Informace jako komunikace 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Základy informatiky přednášky Kódování.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Informatika pro ekonomy II přednáška 1
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_521.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Neverbální komunikace
Komunikace.
Systémy pro podporu managementu 2
Neverbální komunikace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Rozdíly mezi osobnostmi
Komunikace a její využití v řízení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Psychologie II Sociální psychologie
Alternativní a augmentativní komunikace
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
Teorie systémů z ptačí perspektivy. Praktická cvičení z teorie systémů, Fruta Mochov 1977.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Z latinského „informatio“ = vtištění formy či tvaru, utváření. Informace = srozumitelná a pochopitelná část údajů Metainformace = informace o informaci.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Základní pojmy v automatizační technice
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Základy sociální komunikace Komunikace - sdělování, dorozumívání, veřejné spojení, dopravní cesta Sociálně komunikační procesy - podmínkou a předpokladem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Petr Fodor.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ukládání dat v paměti počítače
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Teorie informace z latiny, už 1stol. př. n. l.
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Sociální psychologie.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základy sociální komunikace
Transkript prezentace:

Informace jako komunikace 2

Realizace komunikace Informační akt – skládá se ze vzorů podnětů, které mají kulturní význam Vzory – variace, opakování, postavení podnětů vedle sebe Podněty – tvary, výšky tónu, barva hlasu, pohyby apod. provedení informačního aktu ovlivňují: reprezentační schéma, použitý jazyk, médium, kanál, časový interval trvání aktu, dovednosti aktéra nástroje a techniky pro vykonání informačních aktů – učíme se používat a interpretovat ve škole změna médií z fyzicky analogových k elektronickým digitálním – změna dovedností  mění záměry – lidé se přizpůsobují novým požadavkům na výkon aktu a škále jeho vlivu př. změna nastavení soukromí na Facebooku v čase podle rozsahu propagace profilu s rostoucí mírou jejího uvědomění

Realizace komunikace kanály: řada přirozených, velké množství umělých různá reprezentační schémata pro tyto kanály – př. tlaková vlna tvořená hlasem šířící se v prostoru a dekódovaná sluchovým systémem  řada lidských jazyků

Teorie informace zakladatel Claude Elwood Shannon (1916-2001) A Mathematical Theory of Communication (1948) Shannonova definice informace: - vlastnost odstraňující apriorní neznalost příjemce uplatnění – telekomunikace, přesné reprodukování vyslané zprávy v místě přijetí

Teorie informace zpráva nese význam – k něčemu referuje sémantika - nauka o významu slov, znaků pro inženýrské aplikace irelevantní každá zpráva vybrána z množiny možných zpráv pokud počet zpráv v množině konečný → číslo mírou informace produkované ve chvíli výběru jedné nich

Teorie informace předpoklad - všechny volby stejně pravděpodobné → volba zprávy statistická, vyjádřitelná logaritmickou funkcí Log ar - čím umocnit a, abychom získali r? množina zpráv o konečném počtu elementů N1, N2 … Nn každý výskyt s pravděpodobností p1, p2 … pn čas, šířka pásma, počet přenosů .. - inženýrské parametry mění se lineárně s logaritmem počtu možností (volby)

Teorie informace informační zdroj produkuje zprávy nedeterministicky → stochastický (pravděpodobnostní) proces pravděpodobnost mnohdy závisí na předchozím stavu např. v angl. písmeno D pravděpodobněji následováno písmenem E než písmenem Z

Teorie informace množství informace I (p1, p2 … pn) Vybrané vlastnosti: 1) jestliže pravděpodobnost výskytu elementů stejná (pn = 1/n) → I se musí zvyšovat spolu s n 2) jestliže volba rozložena mezi dva následné výběry → hodnota I součtem obou dílčích hodnot I z toho Shannonův teorém: n I = – ∑ pi log pi i = 1

Teorie informace I umožňuje vypočítat průměrný počet znaků z množiny, potřebný k zakódování zprávy míra nehospodárnosti kódování - redundance (nadbytečnost) výsledná hodnota není vždy celé číslo přebývající hodnota označena I* vypočet redundantní informace: r = 1 – I/I* příklad: v bedně je 32 knoflíků, pouze 1 je červený. Kolikrát musíme rozhodovat než jednoznačně určíme, ve které skupině je červený knoflík?

Teorie informace hodnota červeného knoflíku je rovna pěti máme dvě možnosti. Která je pravdivá? zjistíme, že jedna platí → získáme nejmenší množství informace, 1 bit bit může mít tedy pravdivostní hodnotu: 1 = pravda 0 = nepravda 1 a 0 základem dvojkové soustavy (třetí prvek mezera) dvojková soustava nevýhodná pro lidi, neumíme v ní dostatečně rychle počítat, stroje ano

Teorie informace bit – podle této teorie nejmenší jednotkou informace bit – binary digit či basic indissoluble information unit jeden bit = dvojkový logaritmus ze dvou log 22 = 1 I se měří logaritmem prováděných počtu výběrů počet bitů určuje, kolikrát nutno se rozhodnout pro dosažení jediného výsledku

Teorie informace k převodu informace mezi lidmi a stroji převodní pravidla – kódy ve vypočetní technice ustáleny kódy na základě osmibitových slabik – bytů 1 byte = 8 bitů → 256 možných kombinací nul a jedniček

Přímá komunikace Základem mezilidských vztahů a sociální komunikace – řečová a mimořečová přímá komunikace. Přímá komunikace mezi dvěma jedinci základem zprostředkování věcných obsahů – umožňují o něčem se dorozumět. Nejen rozumět jazyku, ale dorozumět se o věci. Nenahraditelné rysy dány tím, že jde o setkání dvou živých bytostí – dvou jedinečných osobnostních fondů, endoceptů.

Přímá komunikace Mimořečová komunikace – sděluje mnohdy více než samotné věty. Dodává větám smysl, pochází z vnitřního prostředí člověka, z jeho psychiky. Přináší do komunikace emocionální prvky – projevuje se sympatie, nepřátelství, láska, opovržení apod. dělíme ji na: - paralingvální prostředky - řeč lidského těla

Nepřímá sociální komunikace od objevu písma se rozrůstá probíhá prostřednictvím komunikačních prostředků: rukopisné záznamy, dopisy nápisy, vzkazy, doklady rukopisné knihy,časopisy, noviny film, telegraf, telefon rozhlas, televize počítač, internet, mobilní telefon

Nepřímá sociální komunikace S rozvojem individuálních a masmediálních prostředků nepřímé sociální komunikace získáváme znalosti o přírodě a společenském dění v naší zemi i ve světě Byli jsme při tom když 1. člověk přistál na měsíci, při pustošení vlny tsunami, při válečných konfliktech (válečné zpravodajství). Jsem ale vždy jen „jakoby“ při tom. Jsme v zajetí symbolické kultury, v izolaci od reálného světa.

Nepřímá sociální komunikace v 2. ½ 20. století zasahuje do nepřímé sociální komunikace počítač a tím způsobuje i změny v přímé sociální komunikaci možnost zaznamenat jakýkoliv zvuk, obraz a text v digitální podobě uchovává stále rozsáhlejší texty na stále menší ploše, vyvolává informace v krátkém čase na globální vzdálenosti zvyšování efektivnosti v důsledku propojování se spojovou, reprografickou a tiskárenskou technikou

Nepřímá sociální komunikace Počítač používán jako integrující nástroj - automatizace: přístupových cest k informačním fondům, nahrazení katalogů knihoven a bibliografických seznamů ukládání celých textů na počítačové nosiče a automatizované vyhledávání vytvoření faktografických informačních systémů a smysluplné propojování jejich jednotlivých prvků Komunikace s počítačem umožňuje čerpat z nově uspořádaného znakově zaznamenaného poznání V důsledku možností počítačů a jejich sítí změněna reprezentace poznání

Paralingvální prostředky zvukové (fonetické) vlastnosti lidské řeči mnohdy nemají protějšek v grafických prostředcích informují o aktuálním stavu mluvčího mohou být vrozené, ale i získané během života hrají úlohu v image osobnosti negativní paralingvální prostředky a zlozvyky – záhodno záměrně se zbavovat – velmi obtížné platí zvláště u veřejně vystupujících lidí (politiků, moderátorů, herců, učitelů, manažerů) ovlivňují význam a smysl sdělení

Paralingvální prostředky smysl v komunikaci – vyjevuje se ve větách, v pohybech svalů, i v pouhé komunikační situaci, ve znalosti komunikujících komunikovat jde i mlčením. Co však nejde je nekomunikovat (není možné se ne-chovat) intenzita hlasu – síla hlasu může odrážet sebevědomí mluvčího, jeho důraz na části sdělení tempo mluvy – vypovídá o temperamentu mluvčího a míře jeho aktuálního vzrušení intonace – výška hlasu typická pro pohlaví (soprán, mezzosoprán, alt - ženy, tenor, baryton, bas - muži) a věk mluvčího (typické pro pubescenty).

Paralingvální prostředky barva hlasu – sytý, zvučný, kovový, šeplavý atd. frázování – členění projevu, vyjadřuje sebevědomí a odvahu, váhavost, nejistotu či opatrnost ve vyjadřování mluvčího pazvuky a slova vyplňující pauzy v průběhu řeči (prostě, samozřejmě …) - jde o zlozvyky či nezvládnuté vnější tlaky (stres, tréma) - př. stereotypní vulgární oslovování místo oslovování jménem, jak to dělá část mládeže – svědčí o povahové primitivnosti a nedospělosti

Řeč lidského těla komunikace beze slov, doprovod řeči pohybové projevy člověka zkoumá kineziologie (také antropomotorika) mimořečové prostředky se mohou používat samostatně bez vazby na lidskou řeč důležité pro politiky, manažery, novináře, herce, vychovatele, kriminalisty .. komunikace mezitónů, postojů, nálad, skutečných pocitů konáme mimovolně, spjato s podvědomím upřímnější než slova

Řeč lidského těla řeč lidského těla – společný světový jazyk, má nářečí – kývání hlavou ano x ne (Bulhaři naopak než my). Italové jsou živí, seveřané umírnění komunikujeme i tím, kam a jak si sedáme, hrou prstů, rukou, nohou, hlavy… řeč se v čase mění (společensky i individuálně), mimořečové prostředky ne, jsou stálé mimořečové prostředky mimovolní - lze do určité míry zvládnout, ale obtížněji než slovní projevy. Tato schopnost roste s věkem a postavením u dítěte průhledné. Dospělí přestávají ovládat ve vypjatých situacích života – spěch, tíseň, napjaté očekávání, stres…

Řeč lidského těla uplatňuje se i v nepřímé komunikaci, např. ve filmu, televizi mimika – výraz tváře doprovázející řeč či samostatný výraz tváře bez řeči pantomimika – celkový pohyb těla haptika – dotyky a taktilní, dotykové a hmatové počitky (pozitivní – polibek, pohlazení, negativní – útok, bití) posturika – postoje a držení těla komunikantů. Vyjádření vzájemného vztahu (úcta x neúcta, oficiálnost x intimnost, ústupnost x agresivita)

Řeč lidského těla distanční (intimní) zóny – i u živočichů (ptáci zpěvěm chrání svá území) každý člověk má svoji intimní zónu 4 pásma: intimní zóna: těsná blízkost do 40 cm osobní odstup: na vnější hranici nelze dosáhnout na člověka, od 40 – 120 cm společenský odstup: nadřízený x podřízený, od 120 – 360 cm veřejný odstup: prominentní osoby se distancují od jiných osob, což jim umožňuje důstojný pohyb, od 360 cm

Řeč lidského těla distanční zóny se liší u jednotlivých národů, také u různých povolání. Obyvatelé menších ploch (Japonci) x větších; lidé zvyklí pohybovat se ve volném prostoru (zemědělci). Porušování nepsaných pravidel neverbální komunikace má psychické a sociální důsledky. Např. porušování distančních zón v dopravních prostředcích → zvýšená agresivita, neurvalé jednání.

Metakomunikace když nevyužíváme komunikaci ke komunikaci, ale k tomu, abychom komunikovali o komunikaci musíme užít pojmy, které nejsou součástí komunikace, ale pojednávají o ní Přitom: výzkumu lidské komunikace je k dispozici pouze přirozený jazyk. Ten používán v komunikaci i v metakomunikaci → problém Syntax – stavba vět a souvětí, skladba, pravidla pro kombinace symbolů Sémantika – studium vztahů mezi formou a významem znaku, význam jazykových jednotek Pragmatika – studium vztahu znaků k jejich mluvčím

Efekt komunikace efekty přímé a nepřímé přímé: změny v chování nebo ve víře, výsledek záměru komunikanta (př. politické kampaně) někdy opačný účinek, obrana: maskování komunikantových myšlenek za náhradními skupinami, které jednají v zastoupení informujeme děti – učitelé, rodiče, vůdci Vedoucí – používají informační akty tak, aby ovlivnili aktivity ostatních

Efekt komunikace Informační akty často vedou k vedlejším efektům – jsou manifestovány v artefaktech, které plodí další artefakty př. televizní vysílání vede jiné autory k napsání knihy vzniká informační průmysl