Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTROVÁNÍ PŘI VZÁJEMNÉM DOTYKU
Advertisements

Základní škola Vrbno pod Pradědem, okres Bruntál
Elektrické vlastnosti I.
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Elektrické vlastnosti látek Elektrické pole
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 6.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Elektrické vlastnosti látek
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti OS Windows Číslo DUM: III/2/VT/2/2/23 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Publikování fotografií Číslo DUM: III/2/VT/2/3/56 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Internetové prohlížeče Číslo DUM: III/2/VT/2/2/26 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přenos snímků do počítače Číslo DUM: III/2/VT/2/3/50 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F6 - 8 Datum ověření ve výuce: Téma: Elektrování při vzájemném dotyku Tématický okruh: Elektrické vlastnosti.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_36_ Elektrické vlastnosti látek Číslo projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Magnetické pole a magnetizace Číslo DUM: III/2/FY/2/2/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Elektrické vlastnosti látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vysvětlení elektrování těles Číslo DUM: III/2/FY/2/2/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Elektrické vlastnosti látek
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a magnetické jevy Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí s elektrováním těles při vzájemném dotyku. Naučí se, jak na sebe vzájemně zelektrovaná tělesa působí. Seznámí se s pojmem elektrické pole a jeho účinky. Klíčová slova: Elektrování při vzájemném dotyku, elektrický náboj, přitažlivá a odpudivá elektrická síla, elektrické pole. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

 Už ve starověku pozorovali projevy přitažlivých a odpudivých sil mezi zelektrovanými tělesy.  My se s těmito jevy setkáváme v běžném životě.  Při česání hřebenem, při svlékání svetru, přiblížíme-li vlasy k televizní obrazovce, atd.  Elektrostatika se využívá např. v kopírkách, laserových tiskárnách, v elektrostatických filtrech.

ELEKTROVÁNÍ PŘI VZÁJEMNÉM DOTYKU  Třením se tělesa zelektrují. Síle, kterou se přitahují nebo odpuzují, říkáme elektrická síla. Např. a) Zelektrování vlasů při česání hřebenem Náboj vlasů – kladný Náboj hřebene – záporný Přitahují se elektrickou silou.

b) Zelektrování igelitových desek a papíru Náboj desek – záporný Náboj papíru – kladný Přitahují se elektrickou silou. c) Zelektrování igelitových proužků Náboj proužků – záporný Odpuzují se elektrickou silou.

d) Zelektrování igelitových proužků a papíru Náboj proužků – záporný Náboj papíru – kladný Proužky se vzájemně odpuzují elektrickou silou. Papír a proužky se vzájemně přitahují elektrickou silou

e) Nabité CD a papírové odřezky Náboj CD – záporný Náboj papírků – kladný Přitahují se elektrickou silou. f) Nabité plastové pravítko a papírové odřezky Náboj pravítka – záporný Náboj papírků – kladný Přitahují se elektrickou silou.

 Třením se některá tělesa zelektrují (nabijí se), mají elektrický náboj.  Platí, že některá zelektrovaná tělesa se odpuzují, některá přitahují elektrickou silou.  Existují dva druhy elektrického náboje: - Kladný náboj - Záporný náboj Platí: Tělesa zelektrovaná nesouhlasnými náboji se vzájemně přitahují elektrickou silou (obrázek (a,b,d,e,f)) Tělesa zelektrovaná souhlasnými náboji se vzájemně odpuzují elektrickou silou (obrázek (c))

+ Platí: Tělesa zelektrovaná nesouhlasnými náboji - vzájemně se přitahují elektrickou silou Tělesa zelektrovaná souhlasnými náboji - vzájemně se odpuzují elektrickou silou -

 Vezmeme si model elektroskopu a plastovou tyč. Třením tyč nabijeme a přiložíme k ručičce elektroskopu, ale nedotkneme se jí. Ručička se vychýlí. Po oddálení se vrátí zpátky.  Elektrická síla působí i na dálku.

Zapamatujte si  Kolem každého zelektrovaného tělesa existuje elektrické pole.  V tomto elektrickém poli působí na zelektrovaná tělesa přitažlivá, nebo odpudivá elektrická síla.

Otázky a úkoly: 1. Jak můžeme zelektrovat těleso? Např. třením. 2. Uveď příklady zelektrovaných těles. Vlasy a hřeben při česání, igelitové desky a papír, nabitá plastová tyč, atd. 3. Jaké druhy elektrického náboje existují? Kladné a záporné. 4. Jak na sebe mohou zelektrovaná tělesa působit? Přitažlivou nebo odpudivou elektrickou silou. 5. Kdy na sebe zelektr. tělesa působí přitažlivou silou? Pokud jsou nabita nesouhlasnými náboji. 6. Kdy na sebe působí zelektr. tělesa odpudivou silou? Pokud jsou zelektrovaná souhlasnými náboji. 7. Co existuje kolem každého zelektrovaného tělesa? Elektrické pole.

PEDIADEEP. wikimedia: CD s papírky [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: Ostatní obrázky autor.