Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pozitivní hodnocení sebe
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Inkluzivní trendy v současné etopedii
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výstupy z Úvodního semináře
Rozdíly mezi osobnostmi
Osobnost pachatele trestných činů
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rizikového chování v dospívání
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Informované přístupy jako inkluzivní podpora
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Základy speciální pedagogiky Etopedie
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Kupní chování a EU.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Základy speciální pedagogiky
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Sociální šetření a legislativa
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Stres a jeho zvládání.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Syndrom rizikového chování v dospívání
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Školská sociální práce
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,

Resilience Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti Schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím způsobem.

Teorie resilience  protektivní + rizikové faktory  multidimenzionální komplex (vlastnosti, vlivy, mechanismy)  dynamický, s kontextem interagující proces

Faktory resilience PROTEKTIVNÍ  tlumiče proti nepřízním  aktivace k vlastnímu úsilí RIZIKOVÉ  faktory zvyšují pravdě- podobnost vzniku PCH  ochranný skleník?

Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování

Rizika spojená s osobností dítěte váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost patří sem: nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění Faktory fyzického zdraví nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita Faktory vnitřních dispozic

Rizika spojená s rodinou dítěte základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“ Rodinné stresory konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace Nastavení rodinného systému struktura a hierarchie (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost atd.)

Školní rizika nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli neúspěch a izolace vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) bludný kruh neúspěchu

Rizika spojená se společností  Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště  Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost…  Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích  Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…)

Protektivní faktory dle Šolcové (2009)  Individuální úroveň  Konstituční resilience (pozitivní temperament, robustní neurobiologický systém)  Sociabilita (citlivost, prosociální postoje, citová vazba k ostatním)  Inteligence (školní výkon, plánování a rozhodování)  Komunikační dovednosti (rozvinutá řeč, čtenářské dovednosti)  Osobnostní charakteristiky (tolerance k negativním emocím; sebeuplatnění; sebevědomí; pozitivní sebepojetí; vnitřní lokalizace kontroly; smysl pro humor; nadějnost; strategie zvládání stresu; trvalý hodnotový systém; vyvážený pohled na zkušenosti; tvárnost a pružnost; mravní síla, přesvědčení, houževnatost, odhodlání

Protektivní faktory dle Šolcové (2009)  Úroveň rodiny  Podporující rodina (povzbuzení, pomoc, vřelost; soudržnost péče; blízký vztah k pečujícím osobám; víra v dítě; neobviňování; vzájemná manželská opora; talent, koníček  Socioekonomický status  Úroveň komunity  Školní zkušenosti (podporující kamarádi a vrstevníci; pozitivní vliv učitele; úspěch  Podporující komunita (víra v jedince, netrestání)  Úroveň kultury  Tradiční aktivity, tradiční spiritualita; tradiční jazyk; tradiční medicína

Resilience +/- IndividualitaMikroprostředí Rodina Okolí Škola Makroprosředí Společnost Kultura Ekonomické podmínky Legislativa

Jiná klasifikace příčin:  V individualitě:  vrozené, získané  Vnější

Příčina v individualitě dítěte Vrozené získané Roviny: Osobnostní Sociální Zkušenostní Intelekt Schopnosti Dovednosti Temperament Emoce Reakce Charakter Vlastnosti Rysy Poškození NemocÚraz

Osobnostní rovina (individuální vývoj)  Genetická dispozice k disharmonickému vývoji (odchylka v emočních a volních vlastnostech – vyšší dráždivost, afektivní impulzivní reakce, nízká schop.empatie…)  Oslabení či porucha CNS (zjm.pre-, peri- poškození) – impulzivita, emoční labilita, nízká míra sebeovládání

Sociální rovina (sociální začlenění, vztahy)  Odmítavé reakce sociální skupiny – nejistota ve vztazích znemožňuje rozvoj zdravého sebehodnocení a sebeúcty  Nedostatečná sebeúcta – vznik syndromu naučené bezmocnosti  Nedostatek impulzů a příležitostí k učení

Zkušenostní rovina (kritické životní události)  Reakce soc. okolí na existenci i chování dítěte  Zkušenosti s vlastními strategiemi chování – co přináší výhody, co potíže, jaké chování je přijímané, jaké odmítané

Příčiny spojené se sociálním okolím dítěte Vnější Sociální RodinaŠkola Kulturní Politické (legislativní) Ekonomické