Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Právní tým Svaz měst a obcí ČR Ostrava, 04. listopadu 2013.
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Předmět a prameny pracovního práva
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Strategie OS KOVO v kolektivním vyjednávání Piešťany,
Základ kvalitního vyjednávacího týmu = dobře vyškolený kolektivní vyjednavač 3 základní stavební kameny kvalitního vyškolení: 1.Odborné znalosti 2.Techniky.
Komunikační dovednosti
Nabídka personálních služeb
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Pracovní vztahy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují dané učivo.
Management a rozvoj obcí
Podniková ekonomika Personální činnost.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Personální procesy.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Systém soukromého práva
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
MEDIACE ČESKÁ ZKUŠENOST III. KONZULTACE. OSNOVA 1. ZÁKONNÉ PODMÍNKY PRO REALIZACE MEDIACE V ČESKÉ REPUBLICE 2. K PROCESU MEDIACE POJETÍ MEDIACE VZTAHY.
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová Tereza Kyselovská.
Evropské rady zaměstnanců. Právní základ Směrnice 94/45/ES z 22. září 1994 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování.
Mediace Specifické metody SP LS 14. Pojem, cíle, legislativa Metoda rychlého, kultivovaného mimosoudního řešení konfliktů a sporů (co je konflikt ?proč.
Petr Machala. Je přirozené hájit vždy své zájmy? Napište co nejvíce zájmů jednotlivých nátlakových skupin. podnikatelé důchodcifilmaři vědci lékaři učitelé.
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Skončení pracovního poměru
Sociální dialog ZÁKLADY KOMUNIKACE © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Řešení sporů – úvod I. konzultace Naděžda Rozehnalová.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Personální plán pro podnikatelský plán
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Pracovněprávní vztahy v organizaci Pracovní vztahy, prvky pracovních vztahů, přijímání do pracovního poměru Změny pracovního poměru.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Společenská odpovědnost a školy
Základy pracovněprávních vztahů
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Katedra řízení podniku
ZÁKLADY KOMUNIKACE JUDr. Dana Hrabcová, Ph.D..
Sociální dialog - vyjednávání
Základy pracovněprávních vztahů
BLEP061p Řízení ekonom. a právo
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016.
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
© JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Specifické metody SP LS 16
JUDr. Milan Tomeš - Profil
Transkript prezentace:

Sociální dialog základy komunikace © JUDr. Dana Hrabcová Ph.D.

2 Komunikace - vyjednávání TRVALÝ PROCES - NELZE NEKOMUNIKOVAT - PRINCIPY Osobní komunikační rovina Interpersonální vztahy rodinné, partnerské, pracovní, sousedské, společenské a další Profesní komunikační rovina Jednání a kontakt s občany a klienty – úřady a instituce Přednášky, prezentace, pohovory, zkoušky Řízení pracovních týmů - vedoucí zaměstnanci Kontraktační a související návazná obchodní jednání Kolektivní vyjednávání, sociální dialog

3 Sociální dialog Proces komunikace mezi sociálními partnery S RELATIVNĚ PROTICHŮDNÝMI ZÁJMY Průběh = konflikt (řízený) Cíl = sociální smír (soc. ek. optimum) = kolektivní smlouva, plnění KS Trvale udržitelný smír (platný, splnitelný, možný) BEZ ZÁRODKŮ BUDOUCÍHO KONFLIKTU

4 Podmínky pro trvale udržitelný smír Dodržení: Právního rámce - právní normy daného právního řádu Ekonomického rámce - průnikový bod zájmů Sociálně ekonomické optimum Osobního rámce : * Rovnováha moci = moc (síla, pozice) + rovnováha = konsenz * Osobní předpoklady vyjednávání znalosti + dovednosti techniky a taktiky při vyjednávání = konsenz * Připravenost ke kompromisu (názory vycházejí z postojů - změna postoje = změna názoru

5 Sociální dialog – sociální partneři Všechny vztahy mezi sociálními partnery při prosazování a ochraně hospodářských a sociálních zájmů Zaměstnavatelé a jejich sdružení Zástupci zaměstnanců - soc. reprezentanti Rada zaměstnanců Evropská rada zaměstnanců Zástupce pro BOZP Odbory a jejich sdružení (svazy)

6 Formy sociálního dialogu  Součinnost:  Informování – právo na informace – rozsah §278, 108/3  Projednání – § 280, § 46, 61/1, 62/5 a další, přip. - § 108/4  Spolurozhodování – souhlas - § 61/2, 306/4  Kontrola – v BOZP - § 108/5, 322 odst. 1  Tripartita – specifický soc. dialog? rámec § 320 ZP  Kolektivní vyjednávání

7 Odborová organizace Vznik - evidencí u MV - zák. č. 83/1990 Sb., o sdruž.občanů Cíl působení – tradiční, současným právem neupraven „dohlížeti, zda hospodářská činnost závodu (podniku) je vykonávána tak, aby při zachování zřetelů obecného prospěchu hospodářského a platných předpisů o hospodaření byly spravedlivě uspokojovány hospodářské, sociální, zdravotní a kulturní zájmy zaměstnanců závodu (podniku)“ - § 20 bod 3 Dekretu Prezidenta republiky č. 104/1945 Sb. Znaky – cílem = ochrana sociálních a hospodářských zájmů zaměstnanců, svoboda sdružování, ekonom. a koal.nezávislost Působení u zaměstnavatele - § 286/3+4

8 Kolektivní vyjednávání Kolektivní smlouvy -právní rámec - ust. § ZP Proces uzavírání kolektivní smlouvy - zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů Obsah kolektivní smlouvy – ZP, prov. a související předpisy Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV O uzavření kolektivní smlouvy O plnění kolektivní smlouvy - pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců – zák. o KV - pokud vznikl individuální nárok - soud

9 Kolektivní smlouvy KS podnikové = zaměstnavatel +všechny odb.org., které u něho působí KS vyššího stupně = organice zaměstnavatelů + sdružení (svaz) odborových organizací Závaznost KSVS pro PKS – PKS jen výhodněji - § 27 ZP KS se uzavírá za všechny zaměstnance (i nečleny) KS na dobu určitou - platnost – účinnost KS na dobu neurčitou – pokud je účinnost svázána s podmínkou, musí bá=ýt sjednána nejzazší doba účinnosti Výpověď KS – nejdříve po 6 měs. od úč., výp. doba 6 měs.

10 Kolektivní spory = selhání vyjednávání Kolektivní spory – ust. § 10 a násl. zákona o KV O uzavření kolektivní smlouvy: zprostředkovatel – rozhodce, resp. stávka/výluka O plnění kolektivní smlouvy, pokud nevznikl nárok jednotlivých zaměstnanců: zprostředkovatel – rozhodce – opr. prostředek = soud Příčiny Pro dohodu není prostor (neexistuje průnikový bod zájmů) Nemožnost personální (tito partneři se nedohodnou na ničem) Ujednání jsou právně neplatná (plnění je nevymahatelné) Ujednání jsou nemožná či nerealizovatelná (změna podmínek) Není, kdo by plnil (ochrana - přechod práv a povinností)

11 Předpoklady vyjednávání ZNALOSTI A INFORMACE právní + ekonomické + další DOVEDNOST VYJEDNÁVAT + ZKUŠENOSTI = znát a využívat techniky + taktiky a strategie o Sebepoznávání, empatie o Principy verbální a neverbální komunikace o Asertivita o Feedback - zpětná vazba o Teorie řízeného konfliktu o Teorie týmové práce o další…

12 Druhy vyjednávání PODLE ZPŮSOBU Tvrdé X jemné = výsledek X vztah - změna způsobu jednání PODLE TYPU Distribuční (rozdělovací) - zájmy relativně protichůdné - prostor pro vyjednávání malý řešení: poznávání prioritních zájmů, zvětšení rozdělovaného objektu Manipulativní (partneři používají svoji moc) řešení: dostat moc do rovnováhy - metody legálního nátlaku Kooperativní (spolupráce partnerů)

13 Výsledek vyjednávání poražený - poražený (prohra - prohra) - nebylo dosaženo konsenzu poražený - vítěz - hodnota konsenzu malá - zárodek budoucího konfliktu vítěz - vítěz (WIN - WIN) - konsenz s vysokou hodnotou

14 Gradace konfliktu – řízený konflikt NAPROSTÁ NEGACE - ignorování negace jako strach z ohrožení dominantního postavení - nechci tě vidět, nechci s tebou mluvit, neuznávám tě jako partnera OTEVŘENÝ BOJ O MOC - válka, stávka, výluka snaha o zatlačení partnera do ofenzívy vyjednávání z pozice moci - neexistuje rovnováha sil ROVNOVÁHA a STABILIZACE SIL A MOCI - studená válka hrozba stávkou, výlukou, obě strany se snaží získat nadvládu, mocenskou převahu VYJEDNÁVÁNÍ O KONFLIKTU - otevřené měření sil v DIALOGU partneři jednají, tlumí eskalaci konfliktu (spirála) - co máme společného, výhody spolupráce DIALOG O PROBLÉMU – otevřené vyjednávání ve věci tvůrčí a věcný dialog s protistranou, snaha se dohodnout - prostor pro konsenz

15 Fáze vyjednávání Příprava jednání – informace, cíle, zájmy, motivace Vyjednávání - manévrování, taktizování - postupné sbližování pozic Závěry jednání - konsenz - kolektivní smlouva - prestiž KS = kontrola plnění smlouvy - příprava pozic pro další vyjednávání

16 Maslowova teorie hierarchie potřeb = motivace

17 Příprava vyjednávání - taktiky Získávání informací o možnostech (priorit. zájmech) Výběr cílů + náhradních cílů (optimální míra) Zpracování návrhu, konzultace s experty Výběr týmu a určení rolí (teorie týmové práce) Volba strategie vyjednávání Výběr místa jednání, vymezení časového prostoru Dohoda o pravidlech jednání

18 Průběh vyjednávání Využívat znalosti verbální a neverbální komunikace Využívat znalost vyjednávacích technik Využívat znalost prioritních zájmů Průběžné vyrovnávání moci, dostávat moc do rovnováhy Měnit postoje protistrany jako klíč ke změně názorů Využít znalosti teorie řízeného konfliktu - při eskalaci (spirála) obranné taktiky (přerušení jednání) Taktika opouštění sporných bodů, nastolování pseudoproblémů Měnit způsob jednání (využívat role členů týmu) Připravenost měnit strategii - kooperativnost versus umíněnost Nepřistoupit na přesun řešení problému do osobních soubojů Formulovat průběžné závěry

19 Závěr jednání - kolektivní smlouva Trvale udržitelný smír bez zárodků budoucích konfliktů Obsah ujednání stručný a srozumitelný všem účastníkům Přeformulování závěrů (překlad z češtiny do češtiny) Ve dvojjazyčných (vícejaz.) verzích - přednost znění Sjednat způsob realizace a odpovědnost (v příloze) Sjednat způsob a termíny kontroly Hodnocení vyjednávání, prezentovat zásadu Win-Win Sebehodnocení, zpětná vazba Formální zveřejnění, uložení, nahlížení

20 Zásady úspěšné prezentace Struktura prezentace Časový rozvrh Kontakt s posluchači Argumentace, logická vazba částí Verbální projev Neverbální faktory Shrnutí, závěry Prostor pro reakci a doplnění