Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb"— Transkript prezentace:

1 Postavení provozovatele drážní dopravy v souvislosti s přijetím zákona č. 319/2016 Sb.,
kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony Praha, Mgr. Bc. Petr Špetlák Sdružení železničních společností,

2 Provozovatel drážní dopravy – pojem
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Provozovatel drážní dopravy – pojem Výslovná definice pojmu není legislativně zakotvena. K tomu srovnej čl. 3 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. listopadu 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Kritérium hlavní činnosti. Obsah činnosti – pojem trakční služba. Nejedná se o ryze akademickou debatu – hlavní činnost, povaha této činnosti a oprávnění osob vykonávat jako hlavní činnost provozování drážní dopravy (zapsané spolky). Ve vztahu k hlavní činnosti nebyla směrnice řádně transponována. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

3 Provozovatel drážní dopravy – povaha činnosti
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Provozovatel drážní dopravy – povaha činnosti Provozování drážní dopravy je podnikáním. Pojem podnikání. Pojem podnikatel – zápis osoby ve veřejném rejstříku (obligatorní, fakultativní, obligatorní na základě zvláštního zákona – vznik subjektivního veřejného práva provozovat drážní dopravu). Absurdní stav – ZoDr nadále požaduje zápis osoby do obchodního rejstříku dříve, než tato získá oprávnění k podnikání (zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, ve znění pozdějších předpisů). Oprávnění k podnikání - § 25 ZoDr (zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 319/2016 Sb.) Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

4 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Licence - pojem Oprávnění k provozování drážní dopravy – subjektivní veřejné právo. Splnění podmínek zakládá vznik nároku na vydání licence. Licence – doklad (k tomu srov. správní řád – vyjádření, osvědčení a sdělení). Pojem licence v právu (obecně) – oprávnění k výkonu práva (adresát práva, destinatář práva). Princip evidence, registrace, koncese. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

5 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Licence - pojem Náležitosti licence – formální a obsahové (§ 25 odst. 3 a 6 ZoDr). Druh drážní dopravy. Kategorie dráhy – nové pravidlo obsažené v § 24a odst. 4 ZoDr. Zkušební dráha? § 16 odst. 2 ZoDr Trasy linek. Změna oprávnění k provozování drážní dopravy a změna licence – každá změna licence nemusí být změnou (obsahu, rozsahu) oprávnění k provozování drážní dopravy. Vzor licence stanoví prováděcí právní předpis (návrh vyhlášky, jíž se mění vyhláška č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů – ustanovení § 76a vyhlášky ve znění změny). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

6 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy Způsobilý adresát práva Obecné znaky osoby Požadavek věku – zletilost oproti plné svéprávnosti (srov. živnostenský zákon) Exkurs – nabytí plné svéprávnosti a její omezení. Kritérium usazení – sekundární sídlo. Pojem pobočka – pojmové znaky, vedoucí pobočky. Soulad s právem Evropské unie? Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

7 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Bezúhonnost Kdo je bezúhonný? Právnická osoba jako člen statutárního orgánu – může být fyzická osoba ji zastupující nikoliv bezúhonná ve smyslu ZoDr? Zjevně ano (k tomu srov. § 26 odst. 1 ZoDr), ale nikoliv vždy (překážka výkonu funkce). Obecná kritéria dle zvláštních právních předpisů – občanský zákoník, zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), zahraniční právní úprava – personální statut Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

8 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Zvláštní znaky osoby Odborná způsobilost – několik nedostatků, které nebyly přijatým zákonem odstraněny. dvoukolejnost v případě odpovědného zástupce. členové statutárních orgánů (statutární orgány) bez faktického vlivu na obchodní vedení korporace. otázka odpovědnosti člena statutárního orgánu vůči obchodní společnosti i navenek. zákaz konkurence – právní úprava dle zákona č. 90/2012 Sb. „vysezení“ odborné způsobilosti. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

9 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Odborná způsobilost stanovený stupeň vzdělání stanovená doba praxe pojem „vedoucí zaměstnanec“ – § 11 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. vztahy mimo základní pracovně právní vztah per analogiam? Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

10 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Odborná způsobilost – pokračování středoškolské vzdělání středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou vyšší odborné vzdělání obory související s drážní dopravou – návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů. těmito obory jsou dle návrhu: Doprava, Dopravní provoz, Management dopravy, Mezinárodní obchod, přeprava, zasílatelství, Management železniční dopravy, Provoz a ekonomika dopravy, Strojírenská a elektrotechnická zařízení, Zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě, Železniční stavitelství. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

11 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Odborná způsobilost – pokračování vysokoškolské vzdělání bakalářský, magisterský nebo doktorský studijní program oblast technických věd a technologií, dopravy, ekonomie nebo práva Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

12 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Zvláštní znaky osoby Finanční způsobilost Změny nejsou jen kosmetické. Právní domněnka finanční nezpůsobilosti – zjevně vyvratitelná (srov. „za finančně způsobilého se nepovažuje ten“). Dluhy na daních aj. Úpadek a způsob jeho řešení. Oproti předchozí právní úpravě vypuštěna likvidace – přirozeně. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

13 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Konkurs, reorganizace. Oddlužení podnikatele – k tomu srov. právní úpravu zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů (§ 389). Kritérium finanční způsobilosti - § 28 odst. 1 ZoDr (jaký je vztah tohoto ustanovení a posouzení trvání finanční způsobilosti po pravomocném skončení takového řízení?). Prokazování finanční způsobilosti – demonstrativní výčet. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

14 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Bezúhonnost ve smyslu pracovněprávním a celněprávním. Stanovisko oblastního inspektorátu práce a orgánu celní správy podle místa usazení žadatele o licenci. Jiný správní delikt? Srov. ve vztahu k zahlazení odsouzení v případě trestněprávní bezúhonnosti. Jedná se o řádnou transpozici směrnice (autonomní výklad pojmu odsouzen)?. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

15 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Pojištění újmy způsobené provozováním drážní dopravy (§ 2927 a § občanského zákoníku) – rozsah pojištění obecně (k tomu srov. požadavky stanovené přídělci v prohlášení o dráze – soukromoprávní úprava) Srov. se zněním § 35 odst. 2 písm. d) a e) ZoDr ke dni zahájení provozování drážní dopravy Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

16 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Právní skutečnosti rozhodné pro vznik oprávnění k provozování drážní dopravy - pokračování Podmínky provozování drážní dopravy na dráze dle druhu drah. Dráhy železniční vyjma speciální a místní. Zvláštní úprava u místní dráhy. Zvláštní úprava u speciální dráhy. Dráhy neželezniční vyjma lanové dráhy. Lanová dráha – licence se nadále nevydává. Ostatní neželezniční dráhy a speciální dráha – provozovatel dráhy jako žadatel o vydání licence (dokazování v řízení, vyvratitelná domněnka dle § 25 odst. 2 ZoDr). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

17 Změna oprávnění k provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Změna oprávnění k provozování drážní dopravy § 29 ZoDr – změna pouze v rozsahu druhu provozované drážní dopravy. Argumentum a contrario – v případě změny kategorie dráhy, na které je drážní doprava provozována, nebo linky (v případě drah neželezničních) se nejedná o změnu licence, nýbrž důvod vydání nové licence. Povinnost držitele licence oznamovat změnu údajů obsažených v licenci drážnímu správnímu orgánu – třicetidenní doba. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

18 Zánik a zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Zánik a zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy Zánik oprávnění – nepředpokládá vydání individuálního správního aktu orgánem veřejné moci, nastane přistoupením objektivní skutečnosti (uplynutí času, smrt osoby či zánik právnické osoby – k tomu dále) Zrušení oprávnění – oprávnění zaniká zásadně k okamžiku nabytí právní moci rozhodnutí drážního správního úřadu (výjimka – předběžná vykonatelnost rozhodnutí). Trest zákazu činnosti uložený v trestním řízení – vyjasnění vztahu k zániku, resp. zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

19 Zánik a zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Zánik a zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy Zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy odpadnutí skutečností rozhodných pro nabytí oprávnění k provozování drážní dopravy (omezení svéprávnosti, finanční nezpůsobilost atp.), žádost držitele licence o zrušení oprávnění, porušení ustanovení ZoDr závažným způsobem správní diskrece – korektivy vyplývající ze zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (§ 2 odst. 3 a 4 správního řádu), předběžná otázka v řízení – postup dle zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, vázanost správního orgánu rozhodnutím o předběžné otázce, otázka zákazu dvojího trestání – jedná se o trest? Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

20 Zánik platnosti licence a dočasná licence
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Zánik platnosti licence a dočasná licence Zánik platnosti licence dnem zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy nebo zánikem oprávnění k provozování drážní dopravy uplynutím doby, na kterou bylo omezeno. držitel neplatné licence ji odevzdá drážnímu správnímu úřadu, který rozhodl o zrušení oprávnění k provozování drážní dopravy nebo dobu tohoto oprávnění omezil, do 10 pracovních dnů ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí nebo uplynutí doby, na kterou bylo oprávnění omezeno. zákon výslovně neupravuje případ zániku oprávnění provozovat drážní dopravu v důsledku smrti držitele nebo jeho zániku bez právního nástupce. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

21 Dočasná licence V případě řešení úpadku reorganizací.
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Dočasná licence V případě řešení úpadku reorganizací. Reorganizace - reorganizací se rozumí zpravidla postupné uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku (závodu), zajištěné opatřeními k ozdravění hospodaření tohoto podniku podle insolvenčním soudem schváleného reorganizačního plánu s průběžnou kontrolou jeho plnění ze strany věřitelů. Podmínky přípustnosti reorganizace - celkový roční úhrn čistého obratu dlužníka podle zvláštního právního předpisu za poslední účetní období předcházející insolvenčnímu návrhu dosáhl alespoň částku Kč, nebo zaměstnává-li dlužník nejméně 50 zaměstnanců v pracovním poměru; neplatí vždy (reorganizační plán předložený dlužníkem do rozhodnutí o úpadku se souhlasem alespoň jedné poloviny zajištěných a jedné poloviny nezajištěných věřitelů – dle výše pohledávek). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

22 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Dočasná licence Stal-li se držitel licence finančně nezpůsobilým z důvodu povolení reorganizace a tato skutečnost neohrožuje bezpečnost provozování drážní dopravy, omezí drážní správní úřad dobu oprávnění k provozování drážní dopravy na dobu přiměřenou k opětovnému získání finanční způsobilosti, která nesmí být delší než 6 měsíců. Tuto dobu drážní správní úřad vyznačí v licenci. Drážní správní úřad na žádost držitele licence toto omezení zruší, prokáže-li žadatel, že je finančně způsobilý. Žádost lze podat přede dnem uplynutí doby omezení oprávnění k provozování drážní dopravy; je-li žádost podána, oprávnění k provozování drážní dopravy trvá do doby rozhodnutí ve věci. Právní úprava je nepraktická – srov. § 28 odst. 2 písm. a) ZoDr in fine ve spojení s § 25 ZoDr – doba trvání reorganizace běžně překračuje 6 měsíců, tedy trvají účinky usnesení soudu o povolení reorganizace. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

23 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Dočasná licence Právní úprava je nepraktická – srov. § 28 odst. 2 písm. a) ZoDr in fine ve spojení s § 25 ZoDr. Dlužníku může být uložena povinnost předložit reorganizační plán ve lhůtě čítající až 240 dnů (120 dnů lhůta dle výzvy obsažené ve výrokové části usnesení o povolení reorganizace, jež může být usnesením soudu prodloužena až o dalších 120 dnů). Nutno odlišovat mezi povolením reorganizace a schválením reorganizačního plánu. Doba trvání reorganizace běžně překračuje 6 měsíců, tedy trvají účinky usnesení soudu o povolení reorganizace. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

24 Některé otázky souladu vnitrostátního a unijního práva
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Některé otázky souladu vnitrostátního a unijního práva Je drážní správní úřad (Drážní úřad) jakožto orgán vydávající licence k provozování drážní dopravy na železniční dráze příslušné kategorie, jež je součástí železniční infrastruktury ve smyslu směrnice nadán veškerými pravomocemi tak, jak směrnice předpokládá? Čl. 24 směrnice. Otázka osvědčení dopravce a přístupu na veřejně přístupnou vlečku – čl. 10 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/49/ES e dne 29. dubna 2004 o bezpečnosti železnic Společenství a o změně směrnice Rady 95/18/ES o vydávání licencí železničním podnikům a směrnice 2001/14/ES o přidělování kapacity železniční infrastruktury, zpoplatnění železniční infrastruktury a o vydávání osvědčení o bezpečnosti (Směrnice o bezpečnosti železnic). Veřejně přístupná vlečka je kvalifikována jako železniční infrastruktura ve smyslu směrnice – pak by mělo být povinností provozovatele drážní dopravy na vlečce být držitelem osvědčení dopravce. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

25 Smlouva o provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Smlouva o provozování drážní dopravy Smluvní typ dle zvláštní právní úpravy (ZoDr). Jedná se o smlouvu soukromého práva. Podstatné náležitosti smlouvy jsou nově vymezeny ZoDr. Omezení autonomie vůle stran při sjednávání smlouvy (prohlášení o dráze). Přechodné ustanovení v čl. II zákona č. 319/2016 Sb. – 24 měsíců (sankce – neplatnost dle obecné právní úpravy z důvodu rozporu smlouvy se zákonem). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

26 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Právo dopravce provozujícího veřejnou drážní dopravu – nejen na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Nárok vůči provozovateli dráhy. V případě, že náhradní doprava je provozována za přerušenou veřejnou osobní drážní dopravu z důvodu omezení provozování dráhy dle § 23b odst. 3 ZoDr Jedná se o náklady přímo související se zabezpečením náhradní dopravy. Břemeno tvrzení a důkazní břemeno nese dopravce – řádně sjednat smlouvu s dopravcem zajišťujícím náhradní dopravu pro provozovatele drážní dopravy (k tomu dále). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

27 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Vymezení těchto nákladů jakožto nákladů přímo souvisejících svěřeno prováděcímu předpisu. Dle návrhu tohoto prováděcího předpisu (vyhlášky) se jedná o: Kategorií nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy se rozumí nabídková cena za poskytování náhradní dopravy, pokud byla náhradní doprava zadána v zadávacím řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. V ostatních případech se kategoriemi nákladů náhradní dopravy rozumí nákladové položky uvedené v příloze č. 1 k této vyhlášce, které jsou dopravcem náhradní dopravy hospodárně vynaloženy a přímo souvisejí se zabezpečováním náhradní dopravy, s výjimkou nákladů, které nelze zahrnout do ekonomicky oprávněných nákladů pro úhradu kompenzace za veřejné služby v přepravě cestujících podle vyhlášky o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace. Přiměřený zisk dopravce náhradní dopravy v tomto případě nesmí překročit 5 % součtu hodnot ostatních kategorií nákladů náhradní dopravy. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

28 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Kategoriemi úspor souvisejícími s přerušenou dopravou na dráze se rozumí nákladové položky uvedené v příloze č. 2 k této vyhlášce. Úsporami za přerušenou dopravu na dráze se rozumí rozdíl hodnot nákladových položek v situaci, kdy by dráha byla provozována (poznámka: zjevně drážní doprava) v plném rozsahu podle jízdního řádu stanoveného provozovatelem dráhy, oproti situaci při přerušení dopravy na dráze. Celkové úspory související s přerušením drážní dopravy se stanoví jako součet rozdílových hodnot těchto kategorií úspor. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

29 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Kategoriemi nákladů náhradní dopravy jsou: Trakční energie a palivo Netrakční energie a palivo Přímý materiál a energie Opravy a údržba vozidel Odpisy dlouhodobého majetku Pronájem a leasing vozidel Mzdové náklady Sociální a zdravotní pojištění Cestovné Úhrada za použití dopravní cesty Ostatní přímé náklady Ostatní služby Provozní režie Správní režie Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

30 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Kategoriemi nákladů náhradní dopravy jsou: Pohonné hmoty a oleje Přímý materiál a energie Opravy a údržba vozidel Odpisy dlouhodobého majetku Pronájem a leasing vozidel Mzdové náklady Sociální a zdravotní pojištění Cestovné Úhrada za použití infrastruktury Silniční daň Elektronické mýto Pojištění (zákonné, havarijní) Ostatní přímé náklady Ostatní služby Provozní režie Správní režie Přiměřený zisk dopravce náhradní dopravy Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

31 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Úhrada vynaložených nákladů přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy Vyhláška č. 296/2010 Sb., o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace, v účinném znění. § 4 vyhlášky. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

32 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Další dílčí změny Plán obchodní činnosti dle § 35 odst. 1 písm. i) ZoDr.  Plán obsahuje alespoň údaje o zamýšleném rozsahu činnosti a způsobu jejího finančního zajištění. Netýká se dopravce provozujícího drážní dopravu na dráze speciální, tramvajové, trolejbusové nebo lanové. Přechodné ustanovení – Dopravce, který provozuje drážní dopravu na dráze celostátní nebo na dráze regionální, přijme plán obchodní činnosti do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Dopravce provozující drážní dopravu na vlečce přijímá plán obchodní činnosti nejpozději k okamžiku nabytí účinnosti zákona. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

33 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Další dílčí změny Zvýšení maximální výše přirážky za porušení podmínek stanovených přepravním řádem na částku Kč. Výše přirážky musí zohledňovat povahu utvrzované povinnosti stanovené přepravním řádem. Týká se smluv o přepravě, jež podléhají přepravním řádům (veřejná drážní doprava). Nutno rozlišovat mezi povinnostmi stanovenými přepravním řádem (obecně závazným právním předpisem) a smluvními přepravními podmínkami. V případě smluvních přepravních podmínek by sankce za porušení povinnosti z nich vyplývajících nebyla přirážkou, nýbrž smluvní pokutou – otázka, zda lze platně zakotvit smluvní pokutu ve smluvních přepravních podmínkách (k tomu srov. nález Ústavního soudu ze dne I.ÚS 3512/11, ze dne ) – vztahuje se k dřívější úpravě. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

34 Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Změny v oblasti oprávnění k řízení drážních vozidel. Licence k řízení drážních vozidel opravňuje držitele k řízení drážního vozidla na ostatních železničních dráhách vyjma dráhy speciální a dráhy zkušební. Zkušební dráha – není zakotvena úprava oprávnění k provozování drážních vozidel na této dráze – srov. § 16 odst. 2 ZoDr a požadavek dělby moci s požadavkem mezí správního uvážení. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

35 Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Oprávnění k řízení drážního vozidla na místní dráze a vlečce držiteli licence. K řízení drážního vozidla na dráze místní a vlečce se držiteli licence k řízení drážního vozidla na celostátní a regionální dráze nevydává osvědčení strojvedoucího – postačuje tedy prokázání rozsahu a obsahu základních obecných znalostí, dovedností a postupů nezbytných pro řízení drážního vozidla a výkon činnosti strojvedoucího dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 16/2012 Sb., o odborné způsobilosti osob řídících drážní vozidlo a osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, ve znění pozdějších předpisů. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

36 Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Držitel licence strojvedoucího řídící drážní vozidla na vlečce a místní dráze tak nemusí být nositelem odborné způsobilosti dle přílohy č. 4 shora uvedené vyhlášky. Srovnání přílohy č. 1 a č. 4 řečené vyhlášky – řídit drážní vozidlo na vlečce může držitel licence strojvedoucího, jenž však nebyl povinen absolvovat jakýkoliv jízdní výcvik. Zjevně výhodnější bude získat licenci strojvedoucího i pro pouhé řízení drážního vozidla na vlečce. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

37 Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Držitel licence strojvedoucího řídící drážní vozidla na vlečce a místní dráze tak nemusí být nositelem odborné způsobilosti dle přílohy č. 4 shora uvedené vyhlášky. Srovnání přílohy č. 1 a č. 4 řečené vyhlášky – řídit drážní vozidlo na vlečce může držitel licence strojvedoucího, jenž však nebyl povinen absolvovat jakýkoliv jízdní výcvik. Zjevně výhodnější bude získat licenci strojvedoucího i pro pouhé řízení drážního vozidla na vlečce. Návrh vyhlášky, jíž se mění vyhláška č. 16/2012 Sb. nemá vliv na vznik takové nerovnosti držitelů licence a průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

38 Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Řídit drážní vozidlo na dráze celostátní nebo regionální může i držitel platného průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla na dráze místní nebo na vlečce, jde-li o místo styku vzájemně zaústěných drah. Místo styku vzájemně zaústěných drah uvedeno v § 70 vyhlášky č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů. Místo styku je určeno bodem (např. km 40,111) – má změna zákona jakýkoliv vliv na dotčené společenské vztahy? Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

39 Zdravotní způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Zdravotní způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy Pokud se strojvedoucí dozví o skutečnostech vzbuzujících pochybnosti o jeho zdravotní způsobilosti k výkonu činnosti, neprodleně o tom uvědomí dopravce nebo provozovatele dráhy, který je jeho zaměstnavatelem. Pouze v případě licence, nikoliv v případě průkazu způsobilosti k řízení drážního vozidla. Pomineme-li vztahy s mezinárodním prvkem (možné podřízení právního vztahu zahraniční právní úpravě), pak srov. s § 106 zákoníku práce (povinnosti zaměstnance). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

40 Zánik základního pracovněprávního vztahu
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Zánik základního pracovněprávního vztahu Dopravce, jenž vydal strojvedoucímu osvědčení strojvedoucího, je povinen v případě zániku základního pracovněprávního vztahu mezi ním a strojvedoucím tuto skutečnost neprodleně oznámit drážnímu správnímu úřadu (Drážnímu úřadu). Dosud tato povinnost zatěžovala držitele osvědčení strojvedoucího. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

41 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy (nebo dráhy) Nová hlava části páté ZoDr. I toto systematické zařazení svědčí o mnohém... (hlava pátá je nazvána „ Drážní vozidla a určená technická zařízení“). Navazuje na trend v jiných členských státech, avšak zcela nedokonale. Není dán ani výčet profesí – s ohledem na omezování nákladů spjatých se zajištěním odborné způsobilosti lze očekávat (zejména v osobní dopravě) omezení počtu odborně způsobilých osob, jež budou zajišťovat provozování drážní dopravy v konkrétních případech („režim 0/0-S s nedrážním personálem“). Právní úprava nikterak nereaguje na dosavadní regulaci (srov. § 33 odst. 2 dopravního řádu drah). Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

42 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy (nebo dráhy) K dosažení a udržení odborné způsobilosti musí být zaměstnanci zajišťující obsluhu, údržbu, opravy a kontrolu dráhy nebo drážních vozidel školeni a jejich odborná způsobilost musí být ověřena odbornou zkouškou. Absentuje jakékoliv přechodné ustanovení – tedy k okamžiku nabytí účinnosti prezentované novely musí být odborná způsobilost těchto osob ověřena odbornou zkouškou, přičemž tomuto ověření musí předcházet školení u akreditované právnické nebo fyzické osoby. Fakticky nerealizovatelné k okamžiku nabytí účinnosti zákona – absence akreditované osoby. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

43 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy (nebo dráhy) Podmínky pro dosažení a udržování odborné způsobilosti zaměstnanců zajišťujících obsluhu, údržbu, opravy a kontrolu dráhy nebo drážních vozidel a určení okruhu těchto osob, které vykonávají pracovní činnosti zajišťující bezpečné a plynulé provozování dráhy a drážní dopravy, stanovuje provozovatel dráhy a dopravce ve vnitřním předpisu o odborné způsobilosti a znalosti osob zajišťujících provozování dráhy nebo drážní dopravy. Předpis stanoví způsob získání odborné způsobilosti, tj. průběh přípravy k odborné zkoušce a průběh vlastní zkoušky, i systém pravidelného školení, a to podle pracovních činností. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

44 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy (nebo dráhy) Ověřování odborné způsobilosti a znalosti osob zajišťujících provozování dráhy nebo drážní dopravy zajišťuje provozovatel dráhy nebo dopravce v rámci své podnikatelské činnosti, nebo na základě soukromoprávního smluvního vztahu u k tomu účelu akreditované právnické nebo fyzické osoby, nebo pro profese, pro které jsou vydány kvalifikační a hodnotící standardy, u osoby akreditované podle zvláštního zákona. Přípravu k odborným zkouškám a následné pravidelné školení zajišťuje akreditovaná právnická nebo fyzická osoba. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

45 Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, 22.2.2017
Odborná způsobilost osob zajišťujících provozování drážní dopravy (nebo dráhy) Akreditaci uděluje fyzické nebo právnické osobě drážní správní úřad – srov. působnost drážních správních úřadů (zejména neželezniční dráhy). Žadatel o akreditaci prokazuje, že je držitelem živnostenského oprávnění (k tomu srov. povahu akreditace), má vytvořen plán pro zajištění teoretické i praktické části školení, ve které vymezí organizaci, rozsah a způsob provádění školení, včetně systému kontroly, teoretické a praktické části školení budou zajišťovat osoby s dostatečnou odbornou způsobilostí a praxí, má právo k užívání nebytových prostor a vybavení nezbytného pro poskytování školení, uhradil drážnímu správnímu úřadu správní poplatek. Akreditovaná osoba je povinna zajišťovat školení podle vytvořeného plánu, zajišťovat školení odborně způsobilými osobami a mít po celou dobu provozování své činnosti právo k užívání nebytových prostor a vybavení nezbytného pro poskytování školení a mít tyto prostory a vybavení po celou dobu k dispozici. Mgr. Bc. Petr Špetlák, advokát, Klicpera, Špetlák – advokátní kancelář,

46 Děkuji za pozornost! Žižkova 595 551 01 Jaroměř tel.: +420 491 459 223
Seminář k aktuálním otázkám železniční dopravy, Praha, Děkuji za pozornost! Žižkova 595 Jaroměř tel.:  Sokolská 1802/32 Praha 2 tel.:  Pobočka Praha: Panská 895/6 Praha 1 Tel.:


Stáhnout ppt "kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb"

Podobné prezentace


Reklamy Google