Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBarbora Vávrová
1
Cíle školní tělesné výchovy + Cíle vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“ Bc. Libor Trtek, UTV-ZE
2
Obecný cíl edukace Obecným „globálním“ cílem výchovy a vzdělání je výchova demokratického člověka, růst jeho duchovního, morálního a výkonnostního potenciálu.
3
Co je to cíl? Cíl je vědomím prvkem lidské činnosti, předjímající ideální výsledek, k němuž činnost směřuje. (Fialová, 2010)
4
Proč jej mít? Motivuje Integruje různé aktivity Nutí vytvářet systém činností Nutí vytvářet priority – hierarchizovat Reguluje aktivitu -> ekonomika činnosti Podmínkou k úspěšnému dosažení efektů práce edukátora. „Úspěch je směsicí tvrdé práce a velkých snů.“ Lee Iacocca
5
Vzdělávací oblast „Člověk a zdraví“ základní vzdělávací oblast Rámcového vzdělávacího programu (RVP). ve vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“, která je společná základnímu i gymnaziálnímu vzdělávání, jsou zařazeny předměty „Výchova ke zdraví“ a „Tělesná výchova“ Výchova ke zdraví přináší základní poznání o člověku v souvislosti se zdravotní prevencí. Tělesná výchova směřuje k poznávání vlastních pohybových možností a zájmů a k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu.
6
Cíle této vzdělávací oblasti podle NÚV : zdraví jako hodnota v kontextu dalších životních hodnot pochopení zdraví jako vyváženého stavu tělesné, duševní i sociální pohody poznávání člověka jako biologického jedince co je zdravé a co může zdraví prospět, i to, co zdraví ohrožuje chápání zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody jako významného předpokladu výběru profesní dráhy, partnerů, společenských činností atd. ochraně zdraví a životů při každodenních rizikových situacích i mimořádných událostech a k využívání osvojených postupů spojených s řešením jednotlivých mimořádných událostí
7
Žáci by tedy ve výsledku měli být schopni rozpoznat, co ohrožuje jejich tělesné a duševní zdraví, měli by umět vyrovnat nedostatek pohybu a jednostrannou tělesnou i duševní zátěž a vážit si zdraví jako jedné z prvořadých hodnot. Na základě dostatečné pohybové gramotnosti se předpokládá, že žáci budou inklinovat k celoživotní pohybové aktivitě, což je jedním z hlavních cílů této vzdělávací oblasti. Při realizaci této vzdělávací oblasti je třeba klást důraz především na praktické dovednosti a jejich aplikace v modelových situacích i v každodenním životě školy. Proto je velmi důležité, aby celý život školy byl ve shodě s tím, co se žáci o zdraví učí a co z pohledu zdraví potřebují.
8
Cíle školní tělesné výchovy Pohyb je významným stimulem, podněcujícím sebeuvědomující a seberegulující aktivity každého jedince. (Hatláková, Brčák, 1994)\ Hlavním úkolem současné školní tělesné výchovy v České republice je stimulovat a rozvíjet bio-psycho-sociální ( podle Blahutkové bio-psycho-socio-spirituální) stránku člověka.
9
Dělení cílů školní TV podle Rychteckého a Fialové Vzdělávací Informativní Formativní Výchovné Všeobecné Specifické Zdravotní Kompenzační Hygienické Socializační Skupinové Individuální
10
Vzdělávací cíle Vzdělávací cíle jsou součástí školních učebních osnov i celoročních plánu učitelů. Pedagogická komunikace je důležitým prvkem sociální komunikace. Velmi důležitý je také jakýsi pedagogický takt učitele, tedy to jak rychle dokáže reagovat na danou situaci a uzpůsobit podle toho průběh vyučovací jednotky. (Čáp, 1993) Informativní Poznatky Postupy Metody Zásady dobré životosprávy Základní pohybové dovednosti a návyky Formativní Rozvoj pohybových schopností (síla, rychlost, vytrvalost, rovnováha … ) Kvalitní pohybový projev Trénink senzorických a intelektových schopností
11
Výchovné cíle Cílem je vytvořit soulad s obecně uznávanými zásadami etiky. Chování neodpovídající požadavkům dané společnosti je považováno za problémové. Ve školní tělesné výchově kázeň přímo souvisí s bezpečností a efektivitou. Všeobecně zaměřené Pozitivní charakterové vlastnosti Estetické prožívání a hodnocení Tvořivé schopnosti Láska k přírodě, ochrana životního prostředí Specifické Kladný postoj k pohybu Zájem o sportovní činnost Tělesná zdatnost Funkční rozvoj Přiměřený výkon.
12
Zdravotní cíle Školní tělesná výchova by měla kultivovat pohybový projev žáků s ohledem na jejich možnosti, přispívat k vyrovnávání svalových disbalancí, zvyšovat kondici žáků a mírnit zdravotní oslabení. Kompenzační Kompenzace jednostranné zátěže – u žáků a studentů zejména sezení v lavicích Regenerace duševních sil Obnovení pozornosti žáků. Hygienické Nošení cvičebního úboru Používání sprchy po zátěži Potřeba zdravého životního stylu projevující se dostatkem pohybu, spánkem, zdravou výživou...
13
Socializační cíle Skupinové Spolupráce v družstvu Poskytnutí záchrany a dopomoci Prožívání různých rolí ve skupině Důvěra ve spolucvičence Individuální Budování kladného sebepojetí Zvyšování sebedůvěry Rozvoj komunikačních schopností Učení se toleranci Přizpůsobení tempa ostatním
14
Závěr Vzdělávací oblast „Člověk a zdraví“ reprezentuje charakterově novou složku vzdělávání. Vyplňuje dosud prázdné, či sporadicky naplňované místo ve výukových programech všech stupňů škol. Celá oblast „Člověk a zdraví“ je zaměřena na to, aby si žáci vytvořili kladný vztah ke zdravému životnímu stylu a pochopili, jak svůj způsob života vést, aby se tak dal nazvat.
15
Děkuji za pozornost
16
Litaratura Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky: Školní tělesná výchova. Praha, Czechia: Karolinum. Korvas, P., Cacek, J. (2009). Integrovaná výuka a tělesná výchova na základní škole. Brno, Czechi: Masarykova univerzita. Hurychová, A., Vilímová, V., (1999). Didaktika tělesné výchovy. Brno, Czechia: Masarykova univerzita. Vzdělávací oblast – Člověk a zdraví: Průvodce upraveným RVP ZV (NUV-sekce kurikula) [txt]. Retrieved from http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6417
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.