Martina Rybová ÚJČ AV ČR, FF UK. Vybrané konstrukce, kritéria Zachycení v dobových pramenech Užití v Havlíčkových dopisech Příklady Užití v Havlíčkových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poznej, kdo to řekl.
Advertisements

ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Citáty O LÁSCE.
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Integrita bezúhonnost
TO JE MÁ PROSBA, KDYŽ CÍTÍM, ŽE VŠECHNO PRÁZDNÉ SE ZDÁ. TY JSI MOU TOUHOU, MOU SKÁLOU, MŮJ HRAD, JSI BOHEM CO PŘICHÁZÍ VČAS.
1. Kdybych tě neměl, Ježíši, můj Pane, | a kdyby krev tvá nemluvila za mne, | kde bych já bídný mezi ubohými | smýt mohsvé viny!
České národní obrození
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
1. Hospodine, k tobě stále | pozdvihuji duši svou, | nadějí kotvím v tvé skále, | když se vlny zloby dmou. | Nechť se ze mne netěší | nepřítel v mém zahanbení,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. Nakloň, Pane ucha svého, | slyš mne, potěš ducha mého, | já jsem chudý, v bídě lkám, | žádné pomoci nemám. | Stráží duši mé buď stále, | tys mne určil.
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
TO JE MÁ PROSBA, KDYŽ CÍTÍM, ŽE VŠECHNO PRÁZDNÉ SE ZDÁ, TY JSI MOU TOUHOU, MOU SKÁLOU, MŮJ HRAD, JSI BOHEM, CO PŘICHÁZÍ VČAS. TO JE MÁ PROSBA VE ZKOUŠKÁCH,
P u s i n k y Jednej se mnou laskavě, můj pane. Žádné srdce na světě není vděčnější za laskavost než moje milující srdce.
Podstatná jména rodu mužského
1. Tys naděj má, | jen ty sám, | Bože můj, na tebe spoléhám
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
1. „Pojďte ke mně!“ V odpočinku svatý čas | velké, malé zve sám Ježíš zas a zas. | Slyšte můj lásky hlas! Ze srdce se radujte, | když volám vás! Slyšte.
Kde mají původ Velikonoce?
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
{ AC Rousínov, , Jirka Pospíšil. { Setkání s Bohem působí RADOST AC Rousínov, , Jirka Pospíšil.
Pár vtípků.
83.1 Skloňování zájmen, druhy
1. Ježíši Vykupiteli, | můj duch se v tobě veselí, | v životě, smrti jist jsem tím, | že tvým se vlastním zváti smím. | V tvé ruce vkládám život, | čest.
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 1. a 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
1. I hvězdy a slunce | a celičká zem | ctí dobrého Tvůrce | svým chvalozpěvem. | Že vzbuzuje bázeň | svou velebností? | Sám vnuká i bázeň | svou laskavostí.
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
1. Svatý, svatý, svatý | Pán Bůh všemohoucí
1. Drž ruku mou! Ó Pane, já jsem bídný | a nemohu ni krok jít bez tebe. | Drž ruku mou! A pak, ó milý Jezu, | směle za tebou půjdu do nebe.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Je to trochu divné jak se to stalo. I když nejsi věřící, měl(a) by jsi se na to podívat.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES. 06 Pravopisné jevy Zájmeno :mě-mně, s sebou, sebou, Předložky s - z.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Národní obrození Michaela Tarabová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Třebaže nejsi věřící, podívej se a popřemýšlej.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Zázrak komunikace s Bohem
Předložky.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Biblické verše....
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
On.
Transkript prezentace:

Martina Rybová ÚJČ AV ČR, FF UK

Vybrané konstrukce, kritéria Zachycení v dobových pramenech Užití v Havlíčkových dopisech Příklady Užití v Havlíčkových dopisech dle stylu dopisů

 co do, co se (do)týče/(do)týká  stran, strany, stranu, s strany, sstrany  ohledně  vzhledem  (s) ohledem na  s/z ohledu  bez ohledu na

Jungmann, Josef: Slownjk česko-německý Josefa Jungmanna. Praha: Pomocj Českého Museum, 1835– sv. Brus jazyka českého. Vyd. 2., Praha Gebauer, Jan: Mluvnice česká pro školy střední a ústavy učitelské: dva díly v jednom svazku. Vyd. 3., nově vzdělané. Praha: Unie, 1902.

 co se týče/týká/tkne atp.: ◦ TKNOUT: /…/ § Impers. TKNE SE, TÝKÁ SE, = gedná se oč, es betrifft, es geht an. Co se tkne wěcj budaucjch předpowjdánj. /…/ Co se tkne chleba, wjna. /…/ Co se mne týče (teyče, vulg.); /…/ Co se toho týče, in Betreff dessen.

Dotyčně. Obrat dotyčně té věci jest chybný, správně: V příčině té věci. – Jak se choval dotyčně té věci? m. v té věci, co do té věci, co se tkne (týče) té věci; viz také bezüglich. Bezüglich dessen, chybně ohledně toho (viz ohledně). Stručně a jadrně tento obrat vyjadřuje se předložkami v, na, o, po, pro, do, co do a strany s příslušnými pády, nebo konečně prostým instr. omezovacím. /…/ Konečně užíti lze i obratů: vzhledem ku, ohledem na, jakož: Jakož jsme pověděli = bezüglich unserer Ausage.

stran, strany, stranu, s strany, sstrany: – STRANA: /…/ § z strany, s strany, strany = co se týče, wzhledem, in Rücksicht, in Ansehung, in Betreff, wegen. Z strany přjpadku a ušlechtilosti budaucj. Nebo sic z strany podstaty. /…/ S strany (strany) králowstvj./…/ Poraďte se s Hospodinem o mne strany slow knihy této. /…/ Aby neměli nedostatku strany wody. /…/ Bůh bude bjti hřjšnjka i strany těla i strany duše. /…/ Strany poctiwosti od něho w nebezpečenstvj býti. /…/ Strany osob neb stawůw. /…/ Mluwil s njm strany toho. /…/ Strany tebe, deinerseits. A wšak ta bázeň poněwadž strany gegich (ihrer Seits) býwá pozdnj, býwá i bez užitku.

 Strany čeho vedle původního a lepšího „s(e) strany“ nebo, jak také psáváno „z(e) strany“, vyskytá se u starých, a povstalo odsutím předložky s (z) od slova strany, jež pak zobecnělo jako předložka; není tedy proč vazbu tuto zavrhovati. Srovnej: S strany království. Z strany podstaty. Brat. Bůh bude bíti hříšníka i strany těla i strany duše. Vel. Aby neměli nedostatku strany vody. Brat.

 stran. Pojí se s genitivem; na př. mluvili jsme stran té cesty (= o té cestě), -- stran dědictví. Je to vlastně výraz příslovečný, vzatý ze jména podstatného strana. Místo stran bývá také strany, s strany a stranu.

 ohled: ◦ § Tr. = wzhled, zřenj, pozor, Rücksicht, Betracht, Hinsicht, Augenmerk, Absehen, Ansehung, Absicht, Meinung. Bez ohledu na čas. /.../ Bez ohledu na wěk a pohlawj byli rozsekáni. /.../ Z ohledu, in Rücksicht. Z toho také ohledu žádagj, by gim škoden nebyl. /.../ Gá gsem to z ohledu bratra mého učinil.

Ohledem na. Bez ohledu na. Obraty tyto lze sice připustiti, neboť čtou se u Bratří a Skály, na př.: Beze všeho na svrchovaného pána boha ohledu (několikrát u Skály). Bez ohlédání se na jakýkoli těla rozum. Brat. Viz příklady v Jungm. Slov. u slova ohlédání. – Avšak místo obratu ohledem na jazyk lépe užívati ryzejších: vzhledem k jazyku, co do jazyka, o jazyku, hledíce k jazyku atd.; viz také bezüglich. – Místo obratu bez ohledu na jazyk užívejme raději: nedbajíce jazyka, nemajíce zření k jazyku. – Také za obrat v tom ohledě lépe jest říkati: v té příčině, v té věci, vzhledem k té věci, hledíme-li k té věci a. p.

 Ohledně s gen. jest beze všeho dokladu a zbytečno; viz ohledem. Místo „Ohledně té věci promluvíme“, polož: O té věci, strany té věci, co do této věci, vzhledem k té věci, hledíce, přihlédajíce k té věci atd.

vzhledem: – WZHLED: /…/ § wzhledem = z ohledu, strany toho, was anbelangt, in Rücksicht dessen. Náhodnj a nenadálj případkowé že gsau, pauštjm: ale wzhledem nás, a ne wzhledem řízenj božjho.

Celkem v dopisech KHOstatní pisatelé co do 927 co se týče/co se tejče co se... týče/co... se týče co se týká 202 co se … týká co se... tkne 633 co se dotýče 312 co (j)se... dotýče 1459 co (j)se... dotýká/co... se dotýká 202 dotyčně 000

Celkem v dopisech KHOstatní pisatelé stran strany stranu s strany

Celkem v dopisech KHOstatní pisatelé ohledně 110 ohledem na 606 s ohledem na 1192 bez ohledu na 532 s/z ohledu 633 v ohledu 927 v ohledu na 101 vzhledem 413 vzhledem na 202

 Jireček Josef: Co ſe týče preſvědčení mého politického, bude na tom dosti, [když] abych Vám zkrátka uvedl k paměti poměr ſvůj k Vašim novinám [?od] od Dubna // Co ſe [tkne] týče hraběte Leona Thuna, vyznávám [veřejně], že ho ctím co muže [šlechetného, o kterém] šlechetného jako jsem to vždy činil …

 Gabler Vilém: Já ve francouzké literatuře vím málo věcí [kteréby] které by náhodou nemohl by také jiný vědět a co se [týká] týče nejnovějších časů nemím nic …

 Gabler Vilém: Mně nesmíš posoudit podle toho co pišu. Ty jsi větším dílem četl psaní co jsem psal L. tos neměl dělat. Já vím že L. to ráda čítá a potom [stran] co se týče lásky a milování každý má své zvláštní způsoby a může být mimo toho do cela řádným a rozumným člověkem.

 Havlíčkovi Františku: …(Že sem Jaroš na svátky zas nepřijede, věděli jsme již dříve, a mrzutost stran toho se zatím již vykouřila.... // … Tvoje vysvětlení stran hor mne tak dalece upokojilo, že se nepouštíš sám na svou pěst do toho: … // … Stranu roje W. jestli není tuze četný (na včely) neudělals dobře žes mu na podzim neubral alespoň jeden pletenec od vrchu. … // … Strany pohanky bys udělal přeloučský kousek, kdybys ji [zjara] z jara nasel: …

 Němcové Boženě: Waší báseň propustila censura jen s ohledem na mau ostatní antislowanskau tendencí – a na weliké prosby. ◦ × Palackému Františku: Také jsem již kromě všelikých studií několik maličkostí [již] vyvedl, ovšem s malým ohledem na vydání.  Dlaske Antonín: Žadáte odemně radu, zdaljž máte do kralůwhradecké čili do pražské dieceſj wstaupiti, a to negen ohledem na seminář, ale na budaucnoſt.

 Jarošovým Františku a Adéle: …bez ohledu na to že nám p. J. ve svém posledním komentáru de 18/12 na Svou Čest v nemnoha dnech docela jistě přijeti slíbil (po kolikráte již nevíme); ◦ _09 Havlíčkovi Františku: Pronajmi jen byt bez ohledu jako by mne nebylo, jestli se vrátím vždyť se to nějak podá.

 _01-24 Klumparovi Janu: Awšak bídný staw nynější theologie, a nejwíc pražské, jak we wědeckém, tak w z ohledu praktického, černé soběcké mnišske smejšlení předstawených, chladné ba respective protiwné jednání jejich proti wšemu Českému, které jenom pořád kacéřowali a hyzdili: …

celkem v dopisech osobníúředníredakční co do 9900 co se týče/co se tejče co se... týče/co... se týče co se týká 2200 co se … týká co se... tkne 6501 co se dotýče 3201 co (j)se... dotýče co (j)se... dotýká/co... se dotýká 2200

Celkem v dopisech Osobníúředníredakční stran strany stranu s strany

Celkem v dopisech OsobníÚředníRedakční ohledně ohledem na 6600 s ohledem na bez ohledu na 5500 s/z ohledu 6303 v ohledu 9801 v ohledu na 1001 vzhledem 4202 vzhledem na 2020

JUNGMANN, Josef: Slownjk česko-německý Josefa Jungmanna. Praha: Pomocj Českého Museum, 1835– sv. Brus jazyka českého. Vyd. 2., Praha GEBAUER, Jan: Mluvnice česká pro školy střední a ústavy učitelské: dva díly v jednom svazku. Vyd. 3., nově vzdělané. Praha: Unie, JELÍNEK, Milan: Nové nepůvodní předložky v obrozené češtině. In: Studie ze slovanské jazykovědy. SPN, Praha 1958, s  KROUPOVÁ, Libuše (1968): Předložkové výrazy vzhledem k – se zřetelem k (na). Naše řeč, 51, č. 2, s. 83 – 89.