TRH (tržní mechanismus)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Konkurence a hospodářská soutěž
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
Mikroekonomie I Formování trhu
Cyklické krize z nadvýroby Dějepis a občanská výchova Milan Šimek.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Celkový a mezní produkt
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomické vzdělávání
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

TRH (tržní mechanismus) Definice Účastníci Členění Zákony

Definice trhu Trh je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a utváří se cena

Účastníci trhu (tržní subjekty) Podniky (firmy) Domácnosti Stát Účastníci trhu vstupují do vzájemných vztahů dobrovolně se snahou o výhodnost směny

Členění trhu – typy trhu Z hlediska místa: - Místní - Národní - Mezinárodní Podle počtu prodávaného zboží: Individuální trh (1 výrobce) Dílčí trh (1 výrobek od různých výrobců) Agregátní trh (celkový) Z hlediska předmětu koupě: Trh výrobních faktorů Trh výrobků a služeb Trh peněz, kapitálu (finanční trh)

Zákony trhu - zákon poptávky a zákon nabídky Zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka – poptávka představuje ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství statků a služeb v určitém čase a na určitém místě cena množství

Zákony trhu… Zákon nabídky = s rostoucí cenou roste nabídka nabídka – je to ochota a schopnost prodávajícího nabízet na určitém místě k prodeji za určitou cenu určité množství statků a služeb Cena množství

Tržní rovnováha Trh je v rovnováze tam, kde se protíná křivka poptávky s křivkou nabídky a vzniká rovnovážná cena.

Tržní mechanismus Při setkávání poptávky a nabídky dochází k pohybu ceny Reguluje množství vyráběného, a tím i spotřebovávaného zboží v celém NH a s pomocí vhodných státních zásahů vede i k hospodárnému rozdělování statků a služeb ve společnosti Státní zásahy – např. daňové úlevy nebo vyšší zdanění - státní zakázky - celní politika - dotace ze státního rozpočtu - podpora v nezaměstnanosti Podstata tržní ekonomiky spočívá v tom, že každý spotřebitel má možnost si vybírat mezi různými dodavateli (podle ceny, kvality,... Poptávka nabídka cena a výroba stoupá Poptávka nabídka cena a výroba klesá

Co ovlivňuje nabídku a poptávku 1.faktory ovlivňující poptávku: a) cena b) demografické změny (věk,počet) c) změny velikosti důchodů (mzdy, renta, úroky) d) změny cen jiných zboží - substituty – jiné zboží, které může nahradit při spotřebě zboží sledované (jablka-hrušky) - komplementy – jiné zboží, které doplňuje při použití zboží sledované (auto-benzín) 2. faktory ovlivňující nabídku: b) náklady výroby a obchodu (dražší suroviny, energie, zvyšování nominálních mezd, naopak snižování nákladů zaváděním nových technologií, které zvyšují produktivitu práce…) c) změny vnějších podmínek podnikání (změny počasí pro zemědělce, změny v daních atd. d) změny kapitálové výnosnosti (kapitál je zajímavější dávat do podnikání s vyšší rentabilitou a tedy vyššími výnosy)

KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ, MONOPOL Pro fungování trhu je konkurence důležitá, pro všechny by měly být stejné podmínky na trhu Nekalou konkurenci hlídá „antimonopolní úřad“ = Úřad pro hospodářskou soutěž se sídlem v Brně Monopol – výsadní postavení na trhu, diktuje ceny, nemá snahu snižovat náklady…(je na straně nabídky) (totéž je monopson – to je výsadní postavení na trhu na straně poptávky – např. jediný kupující by byl např. stát) Druhy monopolu: 1. kartel – dohoda mezi samostatnými podniky např. o cenách, o prodávaném množství.. 2. syndikát – dohoda o společném nákupu nebo prodeji, konkurenti zůstávají právně samostatní, ale pro získání lepších podmínek se pro určitou věc spojují – např. spolupráce obchodních firem sdružených do dobrovolných řetězců jako je COOP –sdružení spotřebních družstev Jednota 3. trust – stále ještě právně samostatné podniky úzce spolupracují a jsou již na sobě velice závislé 4. koncern – nejvyšší forma existence monopolu. Firmy se propojují v celém rozsahu činností, ztrácí postupně právní subjektivitu (hovoříme o fůzích = spojení dvou rovnocenných partnerů) nebo akvizicích (větší koupí menšího)