Mezinárodní právo železniční dopravy Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Dodací podmínky.
Advertisements

4. železniční balíček 1.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Základní pojmy celnictví
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Volný pohyb zboží.
Z pohledu studentů.  Obory jsou koncipované pro vzdělávání odborníků pro dopravní praxi  Znalosti evropského dopravního systému  Znalosti dopravního.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Mezinárodní doprava přemisťování zboží z místa výroby na místo obchodu
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
POVINNOSTI STRAN SMLOUVY PRÁVO MEZINÁRODNÍHO OBCHODU.
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
EU legislativa v oblasti kontroly vývozu zboží dvojího použití Ing. Zora Ondrejčíková Licenční správa Oddělení mezinárodních kontrolních režimů 10. listopadu.
= kapitálová obchodní společnost - společníci = akcionáři se na ní podílejí poskytnutým kapitálem (přičemž samotný chod řídí profesionální management)
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
PŘEDNÁŠKA Č. 8 NÁROKY Z PORUŠENÍ SMLOUVY (MIMO NÁHRADU ŠKODY)
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
INCOTERMS 2000 Tereza Kyselovská.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Mezinárodní letecké právo Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka.
VÝVOZ A VÝSTUP ZBOŽÍ Z EU Ing. Michal Šedivý, odbor 21
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 25. a
Ceny za projednání mimořádných zásilek Jiří Brunner 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
Uzavírání smluv v zahraničním obchodě. Smlouvy v zahraničním obchodě základ každého obchodního styku, právní úprava: Obchodní zákoník, Občanský zákoník,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha 30. a
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 NAŘÍZENÍ RADY č. 259/93 (Zákonný rámec) Ton Post / Kees van.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Měnové právo II 12. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Došlo v Rakousku k uzavření smlouvy?
Kategorizace osob Dosavadní úprava Nová úprava Osoby Osoby člověk
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Předmět, systém a prameny obchodního práva
Historie železniční dopravy
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Smlouvy o provozování drážní dopravy a jejich změny
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Doprava a dopravní služby
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Mezinárodní právo železniční dopravy Světové hospodářské právo 2012 Filip Křepelka

Počátky Rozvíjí se od cca. 50.let 19. století, tehdy na základě dvoustranných smluv mezi státy o železniční přepravě a železničních přechodech. Došlo k rozpadu technických standardů, zvláště mimo Evropu a Severní Ameriku (rozchody, obrysy, spřáhla). Též jiné technické rozdíly znesnadňují železniční přepravu (odlišná elektrizace) Následkem toho je železniční právo jen kontinentální (výjimky v Evropě – Španělsko, Portugalsko, státy SSSR, Británie (obrys vozidla!), Irsko). Jinde jsou izolované železniční sítě, popř. jsou technické rozdíly i uvnitř jednotlivých států.

Železnice v 20.století S výjimkou USA jsou ve 20.století všechny základní železnice (páteřní síť) státní nebo postátněné (státní akciové společnosti apod.). Jenom dílčí železniční tratě jsou privátní (v Evropě zejména Švýcarsko). V rámci EU se vytvořila kontrola nad železnicemi (oddělení účtů), na základě směrnic se železniční doprava v západní Evropě částečně liberalizuje a neúspěšně privatizuje. Železnice jsou sun-set odvětví, které od 50.let stále více a více dusí automobilová a letecká doprava. Ve většině států jsou železnice ztrátové, přesto se realizovaly významné rychlostní železnice.

Integrace v evropském prostoru Má poměrně dlouhou smluvní a kvazismluvní (normalizační tradici) železničních podniků jednotlivých evropských států s výjimkou výše uvedených. Současnou podobu představuje Úmluva o mezinárodní železniční dopravě (COTIF) z roku 1980 (8/1985 Sb.) Úmluva COTIF navazuje na CIM a CIV (ze 70.let).

OTIF Organisation intergouvernementale pour les transports internationaux ferroviaires Mezinárodní evropská organizace Sídlo Bern, pracovní jazyky byly francouzština a němčina (chyběla ngličtina!). Starší smlouvy CIV a CIM jsou připojeny jako dodatky. Orgány OTIF jsou následující: Valné shromáždění, Správní výbor, speciální výbory, Ústřední úřad. OTIF Veden seznam tratí. Zabezpečuje se rozhodčí řízení mezi státy o spory ze smlouvy. Možné je také dobrovolné rozhodčí řízení mezi dopravními podniky. Na půdě OTIF se v celoevropském prostoru realizuje harmonizace technických předpisů v dnešní době.

Mezinárodní železniční osobní přeprava – dohoda CIV Reguluje přímou metodou mezistátní osobní dopravu. Definuje ryze vnitrostátní přepravu, která je předmětem vnitrostátní právní regulace, definovány jsou rovněž základní pojmy jako osobní stanice, přepravní povinnost (dle přepravních předpisů jednotlivých států), pozornost je věnována tvorbě mezinárodních přepravních tarifů (ve východoevropském prostoru je běžná poplatková diskriminace cestujících, v západní Evropě to není přípustné (integrace v EU, politika jednotlivých států). Smlouva vytváří mechanismu pro zúčtování dopravy – rozdělení výnosů v souvislosti s náklady – původně byly zúčtovací mechanismy přes zlatý frank, později přes SDR (pozor, privátní kalkulace na SDR, nikoli držba), dnes přes Euro.

Mezinárodní železniční osobní přeprava – CIV II Definována jsou pravidla pro přepravní smlouvu – jednotné smluvní podmínky, omezená možnost odchylky kvůli ochraně cestujících. Železnice mají povinnost zveřejňovat vhodným způsobem mezinárodní jízdní řády Jsou stanoveny náležitosti a formát mezinárodní jízdenky, jsou stanovena pravidla pro příruční zavazadla, harmonizuje se právo rezervací a pravidlo povinnost umožnit jízdu při zmeškání přípoje nejbližším spojem. Oddělené zavazadlo (vedle smluvních výluk státy mohou určit výluky z přepravy, ty však musí být dány na vědomí druhým státům (výjezdním stanicím), Není-li ujednáno jinak, je možná přeprava jinudy, reaguje se na celní a sanitární předpisy jednotlivých států Jsou stanoveny nároky na obal zavazadla, jeho maximální velikost a váhu a zavazadlový lístek.

Mezinárodní železniční osobní přeprava – CIV III Je založená objektivní odpovědnost za usmrcení či újmu na zdraví pasažéra, za ztrátu zásilky (paušalizace ceny obsahu, není-li speciální ujednání) včetně vymezení odpovědnosti jednotlivých správ. Unifikují se pravidla pro uplatňování reklamací.

Mezinárodní železniční nákladní přeprava – CIM Za stanovených podmínek se stanoví přepravní povinnost. Smlouva vymezuje předměty, které se vylučují, resp. které může kterýkoli stát přepravy či dopravce vyloučit z přepravy. Pro přepravu některých rizikových druhů zboží a předmětů jsou stanovena zvláštní pravidla a nařízená zvláštní pozornost zúčastněných stran. Obecně se používají vnitrostátní tarify, dopravci se však mohou dohodnout na mezinárodních tarifech, pro které smlouva stanoví základní pravidla pro zúčtování. Smlouvu o přepravě zboží ztělesňuje nákladní list. Uzavření smlouvy se realizuje orazítkováním nákladního listu a přijetím zboží k přepravě. CIM stanoví náležitosti nákladního listu (stanice počátku a určení, vymezení zboží, hmotnost, popř. počet kusů, číslo vozu, seznam listin v souvislosti s celním a dalším odbavením, jméno a adresa odesílatele,zájem na dodání, popř. další náležitosti).

Mezinárodní železniční nákladní přeprava – CIM II Přepravní cestu může volit přepravce (přepravci sami, není-li ujednáno jinak), dovozné je buď uhrazené předem (vyplacená zásilka), nebo jej hradí příjemce zboží. Smlouva stanovuje okolnosti přijímání poškozeného zboží či zboží v poškozených obalech atd. Za práva přítomnosti odesílatele je možné kontrolovat kdykoli obsah zásilky vzhledem k souladu s deklarací. Je možné vyložit kdykoli přítěž při překročení hmotnosti. Dodací lhůty jsou buď dojednány (nepřímo, přes dohody železnic) nebo jsou implicitní. V případě překročení se platí tarifní penále, popř. penále zvlášť dohodnuté. Odesílatel (popř. příjemce) může měnit určité parametry zadání dopravy, následně se pak může měnit tarif.

Mezinárodní železniční nákladní přeprava – CIM III Pro účely celního odbavení se zavádí celní závěra (po celní deklaraci na vnitrozemské či hraniční stanici), železnice pak přebírá celní dokumenty a uplatňuje je při překročení hranice. Smlouva vymezuje odpovědnosti za vadný vagón, špatnou deklaraci zboží, špatné celní dokumenty, zpoždění, ztrátu či poškození zásilky atd. Stanoví se pravidla pro řešení sporů mezi provozovateli v případě poškození nebo ztráty vozu provozovatele. Možné jsou i soukromé vagóny, kde jsou zvláštní odpovědnostní vztahy. Zvláštní pravidla jsou pro dopravu kontejnerovou.

Nové železniční právo EU Evropská unie se snaží o užší integraci železnic členských států EU. Zavádí se umělá soutěž na železnicích, založená na rozdělení správy dopravní cesty a vytvoření prostoru pro soutěž přepravců. Postupně se zavádí pro mezistátní dopravu úprava na základě nařízení a směrnic. EU nepřehlédnutelně přispívá modernizaci železnic členských států a koordinuje výstavbu vysokorychlostních tratí a koridorů.