MNEMOTECHNIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ prosince 2013
M NEMOTECHNIKA systém metod a pomůcek ulehčujících zapamatování a zvětšující rozsah paměti slovní či grafické konstrukce podporující zapamatování nebo zpracování informace mozkem pomocí představ či jiných informací každý člověk by si měl vytvořil techniku na míru podle vlastních spojení platí, že čím více se učíte a cvičíte paměť, tím se učíte snáz a pamatujete si lépe
M NEMOTECHNIKA Akrostikum - několik slov nebo věta, v níž počáteční písmena tvoří slovo, větu nebo seznam určený k zapamatování pomůcka vytvořená vámi samotnými je pro zapamatování ta nejlepší – to vy jste si dali práci s jejím vytvořením a už v té chvíli jste si ji celkem dobře pamatovali
P ŘÍKLADY Ruština: MOTÁK - písmena, která se píšou v ruské tiskací cyrilici stejně jako v latince: M, O, T, A, K Němčina: sloveso verstehen se v němčině pojí se 4. pádem, česká obdoba je rozumět se 3. pádem; pomůže přeložit si verstehen etwas (4. p.) jako chápat něco (4. p. jako v němčině) počůrává : pád, číslo, rod a vzor – mluvnické kategorie podstatných jmen skupina VI.a periodické tabulky prvků: Ó Slečno Sejměte Tenkou Podprsenku
T YPY METOD Rosenbaum jedna z nejznámějších metod zapamatování pojmenovaná podle amerického novináře Davida Rosenbauma (držitel Pulitzerovy ceny) používá se při vedení projektů, přípravě prezentací a pro snadnější utřídění důležitého a nedůležitého umožňuje uspořádat vlastní poznámky, ale i celou mysl Kroky: 1. Každou stránku svých poznámek očíslujte. 2. Na každé stránce označte nejdůležitější detail, fakt nebo citát. 3. Na zvláštní papír si napište seznam těchto informací a čísla stránek, na kterých se nacházejí.
T YPY METOD Barevná vizualizace barevně odlište části, které vám byly jasné při prvním čtení, a ty, které jste pochopili až při druhém večer před zkouškou si pročtěte všechny podtržené části a dobře se vyspěte ve spánku mozek ukládá informace získané během dne při zkoušce si snažte vybavit barvy podtržených částí textu – budete se snáze soustředit na zodpovězení otázky
T YPY METOD Berlitzova metoda tímto způsobem se toho lidé více naučí a zapamatují zakladatelem je Američan Maximilian Berlitz profesor francouzštiny a němčiny zavedl do praxe výuku jazyka rodilým mluvčím, který neovládá jazyk žáků používají ji mnohé jazykové školy nezatěžují vás mluvnickými a pravopisnými pravidly vše se učíte konverzací
T YPY METOD Metoda Loci (místa) představte si vám dobře známé místo (váš pokoj, dům nebo ulice) v tomto prostředí si buď můžete představit nové předměty, ke kterým jsou připojeny další informace, a když se po pokoji projdete, tak ty předměty budete sbírat vytvořte si film a prožívejte emoce nemusíte používat nové předměty – stačí, když si učivo přiřadíte k předmětům, které již znáte (lampička, postel…) přidejte si do svého „filmu“ zvuk atd. tato metoda je velice populární v USA funguje každému, kdo má aspoň trochu fantazie a je schopen imaginace (představování si)
T YPY METOD Spojení informací do příběhu Pokud máte za úkol naučit se hodně jednotlivých informací, pak stojíte před důležitou otázkou – jak? V případě mnoha informací (vyjmenovaná slova, názvy literárních děl) je dobré použít spojování informací do krátkého příběhu paměti pomáhá už samotné vymýšlení tohoto příběhu a pokud jste vymysleli rozumný, výstižný a krátký text, nezapomenete ho po hodně dlouhou dobu
PRAMENY STEINOVÁ,D. Pamatovat si...je tak snadné., Senior revue, 2005, č. 1, s.14 LAIR,S. Trénink paměti. Praha: Portál, s. ISNB