1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
VARIACE Mgr. Hana Križanová
„EU peníze středním školám“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
„EU peníze středním školám“
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školyHotelová škola Mariánské Lázně Adresa školyKomenského 449/2, Mariánské Lázně Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUMuVY_32_INOVACE_G-M2-19.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_63. Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA Materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Permutace s opakováním
Souhrnný test kvantitativního myšlení
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Podmíněné pravděpodobnosti
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace 1. září 2013 VY_42_INOVACE_190203
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Variace bez opakování 25. srpna 2013 VY_42_INOVACE_190202
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika Variace.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Transkript prezentace:

1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Základní kombinatorická pravidla VY_42_INOVACE_ srpna 2013

2 Kombinatorické pravidlo součinu Příklad 1 V cukrárně nabízejí čtyři druhy zmrzliny: vanilkovou, čokoládovou, oříškovou a pistáciovou a k tomu tři druhy polev: jahodovou, karamelovou a šmoulí. Každý den vyzkoušíte jednu zmrzlinu s jednou polevou. Kolik korun celkem utratíte, stojí-li jedna porce 14 Kč? 2

3 3

4 Ke každému ze čtyř druhů zmrzliny můžeme přiřadit jednu ze tří polev. Celkem je 4 * 3 = 12 možných kombinací zmrzliny a polevy. Dohromady zaplatíme 168 Kč. 4

5 Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen lze vybrat n 1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu n 2 způsoby atd. až k-tý člen po výběru všech předcházejících členů n k způsoby, je roven

6 Příklad 2 a) Kolik různých zvukových signálů může vytvořit trubač, jestliže použije pouze tři různé tóny (C, E, G), z kterých se žádný neopakuje ? Může zahrát signály: jednotónové: C, E, G dvoutónové: CE, CG, EC, EG, GC, GE třítónové: CEG, CGE, ECG, EGC, GCE, GEC

7 b) Kolik různých zvuků může zahrát klavírista jediným úderem, jestliže použije pouze tři různé tóny (C, E, G) ? Může zahrát : jednozvuky: C, E, G dvouzvuky: CE, CG, EG trojzvuky: CEG 7

8 Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li A 1, A 2, …, A n konečné množiny, které mají po řadě p 1, p 2, …, p n prvků, a jsou-li každé dvě disjunktní (mají prázdný průnik), pak počet prvků množiny A 1 U A 2 U … U A n je roven p 1 + p 2 + … + p n. Příklad 3 Ve třídě je 33 žáků, z toho je osm z Kateřinek, tři z Jaktaře, pět z Kylešovic, devět z jiných místních částí Opavy a ostatní pocházejí z jiných obcí. Kolik žáků není z Opavy? x = 33 8

9 Příklad 4 Kolik je žáků ve třídě, víte-li, že 20 z nich chodí do školy pěšky, 15 žáků jezdí MHD a 5 žáků chodí někdy pěšky a někdy využívají MHD = 40 ??? 9

10

11

12

13

14

15 Ve třídě je 30 žáků 15

16 Příklad 5 Určete počet všech přirozených dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá č í slice vyskytuje nejvýše jednou. 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, …, 95, 96, 97, 98, 99

17 1) Řešení s využitím kombinatorického pravidla součinu Na místě desítek může být libovolná z číslic 1, 2, …, 9, máme tedy devět možností pro výběr první číslice. Ke každé z nich existuje devět možností, jak vybrat číslici pro místo jednotek: může zde být číslice 0 a libovolná z číslic 1, 2, …, 9, která je různá od číslice stojící na místě desítek. Celkem lze tedy sestavit 9 · 9 = 81 uvažovaných dvojciferných čísel. 17

18 2) Řešení s využitím kombinatorického pravidla součtu Všechna přirozená dvojciferná čísla lze rozdělit do dvou disjunktních skupin tak, že v první jsou dvojciferná čísla s různými číslicemi a ve druhé dvojciferná čísla se stejnými číslicemi. Počet všech dvojciferných čísel je 90, počet dvojciferných čísel se stejnými číslicemi je 9 (jsou to čísla 11, 22, …, 99). Označíme-li hledaný počet dvojciferných čísel s různými číslicemi x, pak platí: x + 9 = 90. Odtud dostáváme, že je x =

19 Příklad 7 Potřebujeme vyřídit jisté záležitosti v Ostravě a v Třinci. Navigace v autě mi nabídla dvě možnosti cesty z Opavy do Ostravy a dále tři varianty mezi Ostravou a Třincem. Určete, kolika způsoby lze vybrat trasu z Opavy do Třince a zpět tak, že z těchto pěti cest je právě jedna použita dvakrát. 19 OpavaOstravaTřinec

20 Cesta tam: z Opavy do Ostravy2 možnosti z Ostravy do Třince3 možnosti Cesta zpět: a)pojedu po stejné cestě z Třince do Ostravy - 1 možnost, pak z Ostravy do Opavy – 1 možnost nebo a)pojedu po stejné cestě z Ostravy do Opavy – 1 možnost, přitom z Třince do Ostravy – 2 možnosti 20 6 možností 1 možnost 3 možnosti Celkem mám 18 možností si zvolit cestu.

Citace 21 CALDA, Emil a Václav DUPAČ. Matematika pro gymnázia. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2008, 170 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN