Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra 15. 8. 2012
2
Proč mít zavedenou metodiku? Optimalizovat výdaje a úsilí na realizaci projektových záměrů Mít kontrolu nad realizovanými projekty Sjednotit styl práce a komunikace Zamezit nekontrolovanému chaosu a změnám
3
Metodika projektového řízení jako „kuchařka“ Co lze očekávat od metodiky: Strukturovaný postup (proces) na základě „dobré praxe“ - SYSTÉM Složitost úměrnou řešeným projektům Míru univerzálnosti (vs. specializace) Vhodné, jednoduché a jednotné šablony Absorbovatelnost uživateli v časově reálném horizontu Srovnávací základnu Co je obvykle k dispozici (je-li vůbec něco): Soubor komplikovaných teoretických směrnic, které nikdo nepoužívá Nejasné role a odpovědnosti v konfliktu s liniovou strukturou Nejednotná dokumentace Nejasná definice co je projekt
4
Metodika PRINCeGON = Metodika řízení projektů Ministerstva vnitra (verze 1.4, 08/2010) V zásadě se jedná o projektovou metodiku PRINCE2 ® adaptovanou na podmínky české VS. Akceptuje projektové principy tam, kde existují; vytváří a zavádí je tam, kde nejsou. Syntéza požadavků projektové metodiky jako takové a nároků plynoucích z kofinancování projektů ze SF EU. Standardizace realizace projektu a projektových dokumentů. Korekce rolí v projektu na realitu české VS (e-Government).
5
Metodika PRINCeGON Vznikla za účelem identifikace a popsání nezbytných kroků pro zavedení metodických a organizačních pravidel řízení typových projektů české VS. Metodika vymezuje: Standardy projektu a projektové dokumentace Systém řízení projektu – organizační strukturu projektu Životní cyklus projektu – procesy projektu Řízení projektového portfolia MV Cílem je zavedení / centralizace projektového řízení za účelem zjednodušení vykonávání typových aktivit projektu vyskytujících se v jednotlivých fázích životního cyklu.
6
Metodika PRINCeGON v území = PRINCeGON v území – metodika řízení projektů MV v organizacích územní veřejné správy (verze 01, 05/2011) Primárně vychází z metodiky PRINCeGON a mezinárodně uznávané metodiky PRINCE2 ®. Je rozdělena na dvě části: základní dokument popisující principy řízení projektů v území přílohu popisující principy řízení projektů v území, které jsou kofinancovány ze SF EU
7
Metodika PRINCeGON v území Metodika PRINCeGON v území vznikla za účelem zjednodušení centrální metodiky PRINCeGON pro účely realizace „jednodušších“ projektů územní VS. Metodika PRINCeGON v území vymezuje: ▪ rozsah projektové přípravy ▪ životní cyklus projektu ▪ organizační strukturu projektu ▪ řídící postupy ▪ standardy projektu
8
Metodiky ke stažení Metodiky PRINCeGON (verze 1.4) a PRINCeGON v území (verze 01) jsou ke stažení na stránkách Smart Administration v sekci Dokumenty: www.smartadministration.cz/dokumenty
9
Metody / nástroje procesního řízení
10
Proč řídit procesy ???
11
Úspěšně řídit (procesy, projekty, lidi) znamená: 1.Znát = kvalifikace 2.Mít pravomoc = hierarchie 3.Chtít = motivace 4.Stačit = zvládnutí bodu 1 - 3
12
Krátký příběh o čtyřech kamarádech… V jedné daleké zemi, žili, byli čtyři kamarádi… Jmenovali se pan KAŽDÝ, pan NĚKDO, pan KDOSI a pan NIKDO…
13
Krátký příběh o čtyřech kamarádech… Jednoho dne bylo nutné provést jistou důležitou práci… KAŽDÝ si byl jist, že to NĚKDO zajistí.
14
Krátký příběh o čtyřech kamarádech… NĚKDO to udělat mohl, ale NIKDO mu to neřekl, ani to NIKDO neudělal…
15
Krátký příběh o čtyřech kamarádech… KDOSI se rozzlobil, protože to byla práce pro KAŽDÉHO… KAŽDÝ myslel, že to mohl KDOSI udělat, ale NIKDO nevěděl, že to KAŽDÝ neudělal…
16
Krátký příběh o čtyřech kamarádech… Nakonec KAŽDÝ tvrdil, že je vinen KDOSI, protože NIKDO neudělal, co NĚKDO udělat mohl…
17
Co je to proces ?
18
Proces vs. Projekt Proces (definice dle ČSN EN ISO 9001): Soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, který přeměňuje vstupy na výstupy. Proces je opakovaná (opakovatelná) sekvence činností generující přidanou hodnotu.
19
Proces Forma transformace vstupů do přidané hodnoty výstupu (produkt, služba). Vede od požadavku zákazníka k jeho uspokojení, jasné hranice, začátek a konec. Je opakovatelný, shodné vstupy jsou shodným provedením činností transformovány na shodné výstupy. Zákazník procesu je (interní, či externí) subjekt, který má přímý užitek z výstupu procesu.
20
Projekt Celek koordinovaných činností, které jsou realizovány k dosažení požadované změny ve vymezené lhůtě, s vymezenými zdroji a podle stanovených podmínek
21
Projekt – obvyklá praxe ?
23
Proč používat metody / nástroje procesního řízení?
24
Úvod do metod / nástrojů procesního řízení Pro řízení a koordinaci procesů je nezbytné: Identifikovat jednotlivé činnosti procesů a jejich sled. Definovat vstupy a požadavky na ně. Definovat výstupy a požadavky na ně. Identifikovat zdroje potřebné pro realizaci procesu. Stanovit vlastníka procesu, který je za proces zodpovědný. Definovat měřitelné ukazatele (parametry) procesu odvozené od stanovených cílů organizace.
25
Metody / nástroje procesního řízení Metoda analýzy procesu SIPOC RASCI matice – přiřazení rolí a odpovědností v procesu Faktory ovlivňující efektivitu procesu – diagram příčin a následků PDCA cyklus Zlepšovací cyklus DMAIC
26
Metoda SIPOC Metoda vysokoúrovňové mapy procesu, která je zaměřena na exaktní systematizovaný popis všech prvků procesu a centrální správu jejich parametrů. Umožňuje pohled na proces pomocí 5 kroků: Proces je série aktivit, která přijímá vstup, transformuje jej a produkuje výstup pro zákazníka.
27
Metoda SIPOC Účel zpracování SIPOC: Získání první obecné představy o procesu. Vymezení hranic procesu, kterým se budeme zabývat. Určení účastníků procesu. SIPOC je metoda, která Vám pomáhá ujistit se, že jste na nic nezapomněli, až budete mapovat proces.
28
Metoda SIPOC
29
SIPOC diagram Popisuje provázanost jednotlivých procesů a jejich vstupů a výstupů:
30
SIPOC diagram Na obrázku je zachycen proces jako takový a zároveň všichni dodavatelé spojení s procesem, procesní kroky spojené se vstupem a výstupem a odběratelé (zákazníci). Mapa poslouží k dalšímu zmapovaní možných faktorů, které mohou způsobovat defekty a nestabilitu procesu.
31
RASCI matice (matice odpovědnosti) Přiřazuje k jednotlivých činnostem procesu role, které se na nich podílejí, a těmto rolím jednoznačně definuje odpovědnosti v rámci dané činnosti. RASCI matice (tabulka): R – Responsible (zodpovědný): kdo je zodpovědný za vykonání činnosti, kdo činnost sám vykonává A – Accountability (vlastník): kdo je zodpovědný za celou činnost, kdo definuje, jak má být činnost vykonána S – Support (spolupracuje): kdo zajišťuje podporu v průběhu realizace činnosti (pomáhá vykonávat činnost) C – Consultation (konzultuje): kdo poskytuje konzultace před začátkem nebo v průběhu výkonu činnosti I – Information (je informován): kdo je informován o výsledku činnosti
32
RASCI matice (matice odpovědnosti) PROCESY / RASCIRASCI ŘÍZENÍ A PLÁNOVÁNÍ Strategie / koncepce ICTOdbor 01Odbor 03 Metodické řízeníOdbor 01 Řízení lidských zdrojůOdbor 01Odbor 03 Řízení financíOdbor 01Odbor 02Odbor 03 Řízení bezpečnostiOdbor 01Odbor 04 VÝSTAVBA A ROZVOJ Definice business logikyOdbor 03 Definice funkcionality ISOdbor 03Odbor 01 Požadavky na infrastrukturuOdbor 01Odbor 03 Instalace / implementace DodavatelOdbor 05 Zkušební provoz (testování)DodavatelOdbor 05Odbor 03 Akceptace změnyOdbor 03Odbor 01Odbor 05
33
RASCI matice (matice odpovědnosti)
35
Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti) Nástroj pro generování potenciálních kořenových příčin problému. Dobrá vizualizace díky strukturovanému postupu – rozložení příčin i následků. Definování co nejširší množiny potenciálních kořenových příčin.
36
Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti) Určení pravděpodobné příčiny problému: Pomocí brainstormingu Hledání všech potenciálních zdrojů problému Hlava rybí kostry = PROBLÉM Hlavní kosti vedoucí od páteře = oblasti či kategorie, ve kterých se může problém nacházet Vedlejší kosti = konkrétní potenciální příčiny Užití rybí kosti: Řešení situací, kdy tým inklinuje k myšlení „ve vyjetých kolejích“ Pro konstrukci je vhodné použít skupinové setkání
37
Diagram příčin a následků (diagram rybí kosti)
40
PDCA (Demingův) cyklus Účel PDCA cyklus: proces trvalého zlepšování kvality Fáze PDCA cyklus: P – Plan (Plánuj): naplánování zamýšleného zlepšení (záměr) D – Do (Dělej): provedení změny podle připraveného plánu (realizace) C – Check (Kontroluj): ověření výsledku realizace oproti původnímu záměru (sledování dosažených výsledků a jejich porovnání s plánem) A – Act (Jednej): úprava záměru i vlastního provedení na základě ověření a plošné implementace zlepšení do praxe
41
Zlepšovací cyklus procesu DMAIC Metoda pro zlepšování stávajících procesů. D – Define (definování): definice procesů, jejich vstupů, výstupů, parametrů a cílů M – Measure (měření): zmapování procesu, nalezení potenciální příčiny a odhalení plýtvání (změření klíčových ukazatelů) A – Analyse (analýza): analýza dat a potvrzení kořenové příčiny (pomocí datové a procesní analýzy) I – Improve (zlepšování): nalezení řešení a jeho implementace (zlepšení procesu využitím výsledků z předchozí etapy) C – Control (kontrola): zajištění výkonnosti a vyčíslení přínosů (kontrola a trvalé monitorování procesu)
42
Zlepšovací cyklus procesu DMAIC
43
DISKUZE
44
Děkujeme za pozornost Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra www.smartadministration.cz sekretopr@mvcr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.