doc.H.Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
FÁZE ŽIVOTA.
PSYCHICKÉ JEVY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Těhotenství, dětství a dospívání
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Ústav zdraví dětí a mládeže
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Adolescence Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr.
Preventivní programy v ordinaci PLDD
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Biologické děje v dospívání
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
D OSPÍVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 2. Etapy lidského života Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. –
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Mladší školní věk.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Období lidského života
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

doc.H.Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže Zákonitosti vývoje doc.H.Provazníková Ústav zdraví dětí a mládeže

sebedůvěry, sebeúcty, prestiže Maslowův model lidských potřeb Potřeba seberealizace sebenaplnění _____________________ sebenaplnění Potřeba uznání sebedůvěry, sebeúcty, prestiže ________________________ Potřeba sounáležitosti lásky, náklonnosti, potřeba někam patřit __________________________________ rozvoj Potřeba bezpečí jistoty, stálosti, spolehlivosti osvobození od strachu, úzkosti a chaosu _________________________________________ Fyziologické potřeby potřeba potravy, tekutin, vyměšování, kyslíku přežití pohybu, spánku a odpočinku

Vývoj Vývoj je podmíněn zráním (proces je funkcí určitého programu genotypu) učením (poznání a zkušenost) Vztah mezi učením a zráním má charakter interakce

Obecné znaky vývoje zákonitý proces, který má podobu posloupnosti na sebe navazujících vývojových fází celistvý proces nezvratný proces u zdravého jedince skládá se z řady kvantitativních a kvalitativních změn dochází k postupné proměně od méně dokonalého k dokonalejšímu průběh je vždy individuální

Vývojová období E.Erikson (1963) otevřenosti ke světu - novorozenecké osamostatňování - batolecí iniciativy - předškolní poznání – školní hledání identity - adolescence Napětí mezi jednotlivými fázemi vývoje –vývojová krize

Kojenecké období - znaky somatické nárůst do délky o 50% hmotnosti o 200% zakřivení páteře funkční primární potřeba stimulace rozvoj zrakového vnímání koordinace pohybu rozvoj motoriky ovládání hlavičky sezení, samostatný pohyb úchop, manipulace s předměty

Rozvoj motoriky ovládání hlavičky 2 až 3 měsíce manipulace s předměty 4 měsíce koordinace rukou 6 měsíců sezení 7 měsíců lezení 9 měsíců až 1 rok chůze 12 až 24 měsíců běh 3 roky

Kojenecké období - znaky psychické rozvoj řeči, poznávacích funkcí otevřenost ke světu vědomí vlastní identity citové závislost na matce potřeba jistoty, bezpečí sociální orientace v bezprostředním okolí potřeba stability vnějšího světa

Období batolecí - znaky somatické zpomalení růstu 1 – 2 rok 11cm/2,5kg 2 – 3 rok 9 cm/2,5kg hrubá predikce růstu – druhý rok funkční pohybové osamostatnění koordinace pohybu projevy laterality psychické situační řeč – konec druhého roku rozvoj paměti (zapamatování,vybavování) konkrétní myšlení

Období batolecí - znaky citové závislost na matce, separace egocentrický vztah ke světu základy empatie sociální chápání rozdílu – správné x nesprávné období prvního vzdoru (fáze negativizmu) napodobování paralelní hra

Rozvoj řeči Žvatlání 3 měsíce Slabiky 8 měsíců Porozumění řeči 8-10 měsíců Vlastní řeč, máma, táta 12 měsíců Věty o dvou slovech 18-24 měsíců Věty o třech slovech 24–36 měsíců Znalost přibližně 900 slov 3 roky

Předškolní věk - znaky somatické růst rovnoměrný - rok 7 cm/2 kg první přeměna postavy funkční dynamická koordinace pohybu regulace rovnováhy vizuo - motorická koordinace psychické schopnost koncentrace pozornosti analyticko – syntetické myšlení intenzivní rozvoj řeči živá obrazotvornost (fantazijní období)

Předškolní věk - znaky citové emoční labilita impulzivita zvýšená citlivost svědomí sociální antropocentrizmus socializace, základní normy, vzorce chování identita, sebehodnocení přijímání rolí ve hře školní zralost

Hodnocení vývoje

Hodnocení vývoje

Kolísání pozornosti

Školní věk-znaky mladší, střední, starší Somatické věk ranný, střední (6-11) relativní růstový klid (za rok 5 cm/2,5 kg) ke konci období – nástup puberty věk starší (11 – 15) růstová akcelerace , druhá přeměna postavy dívky (nárůst za rok 6–11 cm) nástup menarché chlapci ( nárůst za rok 7–12 cm) mutace sekundární pohlavní znaky

Školní věk-znaky ranný, střední funkční zklidnění motorické aktivity vyzrálost vizuo-motorické koordinace psychické schopnost koncentrace pozornosti respektování základních zákonů logiky analyticko-syntetické myšlení vůlí regulovaná činnost vývoj morálního vědomí

Školní věk-znaky ranný, střední citové ústup lability, impulzivity kladná motivace ke školní práci sociální rozvoj komunikačních dovedností uplatnění ve společnosti vrstevníků

Výkonnostní křivka

Školní věk-znaky starší funkční nerovnoměrný vývoj kosterního a svalového aparátu oběhového systému dýchacího systému psychické abstraktní myšlení, kombinační schopnosti pubertální introverze rozvoj zájmů, touha po poznání

Školní věk-znaky starší citové neklid, labilita nálad přecitlivělost sociální osamostatňování, odmítání podřízené role kritické postoje rozporuplný vztah s okolím, netolerantnost náhradní neformální skupiny

Adolescence - znaky somatické zpomalení růstu pokračování osifikace kost dosažení pohlavní dospělosti funkční dokončení vývoje jednotlivých systémů fyzická síla, obratnost, zdatnost

Adolescence - znaky psychické zdokonalení poznávacích procesů užívání formálních logických operací citové pocity nejistoty citová labilita sociální dosažení dospělého chování – tj. svoboda rozhodování, spojená se zodpovědností za rozhodnutí a z toho vyplývajícího jednání

Preventivní prohlídky Zdravotní a očkovací průkaz zpráva o novorozenci preventivní prohlídky při převzetí do péče v šesti týdnech věku ve třech, šesti, dvanácti, osmnácti měsících věku ve třech, pěti, sedmi, devíti, jedenácti, třinácti, patnácti, sedmnácti letech věku výstupní prohlídka v devatenácti letech

Obsah preventivních prohlídek ve třech a pěti letech hmotnost, výška, puls, tlak psychomotorický vývoj stav výživy zrak, sluch řeč (5 let) test školní zralosti (5 let) vyšetření lipidů při pozitivním rodinné anamnéze kardiologické odchylky od fyziologického stavu nemocnost, hospitalizace, medikace, antibiotika očkování

Preventivní prohlídky v oboru stomatologie v prvním roce života mezi šestým až dvanáctým měsícem dvakrát ročně od jednoho roku do osmnácti let

Studijní literatura Provazník K, Komárek L a kol. Prevence v praxi, Praha: Nadace CINDI; 2009, s. 600, ISBN 978-80-254-7090-9 http://sweb.cz/centrumprev/ Vágnerová M Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005, s.468, ISBN80-246-0956-8