Právo hospodářské soutěže

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Volný pohyb zboží.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Veřejné podniky a státní monopoly
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Obchodní smlouvy Obecně.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Hospodářská soutěž a její vliv na konkurenceschopnost evropského/českého průmyslu.
Marketingové prostředí
MARKETING.
Soutěžní právo.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Distribuce a její politika. každá firma zvažuje, komu a kde bude své výrobky prodávat a jakým způsobem se jejich výrobek dostane ke konečnému spotřebiteli.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Systém soukromého práva
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Smluvní určení řešení sporu a rozhodného práva Bitva kolizní a přímé metody Tereza Kyselovská.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Volný pohyb služeb a kapitálu Evropské soutěžní právo Michal Částek.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
TRH (tržní mechanismus)
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Některé právní aspekty podnikání v Peru Jiří Horník ve spolupráci s Dny Latinské Ameriky: PERU, Hospodářská komora ČR, Praha, 23. září 2014.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Mezinárodně právní úprava hospodářské spolupráce s Kanadou a USA.
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Východiska evropské úpravy
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Hospodářská soutěž v EU
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Obchodní právo Základní informace.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Právo hospodářské soutěže Evropské soutěžní právo Kartelové dohody

Hospodářská soutěž Proč hospodářská soutěž? Není neregulovaný trh lepší než regulace hospodářské soutěže? Neregulovaný trh vede ke koncentraci výroby a k ovládnutí trhu nejsilnějšími podniky diktování podmínek na trhu (ceny, dodavatelské podmínky, objem výroby)… Cílem soutěžní politiky EU=ochrana podniků a ochrana spotřebitele Spotřebitel by měl těžit z volné soutěže – konkurence podniků (kvalita zboží, ceny, dodatečné služby, servis, garance…) USA – regulace hospodářské soutěže již od konce 19. století – 1893 Shermanův zákon o regulaci hospodářské soutěže – proti zneužívání dominantního postavení a proti vytváření kartelů, které diktují podmínky na trhu.

Soutěžní právo Soutěžní právo upravuje vzájemné vztahy mezi podniky, které nabízejí a vykazují vztah vzájemné zastupitelnosti – výrobky uspokojují do jisté míry stejné potřeby Podnik – hospodářská jednotka (fyzická či právnická osoba), může mít i neziskový cíl Její činnost je prováděna za odměnu Veřejné podniky poskytující služby v obecném ekonomickém zájmu mají zvláštní režim

Kartelové dohody Čl. 81 SES „se společným trhem jsou neslučitelné a proto zakázané veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, které by mohly ovlivnit obchod mezi členskými státy a jejichž cílem nebo výsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení soutěže na společném trhu..“

Zákaz kartelových dohod Zakázány jsou dohody: Přímo či nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny či jiné obch. Podmínky Omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice Rozdělují trhy nebo zdroje zásobování Uplatňují vůči obchodním partnerům nerovné podmínky při rovnocenných plněních – někteří jsou tak znevýhodněni Váží uzavření smlouvy na podmínky, které s předmětem smlouvy nesouvisí Tyto dohody jsou zakázané a proto neplatné.

Dohody mezi podniky Dohody mezi podniky: písemné nebo ústní, jednostranné či vícestranné – horizontální dohody (podniky na stejné úrovni) či vertikální dohody (dodavatel-odběratel) Rozhodnutí sdružení podniků - sdružení nemusí mít právní subjektivitu – společná vůle jednat stejně Jednání ve shodě – existuje vůle účastníků jednat určitým způsobem – jistota že ostatní se budou chovat stejně (obtížně prokazatelné).

Soutěžní právo Smyslem soutěžní politiky je zamezit narušení soutěže a nikoliv postihovat tyto dohody, pokud nevedou k narušení soutěže. Smluvní strany musejí disponovat tržní silou, která může ovlivnit podmínky na trhu – ovlivnit cenu a nabídku na trhu Bagatelní dohody – nevztahuje se zákaz – podíl na trhu (vertikální vztahy – max. 15% trhu, v horizontálních vztazích – do 10% trhu). Dohody mezi malými a středními podniky jsou většinou považovány za nezpůsobilé způsobovat omezení hospodářské soutěže.

Soutěžní právo Extrateritoriální účinnost – pokud má jeden z podniků sídlo mimo EU – nebrání to aplikaci soutěžního práva ES např. rozsudek Woodpulp. V 90. letech uzavírány dohody s USA, Kanadou a Japonskem o soutěžním právu K aplikaci soutěžního práva ES – musí být ovlivněn obchod se zbožím či službami mezi členskými státy Dohody mezi podniky (ze stejného státu či z různých zemí EU) o trhu v jednom členském státě – mohou ovlivnit postavení konkurence ze zahraničí na tomto trhu.

Výjimky ze zákazu kartelových dohod Dohody o sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě musejí splňovat materiální a formální předpoklady Formální – bude dopředu ohlášeno jednání , které může vykazovat znaky protisoutěžního jednání Materiální -čl. 81/3 SES – „dohoda přispívá ke zlepšení odbytu výrobku anebo k podpoře technického či hospodářského pokroku“ s tím, že Má z toho prospěch spotřebitel Přinášejí vyšší ochranu životního prostředí, obecného zdraví Omezení soutěže je přiměřené cíli Nevylučují soutěž ve vztahu k podstatné části těchto výrobků Princip přiměřenosti – podniky jednají v míře,která je nutná k dosažení cílů a nevedou k vyloučení soutěže – k dominantnímu postavení na trhu