Případová studie Klasik teoretická východiska

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Stanovení ceny v marketingu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
B) Nabídková funkce.
Cena v pojetí marketingu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
Úvod do podnikových financí
Agregátní poptávka a nabídka
Výrobek a jeho životní cyklus
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
A) Determinanty nabídky
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
úvod pojetí a obsah marketingu
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Struktura stavebního trhu Obr. č. 1:. Interakce stavebního trhu s vnějším okolím Obr. č. 2:
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.
Poradenství v jednotlivých oblastech
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
SPACE ANALÝZA.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MARKETING Přednáška P
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Stanovení ceny v marketingu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Portfolio analýza Model GE
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
Marketingové strategie
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Cenové strategie.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MARKETING Přednáška P
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Případová studie Klasik teoretická východiska

Tržní potenciál (potenciální poptávka TP) je nejvyšší možná poptávka Tržní potenciál (potenciální poptávka TP) je nejvyšší možná poptávka. Udává, kolik jednotek produktu můžeme na trhu maximálně prodat Objem trhu (tržní kapacita TK) udává realizované odbytové množství produktů všech nabízejících za určitou dobu na určitém trhu. Odbytový potenciál (OP) udává maximální možný podíl jednoho nabízejícího na tržním potenciálu. Objem odbytu (OO) představuje sumu uskutečněných obratů nebo prodaného množství jednoho nabízejícího za určité období na určitém trhu. Tržní podíl (PT) je procentní podíl objemu odbytu jednoho nabízejícího k objemu trhu. PT = (OO/TK)*100 Stupeň nasycenosti trhu je poměr mezi tržní kapacitou a tržním potenciálem za určitou dobu (TP) NT = (TK/TP)*100

Vztahy mezi veličinami

Tržní veličiny ve vztahu trh-podnik Možný stav Reálný stav Tržní potenciál Objem trhu Odbytový potenciál Objem odbytu - Tržní podíl Tržní potenciál  Objem trhu = nasycený trh > nenasycený trh - - Nedostatky tržního podílu: One drawback of market share tests arises from the inherent subjectivity of market share calculations: reasonable minds may differ concerning the definition of the relevant markets. Another disadvantage of market share tests concerns their inherent impreciseness: calculation of market shares requires an estimation of the size of the relevant market. In addition, the calculation of market shares may entail a full and substantive analysis of the proposed transaction, which parties should not be required to undertake simply to determine whether premerger notification requirements are met in any given jurisdiction

Profit Impact of Market strategy (PIMS) identifikace strategických proměnných mající vliv na zisk (např. tržní podíl, kvalita produktu, intenzita investic, a kvalita služeb) Zjištění: ziskovost firmy (měřeno ROI) vzrůstá s relativním podílem na trhu (obecně lze říci, že zvýšení podílu na trhu o 10% odpovídá průměrnému zvýšení ROI o 5% před zdaněním) PIMS a kritiky: Existují úspěšné firmy i s malým tržním podílem návratnost investic před zdaněním)

Zdroj: KOTLER, P. Management marketing. Praha : Grada Publishing, 2001.

Křivka tvaru „V“ Zdroj: KOTLER, P. Management marketing. Praha : Grada Publishing, 2001.

Interpretace grafů PIMS: ziskovost vzrůstá s růstem relativního podílu na trhu vzhledem ke konkurenci na obsluhovaném trhu Křivka „V“: nebere v úvahu segmenty a ukazuje vztah mezi ziskovostí podnikání a v závislosti na velikosti podniku vzhelem k celkové velikosti trhu

ABC analýza hodnotí podíly jednotlivých produktů na celkovém obratu společnosti (kolik přispívají k celkovému obratu společnosti) Paretovo pravidlo 80/20

Cenová elasticita Elasticita je dána procentuální změnou prodaného množství dělenou procentuální změnou té proměnné, která změnu způsobila. Nejčastěji je to cena, ale může to být i změna kupní síly (důchodová pružnost poptávky). změna hodnot kvality, intenzity reklamy apod. Důsledek je v tomto vztahu čitatelem a příčina jmenovatelem. K vyjádření cenové elasticity používáme tento vztah: EQ = Změna poptávaného množství produktů v % Změna ceny v % je-li EQ  1, je poptávka elastická, EQ  1, je poptávka nealistická, EQ = 1, je poptávka jednotkově elastická (změna ceny vyvolá stejnou změnu poptávky).

Faktory ovlivňující elasticitu Při tvorbě marketingové strategie je důležité vědět, jaké faktory předpokládanou elasticitu ovlivňují a mohou dále ovlivnit: část důchodu vydávané na uspokojování potřeb nabízeným produktem (váha výdajů za nákup produktu v celkové sumě výdajů zákazníka) váha produktu při uspokojování potřeb s ohledem na stupeň jejich nezbytnosti možnost uspokojit potřebu substitučním produktem dostupnost informací o možnostech variantního uspokojení potřeb pokud jde o druhy a značky produktů časová náročnost přizpůsobení se změně ceny

Cenové strategie cenová strategie – sbírání smetany Při vstupu na trh se stanoví vysoká cena,která zajišťuje mimořádný efekt – sbírání smetany v podobě vysoké míry zisku. Tuto strategii je vhodné použít v následujících případech: nepředpokládá-li se rychlý vstup konkurence (je-li vstup na trh pro konkurenci finančně náročný) může-li firma nabízet kvalitativně jedinečný výrobek nabídka produktů s vysokým stupněm inovace zatím nepokrývá potenciální poptávku je nutno maximálně zkrátit dobu úhrady vložených prostředků s ohledem na parametry financování (úvěr...) cenová strategie průniku na trh vstup na trh doprovází nízká cena produktu s cílem proniknout na nový tržní segment s konkurencí s aktivně působící konkurencí a rychle dosáhnout žádoucího podílu na tomto trhu nebo zvýšit podíl na dosavadním trhurychlé dosažení největšího podílu na trhu (získání pozice „vůdce trhu“) s cílem zajistit rychlou návratnost vložených investic (např. s nákladným vývojem výrobku či „rekonstrukční“ inovace vyššího řádu) realizace konkurenční výhody před konkurencí, která nemůže nebo nehodlá reagovat na naši nízkou cenu vytvoření překážky pro vstup nových konkurentů na daný tržní segment efektivní zejména tehdy, přinesly-li investice do technologie a řízení výrobních a logistických procesů snížení nákladů.

Použitá literaura KOTLER, P. Management marketing. Praha : Grada Publishing, 2001. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení : Teorie pro praxi. Praha : C.H.Beck, 2002. WÖHE, G. Úvod do podnikového hospodářství. Praha : C.H. Beck, 1995. http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page http://lwella.sweb.cz/marketingovy_mix.doc