční doprava.“
V návrhu na zrušení ZUR JMK je veřejnost opakovaně a účelově uváděna v omyl… „…zdrojem nadlimitního zatížení je silniční doprava.“ „…nedošlo prakticky k žádnému zlepšení vysokého zatížení ovzduší v Brně polétavým prachem…“ Největším zdrojem „benzo(a)pyrenu je „především automobilová doprava“ V JMK dýcháme jen „naše emise“ 01 | JIHOMORAVSKÝ KRAJ

3 Může za 80 % a více emisí silniční doprava, jak tvrdí navrhovatelé?
FAKT - Silniční doprava je zodpovědná pouze za 19% všech emisí prachu do 10 µm resp. 26% emisí částic do 2,5 µm (ČHMÚ – GNFR) ). Emise PM10 v Jihomoravském kraji, rok 2015, GNFR) Emise PM2,5 (2015, GNFR) 02 | Silniční doprava - emise

4 FAKT - 84 % všech emisí benzo[a]pyrenu vyprodukují lokální topeniště
Je Největším zdrojem „benzo(a)pyrenu je automobilová doprava, jak tvrdí navrhovatelé? FAKT - 84 % všech emisí benzo[a]pyrenu vyprodukují lokální topeniště Emise B(a)P v  ČR, rok 2014, NFR) 03| B(a)P - emise

5 Kvalita ovzduší v Brně a JMK se nelepší, jak tvrdí navrhovatelé?
FAKT – všechny typy stanic imisního monitoringu mají od roku 2010 klesající trend (ISKO – ČHMÚ). Nejvýraznější pokles zaznamenaly dopravní lokality, když se v roce 2016 pohybovaly na zhruba 74 % koncentrací v roce Naopak nejnižší pokles zaznamenaly venkovské lokality. V roce 2016 byl překročen imisní limit pro denní koncentrace PM10 pouze na dopravních stanicích Brno-Svatoplukova a Zvonařka. 04 | Kvalita ovzduší dlouhodobě

6 V brně resp. JMK dýcháme jen naše emise ?
FAKT – Je neobhajitelné a proti všem fyzikálním zákonům, že v Brně jsou všechny imise (tedy koncentrace látek v ovzduší) způsobeny jen „brněnskými emisemi“, tedy látkami emitovanými na území Brna, nebo dokonce pouze ze silniční dopravy. 05 | Dýcháme jen „naše“ emise?

7 Data o zlepšení kvality ovzduší, která se „nehodí“, jsou zamlčena….
Příklad – str. 28 a 29 Návrhu – data z měřící stanice Brno – Tuřany dokládající „údajný protiprávný a dlouhodobě neřešený špatný stav kvality ovzduší z dat této stanice imisního monitoringu“. Proč nejsou uvedena data z měření i po roce 2009? 06| Manipulace s daty

8 36. nejvyšší denní koncentrace PM10
Data o zlepšení kvality ovzduší, která se „nehodí“, jsou zamlčena…. FAKT: Zákon o ochraně ovzduší jasně definuje imisní limit pro denní koncentraci PM10 – koncentračně (50 µg∙m–3) s tím, že připouští, že tato hodnota může být za kalendářní rok 35x překročena. Úmyslně jsou zamlčena data od roku 2010, protože prokazují zlepšení kvality ovzduší na této stanici. Pozn.: Imisní limity pro částice PM byly do legislativy ČR implementovány od Rok 36. nejvyšší denní koncentrace PM10 Hodnota IL % 2004 55,4 50 111% 2005 63 126% 2006 63,1 2007 51,3 103% 2008 44,9 90% 2009 47,2 94% 2010 56,4 113% 2011 56,5 2012 47,5 95% 2013 2014 44 88% 2015 38 76% 2016 40,6 81% maximální překročení limitu bylo dosaženo v letech 2005 a 2006 o max. 26 %! od roku 2012 není tento imisní limit překračován! 07| Manipulace s daty II

9 Kvalita ovzduší v Brně a JMK se nelepší, jak tvrdí navrhovatelé?
FAKT – všechny typy stanic imisního monitoringu mají od roku 2010 klesající trend (ISKO – ČHMÚ). Počet dnů s překročením denního imisního limitu (tolerováno 35 překročení ročně) Lokalita EoI 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Brno – Dětská nemocnice B/U/RC 26 21 25 Brno-Arboretum B/U/RN 34 20 Brno-Lány B/S/RN 64 65 45 41 51 33 30 Brno-Svatoplukova T/U/R 104 85 56 72 62 32 38 Brno-Výstaviště T/U/C 68 61 37 23 18 Brno-Zvonařka 75 59 44 69 54 46 40 Brno-Masná B/U/CR 13 15 Brno-Soběšice B/S/R 24 31 17 12 10 Brno-Kroftova 43 22 16 Brno-Líšeň B/U/R 8 Brno-Úvoz (hot spot) 19 Brno-Tuřany 29 Kuchařovice 7 3 Lovčice B/R/A-NCI Mikulov-Sedlec B/R/A-REG Sivice B/R/I-NCI Mokrá B/R/R-NCI Vyškov B/S/RA 35 Znojmo 48 9 08 | Kvalita ovzduší

10 Kumulace znečištění ovzduší z dopravy je zjevně v jižní části Brna a v přilehlém území brněnské aglomerace??? FAKT – V dané oblasti jsou 2 stanice imisního monitoringu – Brno-Tuřany a Brno-Lány. Odkud fouká, když se měří vysoké koncentrace prachu?? 09 | JIH Brna – stanice IM

11 Program zlepšování kvality ovzduší
Vydané MŽP formou opatření obecné povahy, účinné od června 2016. Opatření AB1 Realizace páteřní sítě kapacitních komunikací pro automobilovou dopravu v PZKO – kap. E 3.1 „Pro zásadnější omezení vlivu provozu automobilové dopravy na kvalitu ovzduší v aglomeraci Brno je dále nezbytné zprovoznění nadřazené komunikační sítě. Tato síť nejen převede značnou část dopravní zátěže na komunikace, které jsou svým stavebním uspořádáním, vybavením a polohou k tomu určeny, ale především umožní aplikovat regulační opatření pro omezení dopravy v ostatních částech města a potřebné telematické systémy řízení dopravy.“ Jako klíčové stavby dopravní infrastruktury nadregionálního významu byly pro aglomeraci Brno identifikovány: - silnice R43 (D43), silnice R55, silnice R52 (D52), silnice I/38. Klíčovou stavbou dopravní infrastruktury pro aglomeraci Brno je dobudování Velkého městského okruhu (VMO). 10 | Programy zlepšování kvality ovzduší

12 Nové komunikace jen přenesou další emise???
Mýtus: Výstavbou jakékoli nové komunikace dojde k přesunu stejných dopravních výkonů i stejných emisí z dopravy na novou trasu a současně nedojde k poklesu na původní trase (v centru města). FAKT: Plynulost silniční dopravy výrazně pozitivní vliv na emise polétavého prachu. Plynule jedoucí auto jede na vyšší převodový stupeň, má nižší spotřebu paliva, a tedy i tvorbu emisí z jeho spalování. Stejně tak plynule jedoucí auto nebrzdí a neakceleruje, což jsou další významné zdroje emisí prachu – emise z otěrů brzdového obložení a pneumatik při brždění resp. otěrů pneumatik a abraze vozovky při akceleraci. Tyto nestandardní tedy „neplynulé stavy“ mají významný vliv na množství emisí z dopravy v centrech měst oproti obchvatovým komunikacím, kde se tyto jevy v podstatě nevyskytují. Na dopravní komunikaci, kde je plynulá doprava, je kvalita ovzduší srovnatelná s pozaďovými koncentracemi (stanice ležící mimo vliv dopravy), zatímco v centrech měst, kde doprava plynulá není, je situace horší. 11 | Nové komunikace zhorší stav ovzduší?

13 Závěr…. Z hlediska kvality ovzduší jsou pasáže návrhu na zrušení ZÚR JMK neodborným a úmyslně zavádějícím textem s hlavním viníkem – silniční dopravou. Právě pomalá a stále odsouvaná dostavba páteřní silniční sítě v JMK má za následek, že nedochází k ještě výraznějšímu zlepšení kvality ovzduší, a tedy i zmírnění dopadů na zdraví obyvatel JMK. Snaha navrhovatelů zjevně není vedena směrem k rychlému a účinnému snížení emisí z dopravy a dopadů stávajícího nevyhovujícího stavu silniční sítě na obyvatelstvo, ale zájmy jinými, které pouze zneužívají složitost oblasti kvality ovzduší. Všechny studie, analýzy a zprávy z měřící kampaní financované JMK je zveřejněny na webu a na webu OŽP na adrese jihomoravsky.cz 12 | Závěr

14 Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Helán Krajský úřad Jihomoravského kraje
Odbor životního prostředí tel.:


Stáhnout ppt "ZUR JMK a kvalita ovzduší „Mýty a fakta“"

Podobné prezentace


Reklamy Google