Mikroorganismy v životním prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
VLIV VNĚJŠÍCH FAKTORŮ   ÚVOD FYZIKÁLNÍ FAKTORY CHEMICKÉ FAKTORY.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Koloběh uhlíku.
Abiotické podmínky života
Názvosloví.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Chemie Ročník: 9.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
VZTAHY ORGANISMŮ.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
EKOLOGICKÉ ASPEKTY VODY
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Nekovy ve vodách - sloučeniny chloru
Ekologické aspekty liniových staveb
Chemická stavba buněk Září 2009.
KARBONYLOVÉ SLOUČENINY
ORGANICKÁ CHEMIE.
Charakteristika ekosystému
Ostatní mikroorganismy
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
BIOREMEDIACE Petr Bor 2. Ročník Bi-Z.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
LES ŘASY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Krajina a životní prostředí
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Koloběh látek v přírodě
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Cykly živin koloběh dusíku koloběh fosforu - esenciální živiny
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RYBNÍK JAKO CELEK.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní pojmy organické chemie
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Fotosyntéza.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Organická chemie Chemie 9. r..
Působení ekologických faktorů
Výskyt a příprava karboxylových kyselin
Biochemické cykly prvků
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Organická chemie Pojem „organická chemie“ pochází z doby, kdy panovala tzv. „vitalistická teorie“ – domněnka, že organické látky vznikají v živém organismu.
Transkript prezentace:

Mikroorganismy v životním prostředí Typy   Redukující oC Bakterie Houby Jednobuněčné organismy Klasifikace   Chemotrofní (energie z oxidačně-redukčních reakcí) Fototrofní (energie ze světla) Heterotrofní (získávají organický uhlík od ostatních organismů) Autotrofní (využívají oxid uhličitý) Producenti oC Řasy Viry Řasy Anorganické živiny Fotosyntéza Jednobuněčné organismy Některé fotosyntetické Oxidují organické látky v komunálních odpadech Živí se bakteriemi Houby Nefotosyntetické Snáší kyselejší prostředí než řasy Tolerantní k vyšším obsahům těžkých kovů Rozkládají celulózu Bakterie Jednobuněčné bez jaderné membrány Rozměry desetiny až jednotky um Extrémně velký poměr mezi povrchem a objemem (efektivita v působení změn) Autotrofní a heterotrofní Josef Zeman

Producenti oC Redukující obsah oC CO2 + H2O ® CH2O + O2   Fotosyntéza CO2 + H2O ® CH2O + O2 Bakteriální růst Redukující obsah oC   Aerobní degradace CH2O + O2 ® CO2 + H2O Anaerobní degradace CH2O ® CH4 + CO2 Josef Zeman

Využití světla Josef Zeman

Cyklus uhlíku v typické sladkovodní nádrži Josef Zeman

Přehled stratifikace organismů Josef Zeman

Vliv neupraveného komunálního odpadu na sladkovodní tok Josef Zeman

Mikrobiální přeměna organických látek Snadnost degradace je funkce jejich struktury Alkyny > alkeny > přímé řetězce > aromatické >> rozvětvené řetězce Degradují několika dobře charakterizovanými přeměnami Josef Zeman

Oxidace alifatických uhlovodíků Alkohol ® aldehyd ® karboxylová kyselina ® karboxylová kyselina kratší o 2 C Josef Zeman

Oxidace aromatických uhlovodíků (a PAH) „epoxid“ ® 3,5-cyklohexadien-1,2-diol ® katechol ® kyselina octová a sukcinová Josef Zeman

U složitějších a kombinovaných látek postupně podle těchto schématů Josef Zeman

Mnoho problémů od zvýšení počtu sebevražd až po rakovinu DDT (dichlor-difenyl-trichlorethan) 1,1,1-trichloro-2,2-bis(p-chlorofenyl) ethan Mnoho problémů od zvýšení počtu sebevražd až po rakovinu Pomalu se odbourává – za 15 let 40 % původního množství Biokoncentrace: 0,39 ppm v sedimentech ® 9,5 ppm kormoráni, 34,5 ppm krokodýlové Stále se používá a rozvojových zemích. Josef Zeman

Síla skořápek Josef Zeman

Chlorované uhlovodíky Karcinogenita souvisí s meziprodukty rozpadu: radikály, fosgen (reakce s DNA vede k rakovině) Josef Zeman

Mikrobiální transformace anorganických látek Dusík NO3– ® NO2– ® NO ® N2O ® N2 ® NH3 Josef Zeman

Mikrobiální transformace anorganických látek Síra SO42 – ® SO32 – ® S2O4 ® S0 ® S2 – Josef Zeman

Josef Zeman

Úprava vody Odstraňování nechtěných složek   Odstraňování nechtěných složek Nejdražší – aerace (prokysličení, odstranění plynů a těkavých složek) Srážení železa a manganu Koagulanty – odstranění koloidů, řas CO2, návrat vody k pH = 7 Chlor – odstranění patogenů Odpadní vody Hlavně je třeba odstranit Organické látky (CH2O) Živiny (dusičnany a fosfáty) Soli (Ca, Mg, Na, K, Cl, SO4) Těžké kovy (Pb, Hg, Cd) Patogeny a viry Josef Zeman