Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MANAGEMENT VEDENÍ LIDÍ Zpracoval Ing. Jan Weiser
2
VEDENÍ LIDÍ A PRACOVNÍCH SKUPIN 1. Vedení lidí jako manažerská funkce 2. Pracovní motivace 3. Způsoby a metody vedení lidí 4. Autorita a pravomoc manažera jako nástroj ovlivňování lidí 5. Pracovní týmy 6. Shrnutí 7. Otázky a úkoly
3
VEDENÍ LIDÍ Vedením lidí chápeme zejména: všechny formy působení na jednotlivce a sociální celky (pracovní skupiny, kolektivy), jež uplatňuje řídící pracovník s cílem ovlivnit jejich pracovní způsobilost. schopnost, dovednost či umění vedoucích pracovníků vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky (podřízené) ke kvalitnímu, aktivnímu, tvůrčímu plnění své práce. účelové působení na jednotlivce, aby jeho chování odpovídalo předepsané pracovní roli a zároveň přispívalo k jeho rozvoji a uspokojování jeho potřeb, zájmů a pod.
4
Cíle vedení lidí krátkodobě podnítit žádoucí aktuální pracovní výkony, dlouhodobě formoval kvalifikaci, profesní kompetenci pracovníků i jejich srůstání s podnikem (identifikaci), umožnit v maximální míře pracovníkům uplatnit jejich znalosti, schopnosti, dovednosti a zkušenosti, jejich specifické zvláštnosti ve prospěch podniku, tj. snaha využít potenciál lidí
5
PŘEDPOKLÁDANÉ VÝSLEDKY VEDENÍ LIDÍ dobrovolná a uvědomělá kázeň,tvůrčí pracovní aktivita lidí, vztahy spolupráce mezi vedoucími a vedenými při realizaci společných podnikových cílů, trvalá možnost pracovníků uplatňovat své schopnosti, dovednosti, zkušenosti, své specifické rysy, možnost pracovníků dále rozvíjet,spokojenost vedených pracovníků (na pracovišti i v životě)
6
KONKRÉTNÍ ZÁSADY PRO VEDENÍ LIDÍ: kvalitní uložení úkolu správné vymezení pravomoci a odpovědno sti kvalitní výměna informací dobrá koordinace kvalitní kontrola
7
PRAVOMOC představuje: souhrn práv (disponovat prostředky a lidmi) a moci (nástrojů, umožňujících požadovat určité činnosti, práce atd. ) a uplatňovat za jejich správný výkon odměny a za neplnění sankce, umožňující splnění delegovaných činností, úkolů pravomoc se deleguje se shora dolů v takové míře, aby umožňovala plnění úkolů. Pravomoc, odpovědnost, kompetence
8
ODPOVĚDNOST je zásadně nedelegovatelná, vzniká v procesu pověřování podřízených pracovníků úkoly a vedoucí pracovník nese i nadále odpovědnost za všechny jemu svěřené úkoly (činnosti, oblasti rozhodování), tj. každý vedoucí pracovník je odpovědný nejen za svoji práci, ale i za práci svých podřízených spolupracovníků KOMPETENCE je vymezena delegovanými úkoly, činnostmi, oblastmi rozhodování, pravomocí a odpovědností, které jsou pracovníkovy svěřeny
9
Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Babičko zavři oči. Proč broučku? Protože maminka říkala, že až zavřeš oči, budeme mít spoustu peněz.
10
Motiv a stimul Motivem lze chápat vnitřní příčinu lidského chování. Motiv, skrytá příčina jednání a chování, je „vnitřní záležitostí“ jedince. Je tvořen souhrnem osobnostních determinantů (potřeby, zájmy, hodnoty, postoje, role a další). Stimuly jsou v procesu motivace vnějšími nástroji působení. K hlavním stimulům patří hmotné odměňování, stimuly sociální povahy, apod.
11
Pracovní motivace, stimulace proces vzbuzení nebo podnícení pracovní aktivity, proces udržení aktivity v běhu, proces usměrnění činnosti do určité, předem zvolené dráhy
12
Pracovní motivace Charakteristika pracovní motivace: kolik pracovník vykoná kvantitativní stránka -kolik pracovník vykoná, množství a rychlost práce, co dělá nebo chce dělat kvalitativní stránka co dělá nebo chce dělat, jak se při práci projevuje, vnější stránka chování - jak se při práci projevuje, MOTIVAČNÍ ČINITELÉ: potřeby člověka (popř. zájmy, postoje, hodnoty, ideje a ideály), prostředí (situace), ve kterém člověk žije a pracuje, osobnost člověka
13
MOTIVUJÍCÍ ČINITELÉ INDIVIDUÁLNÍ MOTIV STIMULY A CÍLE POTŘEBY PROSTŘEDÍ (SITUACE) ŽIVOTA A PRÁCE
14
Potřeby STIMULY DYNAMICKÉ POLE DETERMINANTREAKCE (podněty) (na straně (na straně(jednání) osobnosti) skupiny) pozitivnírozhodování i negativní stimulychování - hmotné - morální výkon - sociální nezávisle střední proměnnézávisleproměnné potřeby a zájmy role postoje skupina MOTIVAČNÍ MECHANISMUS
15
SKUPINY STIMULŮ Hmotné hodnocení výkonu mzdou, prémií, odměnou, podílem na zisku nebo postihem za nekvalitní plnění výkonu sníženou mzdou, prémií, neudělením odměny apod. Hodnocení výkonu delegováním vyšší pravomoci a odpovědnosti nebo naopak ztrátou vedoucího místa při špatném plnění úkolů. Pravidelné formální (oficiální) hodnocení výsledků práce, profilu jedince jako základ pro povyšování, návrhy odměn nebo pro postihy a jejich zveřejňování. Hodnocení výkonů zveřejňováním výsledků práce jedinců a skupin (kolektivů).
16
PRAVIDLA STIMULOVÁNÍ vyhýbat se rovnostářskému odměňování a vázat odměnu vždy na konkrétní výsledek, který byl motivačním cílem, neopomíjet hmotné nebo morální odměny, kde si to pracovníci zaslouží; jinak bude příště působit demotivace, v řídící činnosti uplatňovat zásadu včas seznámit zaměstnance s cíli motivace, včas předcházet chybám i nesprávnému jednání zaměstnanců formou upozornění, vyhýbat se „ostrým“ úhlům kritiky „z čistého nebe“, kritiku či tresty vyřizovat „mezi čtyřma očima“, bez zbytečného dramatizování a účasti ostatních spolupracovníků, dodržovat zásady spravedlnosti a nestrannosti vůči všem spolupracovníkům, odměňovat přiměřeně (ani málo, ani příliš)
17
Pracovní skupina, pracovní tým Pracovní skupina je druh sociální skupiny, která vzniká na pracovišti. Jde tedy o vnitřně a funkčně propojený celek minimálně dvou spolupracovníků, kteří jsou spojeni přinejmenším společným pracovištěm (místem výkonu práce). Pracovní skupina obvykle má své specifické vnitřní hodnoty a normy. Ty mohou být buď v souladu s hodnotami a normami dané organizace - což je v pořádku, nebo v rozporu - což indikuje střet hodnot. Tým se od pracovní skupiny podstatně liší. Týmy jsou zaměřené na úkol a skládají se z lidí s různými, ale doplňujícími se znalostmi a dovednostmi. Přesto mají týmy s pracovními skupinami mnoho společného, například vývoj skupinových norem, které pomáhají tým definovat a zajišťují jeho hladké a správné fungování. Týmové normy však bývají více zaměřeny na úkol, než normy běžné pracovní skupiny.“ Hlavním rysem týmu je tedy zaměření na společný pracovní úkol.
18
Typy pracovních týmů
19
TÝMOVÁ PRÁCE dobře koordinovaná a účelně synchronizovaná činnost, která je charakteristická těsným propojením aktivity skupiny. VÝHODY TÝMOVÉ PRÁCE: soustředění potřebné kapacity pro řešení úkolu, jednodušší komunikace, možnost lepší koordinace práce, lepší úroveň motivace práce, „učení se“ navzájem a zvyšování kvalifikace, provázanost činnosti jednotlivých členů, pozitivní efekt pro pracovníky - možnost uplatnit vlastní schopnosti a kreativitu, rozšířit své znalosti a naučit se něco od jiných, pozitivní efekt pro podnik - větší flexibilita, kvalita a produktivita práce i možnost lepšího uplatnění na trhu
21
ZÁKLADNÍ TYPY KOMPLEXNĚJŠÍCH PŘÍSTUPŮ K VEDENÍ PRACOVNÍCH TÝMU vedení přikazováním, které je doplněno kontrolou, vedení prostřednictvím hmotných stimulačních nástrojů (především odměnou za práci), vedení výchovou - těžiště v racionální organizaci práce a v participaci na řízení, vedení spoluprací - využívání znalostí, dovedností a tvořivosti lidí práce získává seberealizační obsah a lidé se s ní identifikují, vzrůstají nároky lidí na kulturnost pracovního prostředí a na kvalitu pracovních podmínek.
22
CHARAKTERISTIKY DOBŘE FUNGUJÍCÍHO TÝMU: lidé se zajímají jeden o druhého, členové jsou otevření a mluví pravdu, v týmu je vysoký stupeň vzájemné důvěry, k rozhodnutím dochází na základě konsensu, existuje vysoká míra týmového zaujetí, ke konfliktu se přistupuje otevřeně, vše se důkladně probere, lidé pozorně vnímají vyslovené názory a pocity, lidé vyslovují své pocity bez zábran, nejsou zanedbávány otázky procesu (úkoly a pocity)
23
Klíčová slova Vedení lidí, autorita, pravomoc, odpovědnost, motivace, pracovní stimuly, týmová práce.
24
Otázky a úkoly 1. Co chápeme pod pojmem vedení lidí? 2. Jaké jsou cíle vedení lidí? 3. Vyjmenujte zásady správného vedení lidí. 4. Co představuje pravomoc, odpovědnost a kompetence v práci managera? 5. Co je podstatou pracovní motivace? 6. Vyjmenujte některé důležité stimuly v motivaci pracovníků. 7. Co je podstatou týmové práce?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.