Obilniny - výživa lidstva (energetická spotřeba, celosvětově 30-40% vysp. země, 90% „rozvojové“) - sacharidy (obilka 60-70%), bílkoviny (9-15%) - celosvětová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Čeleď: Lnovité Linaceae M. Brodská.
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Invazivní druhy Zpracovaly: Lucie Janýšková, Eva Vavříková, Magdaléna Hofrová, Marie Balová, Diana Jurčáková.
Krajina a životní prostředí
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: PŘÍRODOVĚDA.
Přirozené a umělé ekosystémy.
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin II.
Miroslava Melicharová
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_10
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VY_32_INOVACE_418, 21. sada, Přírodověda
Potraviny rostlinného původu
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jetel Luční (Trifolium pratense )
Téma: Vybrané zemědělské plodiny kukuřice setá I
Obor: Zemědělec – farmář H/01
TLUSTICOVITÉ Crassulaceae.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
VIKEV SETÁ (Vicia sativa L.).
SVAZENKA VRATIČOLISTÁ (PHACELIA TANACETIFOLIA)
POHANKA OBECNÁ (Fagopyrum Vulgare).
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Oddělení: Krytosemenné rostliny třída:Dvouděložné rostliny
Čeleď: Břízovité Mají řapíkaté listy, s pilovitým okrajem čepele
Kulturní rostliny, pojmy
Luštěniny Ing. Alena Říhová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lipnicovité jsou to většinou byliny mají svazčité kořeny
Polygonales.
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
CO JE EKOSYSTÉM? Soustava živých organismů = společenstvo a jejich neživého prostředí, které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase.
Produkce obilovin Obiloviny výrazně ovlivňují výživovou bilanci světové populace ve všech světadílech a mají mezi ostatními zemědělskými produkty výsadní.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
Vývoj potravin a doplňků stravy na bázi obilnin projekt NAZV QF Výzkumný ústav potravinářský Praha, v.v.i. Oddělení potravinářského.
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Lipnicovité rostliny Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
SPECIÁLNÍ ODRŮDY BRAMBOR Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: speciální, odrůdy, brambor, batáty, manioky,
NETRADIČNÍ PLODINY Natálie Jermanová 2014 ©. Pohanka Popis: jednoletá a vytrvalá bylina má bílé a růžové květy v českých zemích se začala pěstovat od.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc.Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Rostliny z našeho okolí
Název školy: Základní škola Městec Králové
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tabák virginský.
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přirozené a umělé ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Lipnicovité.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Období: září – prosinec 2011
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_INOVACE_PŘBOT.17 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
= přeměna látek a energií
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Rýže. Potravina přírodní / natural – obilky světle hnědé barvy bílá – s obilkami, jež mohou být dlouhozrnné nebo krátkozrnné arborio – kulato-zrnná rýže,
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

Obilniny - výživa lidstva (energetická spotřeba, celosvětově 30-40% vysp. země, 90% „rozvojové“) - sacharidy (obilka 60-70%), bílkoviny (9-15%) - celosvětová roční sklizeň ,8 mld. tun - potravina - obilky (rýže, proso) nebo upravené (mouka, krupice) … chléb, placky, příloha k masu, k zelenině… - krmivo pro zvířata - průmysl (slad, škrob, líh) - sláma – krmivo, siláž… - rohože, košíky, kartáče, košťata, izolační desky, papír - zelené krmivo - zelené hnojení

“Pseudoobilniny”: Amaranthus, laskavec; Amaranthaceae Amerika Inkové, Aztékové – obilnina, listová zelenina - pěst. ve Stř. a Již. Americe, Indii, Pákistánu, Tibetu, Číně - jednoletka 0,5-2 m, často načervenalá, listy podlouhle vejčité, celokrajné (někdy srstnaté), kv. oboupohlavné i jednopohlavné, květenství klasovitá, laty, P vytrvávající, A 3-5, G (2-3), tobolka, semeno béžové až tmavohnědé, 16% bílkovin - semena mletá na mouku, pražená do růz. pokrmů, mladé listy zelenina jako špenát

Amaranthus hypochondriacus

Amaranthus cruentus

Amaranthus caudatus - široce eliptická tobolka (Indie, Čína, Tibet, Etiopie, J. Amerika)

Chenopodium quinoa, merlík čilský; Chenopodiaceae J. Amerika (Peru, Chile), vysokohorské oblasti ( m n. m.) Peru, Bolívie, Ekvádoru, Mexiko - Indiáni Do Evropy – 1590 (18. st. – pěst. v Německu, Francii, Anglii) V minulosti u nás pěstován u Č. Krumlova a u Milevska - efemerofyt Semena (2 mm, nahořklé chuti): 19% bílkovin, 5% tuku, 43% sacharidů (nutriční hodnotou se blíží žitu) - mouka… chléb (velmi trvanlivý, 2 roky) - nápoj chicha (podobný pivu) - krmivo - fytopatologie (testovaní virových chorob rostlin, Ruzyně)

Cenopodium quinoa

Chenopodium quinoa

Fagopyrum, pohanka; Polygonaceae – Himálaj, jednoletá Fagopyrum esculentum, p. jedlá Pěstována v teplých oblastech Evropy a Asie 0,3-1,5 m vys., lodyhy často načervenalé, čepel na bázi střelovitá, chocholičnaté laty, květy bílé nebo narůžovělé P5 A8 G(3), trojboká, tmavě hnědá nažka - obilovina – kroupy, krupice, mouka - pícnina - hlavně pro rutin loupané nažky (semena): - 9,3% bílkovin - 1,9% tuku - 66,5% sacharidů - 1,2% vlákniny - 0,9% popelovin

Fagopyrum esculentum

Fagopyrum tataricum, pohanka tatarská Tibet, Čína, Japonsko - oproti F. esculentum má menší listy, zelenavé lodychy a květy, menší nažky s vroubkovanými až zubatými hranami - pícnina, medonosná, krycí rostlina