Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 14. 2. 2007 VĚDA A VĚDECKÝ PŘÍSTUP Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu 14. 2. 2007
VĚDA „K čemu je člověku věda?“ ….je produktem kvalit lidského druhu v jedné oblasti a zároveň náhradou za jeho nemohoucnost v oblastech jiných…. …. věda je nástrojem. Nese proto všechny znaky svého tvůrce…. ….je možné s ní zacházet zručně, se znalostí a snahou o zdokonalení, ale stejně tak i povrchně a nedbale….
CÍLE VĚDY Lidem je vlastní silná a prakticky neustálá touha porozumět světu a své každodenní zkušenosti. JEDNÍM Z HLAVNÍCH POSLÁNÍ JE POMOCI ČLOVĚKU INTERPRETOVAT REALITU a porozumět jí! Obyčejná lidská zvědavost, touha hledat a nacházet odpovědi na otázky – hlavní cíle vědeckého poznání. Popis – predikce – vysvětlení.
METODY POZNÁNÍ Metoda autority Metoda tradice Metoda a priori Potřebuje sociální pedagog znát metodologii pedagogického výzkumu? Nestačí mu k řešení praktických problémů „selský rozum“ nebo studium příručky, vztahující se obsahově k tomuto problému?
Vlastnosti metody vědy Systematičnost a organizovanost Empirická povaha vědy Objektivita a verifikovatelnost
FÁZE VÝZKUMU Fáze orientační, badatel hledá oblast vlastního bádání. Fáze vymezující téma a problém výzkumu. Fáze hledání a vymezení teoretického východiska. Studium literatury, definice proměnných. Fáze zpracování projektu výzkumu. Fáze předvýzkumu. Fáze realizace vlastního výzkumu a sběru dat. Fáze zpracování dat získaných výzkumem. Fáze analýzy a interpretace. Fáze zpracování závěrů z výzkumu. Fáze zpracování výzkumné zprávy. Fáze obhajoby výzkumné zprávy.
ZÁKLADNÍ POJMY Problém, hypotéza, výzkumná metoda, výzkumná technika, plánování výzkumu, projekt výzkumu: vymezení oblasti vhled do problematiky upřesnění a formulace výzkumného problému analýza výzkumného pole –proměnné stanovení hypotéz vymezení základního souboru – výzkumného vzorku výběr vhodných metod a technik časový harmonogram formy zpracování výzkumu organizační, personální a materiální zajištění finanční rozvaha využití výstupů – cíl výzkumu
INFORMAČNÍ PŘÍPRAVA ČLÁNKY, KNIHY, VÝZKUMNÉ ZPRÁVY KNIHOVNY A INFORMAČNÍ STŘEDISKA ČASOPISY – BIBLIOGRAFIE – soupis literatury REŠERŠE DATABÁZE – EBSCO, PROQUEST (ERIC) BIBLIOGRAFICKÁ NORMA
ÚKOL Problém – nesnáz – nápad (rozdíl mezi tématem a problémem)! Nalézt alespoň téma! Prostudovat literaturu z oboru a přinést s sebou výzkumnou zprávu (jakýkoliv článek z odborné literatury).