Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lineární rovnice Kvadratické rovnice Soustavy rovnic
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_769.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_21.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
2.2 Kvadratické rovnice.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_770.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_776.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_778.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_768.
R OVNICE A NEROVNICE Základní poznatky o rovnicích VY_32_INOVACE_M1r0101 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Nerovnice s absolutní hodnotou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzdálenost rovnoběžných rovin
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Vzdálenost rovnoběžných přímek
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Soustava lineární a kvadratické rovnice
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice s absolutní hodnotou I. VY_32_INOVACE_M1r0106 Mgr. Jakub Němec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Brož Petr. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Nerovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0118 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Kvadratické nerovnice
Kvadratické rovnice - procvičování
Nerovnice v podílovém tvaru
Kvadratické rovnice II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Nerovnice v podílovém tvaru
Transkript prezentace:

Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce Rovnice a nerovnice Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce VY_32_INOVACE_M1r0110 Mgr. Jakub Němec

Řešení kvadratické rovnice V současné době již známe čtyři způsoby, jak řešit kvadratické rovnice – pomocí úpravy na čtverec, pomocí vytýkání, pomocí rozkladu na součin dle vzorce 𝐴 2 − 𝐵 2 a pomocí diskriminantu. Metoda diskriminantu využívá specifických vlastností koeficientů kvadratické rovnice. My si v této lekci představíme ještě jeden způsob, který je založen na zvláštních vztazích koeficientů kvadratické rovnice a jejích kořenů. Jedná se o metodu tzv. Viètových vzorců.

Viètovy vzorce Druhým široce užívaným způsobem pro řešení kvadratických rovnic, které lze využít u všech jejich typů, jsou tzv. Viètovy vzorce (jmenují se podle francouzského matematika Françoise Vièta). Viètovy vzorce využívají vzájemných vztahů mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice. Stručně se dají pravidla shrnout do dvou vztahů, díky kterým lze vyřešit jakoukoliv kvadratickou rovnici.

Pro kořeny 𝑥 1 𝑎 𝑥 2 kvadratické rovnice ve tvaru 𝑥 2 +𝑝𝑥+𝑞=0 (tedy normovaný tvar rovnice) platí: 𝑥 1 + 𝑥 2 =−𝑝 𝑥 1 ∙ 𝑥 2 =𝑞. Jinak řečeno platí vztah 𝑥 2 +𝑝𝑥+𝑞= 𝑥 2 − 𝑥 1 + 𝑥 2 ∙𝑥+ 𝑥 1 ∙ 𝑥 2 = 𝑥− 𝑥 1 ∙ 𝑥− 𝑥 2 , což znamená, že díky Viètovým vzorcům lze obecnou kvadratickou rovnici převést na součin dvou lineárních členů.

7∙ 𝑥−1 2 =6∙ 𝑥+3 ∙ 𝑥−4 +67 7∙ 𝑥 2 −2𝑥+1 =6∙ 𝑥 2 −𝑥−12 +67 Určete kořeny dané rovnice a své řešení ověřte zkouškou. Upravíme rovnici. V tomto případě použijeme Viètovy vzorce. Známe vztahy mezi kořeny rovnice, do nichž dosadíme naše koeficienty. Součet kořenů je roven osmi a součin kořenů je roven dvanácti. Pokusíme se určit možné součiny, kterými dostaneme číslo 12. Ze stejných čísel se pokusíme získat součtem číslo osm. Vzhledem ke skutečnosti, že součin je kladný (čísla musí mít stejné znaménko) a součet je taktéž kladný, je zřejmé, že kořeny budou oba kladné. Vhodná kombinace kořenů je 6 a 2, což je naše řešení, které zapíšeme do množiny kořenů rovnice. 7∙ 𝑥−1 2 =6∙ 𝑥+3 ∙ 𝑥−4 +67 7∙ 𝑥 2 −2𝑥+1 =6∙ 𝑥 2 −𝑥−12 +67 7 𝑥 2 −14𝑥+7=6 𝑥 2 −6𝑥−72+67 𝑥 2 −8𝑥+12=0 𝑥 1 + 𝑥 2 =8 𝑥 1 ∙ 𝑥 2 =12 12+1=13 12∙1=12 6+2=8 6∙2=12 3+4=7 3∙4=12 𝑲= 𝟐;𝟔

4∙ 𝑥−3 ∙ 𝑥+1 =5∙ 𝑥−2 2 −60 4∙ 𝑥 2 −2𝑥−3 =5∙ 𝑥 2 −4𝑥+4 −60 4∙ 𝑥−3 ∙ 𝑥+1 =5∙ 𝑥−2 2 −60 Obdobně řešte danou rovnici. Proveďte zkoušku. Upravíme rovnici. Využijeme Viètových vzorců. Určíme možné kombinace součinu kořenů (jde nám o absolutní hodnotu, prozatím znaménka neřešíme). Vzhledem ke skutečnosti, že součin je záporný a součet kladný, víme, že kořeny mají opačné znaménko a větší kořen je kladný. Oběma podmínkám odpovídá kombinace čísel -2 a 14. Řešení zapíšeme do množiny kořenů rovnice. 4∙ 𝑥 2 −2𝑥−3 =5∙ 𝑥 2 −4𝑥+4 −60 4 𝑥 2 −8𝑥−12=5 𝑥 2 −20𝑥+20−60 𝑥 2 −12𝑥−28=0 𝑥 1 + 𝑥 2 =12 𝑥 1 ∙ 𝑥 2 =−28 −1+28=27 1∙28=28 −2+14=12 2∙14=28 −4+7=7 4∙7=28 𝑲= −𝟐;𝟏𝟒

Úkol závěrem 1) Řešte rovnice pomocí Viètových vzorců a proveďte zkoušku: a) 𝑥 2 −17𝑥+72=0 b) 𝑦 2 +23𝑦−50=0 c) 𝑧 2 +23𝑧+42=0 d) 5 𝑥 2 +5𝑥−60=0 e) 𝑥 3 −13 𝑥 2 −48𝑥=0

Zdroje Literatura: CHARVÁT, Jura; ZHOUF, Jaroslav; BOČEK, Leo. Matematika pro gymnázia: Rovnice a nerovnice. 4. vydání. Praha: Prometheus, 2010, 223 s. ISBN 987-80-7196-362-2.