Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Struktura poradenského procesu
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Humanistické a existenciální teorie v SP
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Specifické metody SP LS 2014
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Základy speciální pedagogiky Etopedie
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Struktura poradenského procesu
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Sociální práce s rodinou 4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly
Tisková konference
Komunikace učitele se žáky
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Pedagogika a psychologie
Školská sociální práce
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Edukační proces, edukační roviny, fáze a úkoly Základy speciální pedagogiky Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz Věra Linhartová, podzim 2011

http://www. ted. com/talks/philip_zimbardo_on_the_psych ology_of_evil http://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_on_the_psych ology_of_evil.html

Etopedie se zabývá: edukací, reedukací zkoumáním jedinců s PCHE formami a prostředky edukačních aktivit pro ovlivňování chování činností školských zařízení pro výkon ÚV a OV zařízení preventivně výchovné péče (srov. Průcha, 2000; Vocilka, 1994; Hillendbrand, 1999 )

Cíle etopedie Optimalizace životních perspektiv dítěte Vytvoření vhodných podmínek k: aktivní přístup k vlastnímu vzdělání dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál

Fáze edukačního procesu Prevence 1. Intervence II. Rehabilitace III. Rehabilitace

Prevence soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování Primární- zamezit vzniku nežádoucího chování, jeho upevnění jako ustálený vzor chování Sekundární - náprava a zlepšení ustálených vzorů nežádoucího chování

Prevence jako kontinuum podpory žáků (C. Blum a J. , P Prevence jako kontinuum podpory žáků (C. Blum a J., P. Bakken, in Obiakor, F. E., Bakken, J., P., Rotatori, A. F., 2010) snížit důsledky problémového chování a eliminovat jeho dopad na fyzické i sociální fungování jedince i jeho okolí Terciální prevence: k rozvinutí problému zatím nedošlo skupiny ohrožené některým problémem Sekundární prevence: (srov. s nespecifickou prevencí). osvěta a podpora konstruktivního trávení volného času předcházení problému Primární prevence:

Prevence – úkoly podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí cílem je podpořit setrvání žáka v přirozeném edukačním prostředí, podpora dítěte s problémovým chováním orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování, podpora sociálního okolí dítěte – spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách

Intervence/Rehabilitace hledání cesty pro úpravu vztahů dítěte v riziku/s PCHE, posilování fungování vztahů tak, aby se mohl jedinec začlenit do sociálních aktivit udržet celistvost pedagogického působení opětovně stabilizovat potřeba orientace v situaci potřeba jistoty potřeba stability vyvést žáka z bludného kruhu Aktualizovat potencialitu osobnosti

Úkoly fáze intervence eliminovat, odstranit zdroje nežádoucích vlivů vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity posilovat pozitivní sociální vztahy

Úkoly fáze rehabilitace Poskytnout korektivní zkušenost Zprostředkovávat nové zážitky a podněty pocit kompetence poskytnout mu prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot pomoci mu vidět vlastní perspektivu orientace na budoucnost

http://ebi.missouri.edu/wp-content/uploads/2012/10/EBI- Network-Manual.pdf

Edukační roviny etopedie Osob-nostní vývoj Kritické životní události Sociální vztahy

Osobnostní vývoj – individualita dítěte odlišnosti v charakteristikách intelekt, nadání, psychické a emocionální prožívání, temperament pokud tyto zvláštnosti nejsou způsobené vývojovými zvláštnostmi s těmito odlišnostmi pedagog pracuje ve všech fázích edukačního procesu cílem není odstranit, ale spíše se o ně opřít, popř. je využít ve prospěch perspektivy dítěte

Osobnostní vývoj – individualita dítěte Příklad práce s odlišností dítěte dle K. Červenky (in Vojtová, V. 2013) Postoj ke změně a k možnosti k ezěně

Kritické životní události - biografie Dítě se chová jistým způsobem INTERAKCE Okolí na chování (+/-) reaguje úvahy o zkušenostech dítěte s vlastním chováním z interakce s jinými hypotézy o příčinách problémového chování poskytuje východisko pro úvahy o možném dalším vývoji chování

Sociální vztahy s vrstevníky s osobami blízkými s autoritou poznatky o schopnosti a dovednosti dítěte navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky s osobami blízkými s autoritou informace pro intervenční aktivity možnost využití sociálních vztahů k posílení dítěte a sebekatualizace jeho postojů a motivací Koncept sociální opory

Boris byl v první třídě ZŠ. Byl bystrý a při vyučování dost aktivní Boris byl v první třídě ZŠ. Byl bystrý a při vyučování dost aktivní. Učitel pro něj znamenal velkou autoritu, bylo vidět, jak čeká na jeho pochvalu a jak se snaží. Jediný problém, který ve škole měl, byly pomůcky. Boris se často nepřipravil na školu, domácí úkoly zapomínal, sešity měl často špinavé a drobné pomůcky na kreslení, pracovní vyučování apod. nenosil. Učitel se na něj proto zlobil a psal mu poznámky pro rodiče. Ani to však nijak nepomáhalo. Na Borisovi bylo vždy vidět velké zklamání a po napomenutí učitelem byl pasivní a ztrácel zájem o výuku. Na jaře v první třídě se však situace Borise změnila. V aktovce měl pastelky a nůžky a hrdě je panu učiteli ukazoval s očekáváním pochvaly. Ve školní družině, kam Boris chodil, nebýval tak přesný řád a děti si navzájem pastelky i nůžky i drobné pomůcky půjčovaly, navíc zde byly pomůcky, které děti používaly společně. Když se však opakovaně pastelky ztrácely, začali učitelé pátrat. Boris si je pravidelně „uklízel“ do aktovky…

Zamyslete se nad Borisem… Co mohlo být důvodem Borisových krádeží? Jakou souvislost s krádežemi může mít Borisův věk? Jak může s důvody krádeží souviset fakt, že byl Boris z romské rodiny? Zkuste nastínit řešení Borisovy situace – z pohledu třídního učitele, vychovatelek v družině. Zkuste řešení zobecnit (u dětí v mladším školním věku).

Nástin řešení vycházející z kazuistiky Boris byl žák z romské rodiny. Byl v mladším školním věku,ve kterém jsou žáci zvýšeně zaměření na odměnu učitele a vysoce si cení jeho autoritu. Krádeže mohly souviset s jeho momentální situací, kdy mu rodiče nebyli schopni ( nebo to nepovažovali za důležité) zajistit pomůcky do školy. Boris si spontánně našel jiné řešení, které bylo motivované především touhou vyhovět požadavku učitele a získat si jeho pochvalu. Dalším důvodem této situace může být, že Boris byl romské dítě. Krádež tedy mohla souviset s jeho neschopností rozlišovat vlastnické právo jiného dítěte, školy. V romských rodinách nemívají hračky a věcí dětí přímého vlastníka, ale jsou k použití všem dětem, které momentálně sdílí společnou domácnost. (srov. Vágnerová, 2001; Störmer, Vojtová,2006)