Jak se děti učí 3 Jak děti poznávají svět – geneze pojetí PROSTORU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Strukturované učení PROJEKT EU
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Jak se děti učí 3 Jak děti poznávají svět – geneze pojetí PROSTORU.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Dětský svět Dětské naivní teorie
Dětský svět Dětské naivní teorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
CESTA VZHŮRU školení trenérů OBhotel Kouty OD ŽÁKŮ K JUNIORŮM ANEB(SNAD)
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2011.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Spektrum didaktických stylů
Dětský svět = svět „tady a teď.
MAPY.
Plán bytu Co je perspektiva, byla známa vždy?.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
PERSPEKTIVA.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Převod skutečných velikostí do měřítka. Měřítka map a plánů- převod skutečných velikostí do měřítka Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_50_Meritka_map_a_planu_2.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Terénní zeměpisná exkurze
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Domov Domov je tam, kde….
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
Dětský svět = svět „tady a teď.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Dětský svět = svět „tady a teď.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK VY_32_INOVACE_04_07_mapy.
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_14 Domov, vlast
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Rybolov – poznej svou značku
Kurikulum: obsah školní edukace
Otázky pro průběžnou práci
Děti a sport Jazyk a řeč.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Co nepatří do stáje VnímánÍ.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Jak se děti učí 3 Jak děti poznávají svět – geneze pojetí PROSTORU

Objektivní realita má tyto dimenze: prostor, čas, kauzalita, hodnoty a číslo (CO – KDE - KDY - PROČ - s jakým následkem - v jakém množství…) Poznat a pochopit tyto dimenze je základním cílem školního vzdělávání. Lze toho dosáhnout “pojmovým”, verbálním způsobem (pamětní, transmisivní učení). Skutečné pochopení však vychází ze zážitku “AHA” (kognitivní zlom) a souvisí s uvědoměním si souvztažnosti (relace), vzájemné závislosti všech prvků, které tvoří určitý systém.

Vstupní otázky: Jak člověk vnímá prostor? Proč je pro něj prostor důležitý? Jaký význam má pochopení prostorových vztahů pro základní vzdělávání? Jaké otázky ve vztahu k existenci prostoru si člověk klade? Co je hlavním principem pochopení prostorové dimenze? Jaké jsou vývojové charakteristiky chápání prostoru dítětem? Jak vést děti k pochopení prostorové dimenze v rámci školního vzdělávání?

Základní existence člověka je dána prostorem, kde žije. V praxi: můj pokoj, byt (domov), moje třída, moje ulice, moje obec, město, region, země….. Člověk vnímá prostor skrze 1. předměty, které ho vyplňují 2. hranice, které ho vymezují. Mezi nimi je řada vztahů, které je třeba pojmenovat, abychom dosáhli orientace v prostoru. Zakládá se na (Šebková, Vyskočilová 1997) senzorickém vnímání (co kolem sebe vidím, cítím…jak je to daleko, kterým směrem…) kinestezi (prožitek vzdálenosti, velikosti ap. - zkušenost!) Toto učivo je kmenově zařazeno do prvouky a vlastivědy (geografie)

Učitel by měl vědět, že žákův horizont se postupně rozšiřuje: od znalosti domova (rodiny) a třídy k blízkému okolí, od školy k obci, od obce k naší vlasti, k sousedním státům a Evropě, ke světadílům a oceánům (k Zemi) až (v přírodovědě) k vesmíru - PROSTOR od poznávání mýtů (mýtického času) k dějinným událostem (času dějinnému) - ČAS. Přitom postupujeme od známého k neznámému, od blízkého ke vzdálenému, od konkrétního k abstraktnímu.

Základem dobrého vyučování je pozorování – zkoumání – bádání…. : Pozor! Nestačí formální znalost prostorových a časových vztahů: pochopení těchto vztahů nakonec člověk zřejmě vždycky dosáhne na určité úrovni vzdělávání; Učivo týkající se PROSTORU je klíčovým momentem v prvouce a vlastivědě (zvl. geografické učivo). Proto je velmi důležité, aby se děti tyto vztahy neučily formálně, verbálně, ale aby je skutečně pochopily (zažily si je).

Co můžeme v roli učitele očekávat u dětí (podle J. Piageta): Cca tř. – stádium raných konkrét. operací – egocentrismus ve vztahu k okolí (dítě se orientuje podle vlastní pozice) – v prostoru i čase Důsledky pro výuku: Pro pochopení učiva a orientaci v prostoru dítě potřebuje vlastní zkušenost, založenou a činnosti (pohybu, zážitku) Cca tř. – stádium rozvinutých konkrét. operací – dítě je postupně schopno operačního myšlení, mj. distancovat se od vlastní pozice a zaujmout místo někoho druhého Důsledky pro výuku: Žák je schopen pomyslně měnit svoje stanoviště v prostoru a zaujímat pozici v abstraktnějším smyslu – nakreslí plán, čte mapu apod.

Linie klíčového učiva v prvouce a vlastivědě: 1. poznávání základních topologických vztahů: vpravo/vlevo, před/za, nahoře/dole a pojetí stanoviště, 2. pojetí "cesty: pojetí orientačních bodů, koordinát a sousednosti, frontální pohled na objekty, prohloubení pojetí stanoviště chápáním topologických vztahů vzhledem k pozorovateli, který jde cestě, orientace pozorovatele, 3. pojetí plánu: ptačí perspektiva (vertikální stanoviště), pojetí půdorysu (byt, třída, dům a jeho lokalizace, obec…) - pojetí symbolů (značek) na plánu, zmenšování,vysvětlivek - hypotetická změna stanoviště a orientace plánu a orientace v plánu podle světových stran, podle orientačních bodů a koordinát 4. pojetí mapy: navazuje na pojetí plánu a pokračuje pojetím měřítka. pojetím generalizace mapy, světovými stranami na mapě a topografickými vztahy na mapě 5. regionální geografie: pojetí mapy jako speciálního zdroje informací (mapy různých měřítek, tematické mapy),

Pojetí prostoru - základní otázky: Kde to místo je? Jaké je to místo? Proč je to místo takové, jaké je? Jak je toto místo spojeno s jinými místy? Jak se toto místo proměňuje? Jak to vypadá být na tomto místě? V čem je toto místo podobné jinému..., rozdílné od...jiných míst?

OPERAČNÍ CVIČENÍ jako nástroj pro rozvoj schopnosti orientovat se v prostoru Ovládnutí klíčového učiva je spojeno s rozvojem žákova myšlení, s jeho decentrací a se vznikem pohyblivých operačních struktur, konkrétních operací. Připravenost žáka nespočívá v množství osvojených informací, ale v založení poznávacích struktur, které lze v dalším vzdělávání rozšiřovat či zužovat. Didakticky lze rozvíjet orientaci v prostoru v těchto “operačních cvičeních”(tj. „trénovat“):

Ad 1. poznávání základních topologických vztahů: Pokyny: Postav se tak, aby okno bylo od tebe vpravo/vlevo. Postav se tak, abys měl okno po své pravé ruce. Postav se tak, aby (něco, někdo byl) před/za tebou (nahoře/dole…) - pojetí stanoviště. apod.

Ad 2.: Pojetí "cesty" Úkol: Nakresli cestu z domova do školy. Sledujeme: pojetí orientačních bodů, koordinát a sousednosti frontální pohled na objekty prohloubení pojetí stanoviště chápáním topologických vztahů vzhledem k pozorovateli pohybujícímu se po cestě, orientace pozorovatele,… Komentář (zapište zajímavé výsledky): Popiš, co je před … kostelem, za školou, vedle…(nějakého orientačního bodu) Řekni, co je blíž, co je dál (od něčeho). Jak se to dá zjistit? Apod.

Ad 3.: Pojetí plánu Představ si, že jsi pták a letíš nad vaším domem (ulicí). Nakresli, co vidíš (ptačí perspektiva - vertikální stanoviště) – nad domem. Pokud děti reagují nesprávně, použijeme „operační cvičení“: Podívej se shora na tuto krabici. Co vidíš? Nakresli to. POZOR! Dodržte přesně doporučený postup slovních instrukcí!!!) Představ si, že naše třída má skleněný strop a ty se do ní shora díváš. Nakresli, co vidíš (příp. do předloženého plánku třídy mají děti dokreslit věci, které tam chybí či vyškrtat přebývající v adekvátním provedení - pojetí půdorysu (byt, třída, dům a jeho lokalizace, obec…), hypotetická změna stanoviště, pojetí symbolů (značek) na plánu, zmenšování,vysvětlivek, orientace plánu a orientace v plánu podle světových stran, podle orientačních bodů a koordinát

Vyberte si úkol(y), které se Vám líbí a připadají zajímavé, a pokuste se je splnit v rámci pátečních praxí. Děkuji za pozornost!