Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Metodologie historického výzkumu volného času
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Politologie jako věda Politika moc
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Přírodní vědy v antickém Řecku
z pohledu pedagogiky a katechetiky
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Aristotelés – část druhá
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Úvod do učiva občanské výchovy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Filosofie úvod do problému....
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
KOMUNIKACE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filosofická antropologie
PLATÓN př. n. l..
GO XIV S. LEM LEM.
Sokratés, Platón, Aristotelés
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Transkript prezentace:

Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová

Člověk je ze všech živočichů nejrozumnější, ježto má ruce. Anaxagorás Bylo by nesnadno najít lepší metodu vyučovací než tu, o které nás poučuje staletá zkušenost, a tu lze shrnouti ve dva způsoby: tělocvik pro tělo a hudbu pro duši. Platón

Jinoch se stává mužem, když obejde kaluž, místo aby do vstoupil. Platón S životem je to jako s hrou. Nezáleží na tom, jak je dlouhá, Nýbrž na tom, jak se hraje. Seneca

soubor obecných názorů, postupů, přístupů a konkrétních metod, které jsou sdíleny realizujícími subjekty Paradigma (z řeckého parádeigma = vzor, příklad, model) určitý vzor vztahů či vzorec myšlení. též úhel pohledu, "hledí"

"Paradigma je souhrn základních domněnek, předpokladů a představ." Paradigma má kořeny v řečtině - příklad, vzor, model. Je pojmem od T.Kuhna - označení pro základní celkovou představu skutečnosti ( obecně uznávané vědecké výsledky) jež se řídí veškerá praxe či věda. Je modelem problémů a jejich řešení.

Zeptáme-li se vzdělaného Evropana, co si myslí pod slovem „člověk“, začnou se v jeho hlavě téměř vždy střetávat tři navzájem zcela neslučitelné ideové okruhy. Max Scheler. Místo člověka v kosmu. Anticko - řeckou tradici židovsko – křesťanskou moderní přírodovědeckou.

animal rationale – rozumné zvíře imago Dei - obraz Boží ego cogito - já – myslící 1. Člověk jako bytost rozumná společenská

Mýtus nahrazuje údiv Filozofie je stavem divení se - – thaumazein. Ve světě je LOGOS Logos – slovo, řeč, myšlenka, smysl slova a smysl řeči, řád a také rozum

Sokrates a sokratovský rozhovor Sofisté a relativismus Hledání podstaty ctností Etický intelektualismus

U Aristotela - koncepce člověka jako zoon logon echon na zoon potikon Člověk jako bytost, která je uzpůsobena naslouchat řádu světa, harmonii, logu A člověk má přirozenou schopnost naslouchat harmonii a vše se dá kultivovat výchovou I Platon má v Ústavě požadavek vychovávat muzikou, a ta má kultivovat naslouchání kosmu

Člověk jako zoon logon echon – bytost mluvící a rozumějící Člověk zoon politikon ( Aristoteles) člověk je bytostí společenskou důležitý je nomos –zákon. Nomos dává oikos – domov ( domov – oikos je základem jak pro slovo ekonomie, tak pro slovo ekologie)

methexis – účast pandeia – vzdělání Metanoia - obrácení – procitnutí duše, jejím prostřednictvím se člověk stává vychovaným nebo vzdělaným – ne ovšem v našem slova smyslu – je to radikální obrat paidagogos – učitele jako průvodce základem péče o duši je probuzení duše, moderním způsobem řečeno probuzení potencialit a možností.

Shoda s řádem Platon a mýtus o jeskyni učení o duši, Platon rozlišuje duši rozumnou, vášnivou a žádostivou Popperova kritika

Poznání, které se realizuje v pandeia, je sebekonáním, neboť zavazuje člověka proměnit svůj život a preferovat hodnoty věčné před těmi dočasnými, preferovat poznání idejí před jejich pouhými obrazy. Naděžda Pelcová

Hodlá-li se někdo stát učitelem lidstva, měl by začít sám u sebe Hodlá-li se někdo stát učitelem lidstva, měl by začít sám u sebe. Měl by nejprve učit vlastním příkladem a teprve potom svým slovem. Neboť kdo sám sebe vychovává a sám se mění k lepšímu, zaslouží si naši úctu a náš respekt víc než ten, kdo poučuje ostatní a druhé by chtěl obrátit k lepšímu. Džibrán,Ideje

Otázky: Co pro Vás znamená žít s porozuměním? V čem podle vás tkví jádro vzdělanosti? Jak byste vlastními slovy a vlastními příklady vysvětlili pojem metanoia? Jaký je vztah člověka a společenství v antice a jaký je v soudobé společnosti? Jak vnímá ctnost antika a vy osobně, popř. naše společnost?

Co když vážně ovlivňujeme své okolí a planetu ? Masaru Emoto