Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Systémové pojetí světa a globální výchova Jana Skácelová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Proměny českého environmentálního hnutí v letech Bohuslav Binka, FSS MU.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Metodologie historického výzkumu volného času
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Ing. Jan Doležal Odborná skupina pro predikci a optimalizaci projektů, VŠE SE MĚNÍ „Kdo nemyslí na budoucí, bude poděšen blízkým.“ (Konfucius)
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
BIODIVERZITA.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Vesmír v koncích.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Průřezová témata.
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Systemický přístup v SP
Poradenství v obecném řízení
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Teorie vzdělávání dospělých
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Skupinová dynamika.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Ekonomika životního prostředí
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Konce a začátky z hlediska New Age
Teorie vzdělávání dospělých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Téma 1: Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů,
Témata kognitivní psychologie
Základní filozofické otázky
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Systémové pojetí světa a globální výchova Jana Skácelová

„Naše nejvážnější problémy … mají nezměrnou velikost (často se týkají milionů lidí), komplexnost ( a z toho plynoucí potíže řešení) a naléhavost (pokud se každý z nich nepodaří lidstvu vyřešit, způsobí mnoho lidského utrpení. Musíme čelit problémům technického charakteru ( nedostatek energie a zdrojů), krizi hodnot i samotné krizi procesu (vliv byrokracie apod.) Tyto problémy , ale tvoří propojenou síť, měřítko sahá od místní až po globální úroveň. To vše vyžaduje změnu způsobu života (a výchovy – dodávám). Krátce řečeno zpochybňujeme funkčnost a smysluplnost západní průmyslové civilizace.“ Duane Eling

Fritjof Capra – a potřeba změny paradigmatu Sorokinova periodizace dějin: Systém smyslový – konečnou realitou je hmota sama Systém ideový – pravá realita je mimo hmotný svět v duchovní říši a vědění lze získat vnitřní zkušeností (platonismus, křesťanství) Systém idealistický opravdová realita má smyslové i nadsmyslové naplnění

Současnost podle Sorokina , soumrak smyslové kultury, předjímání mnoha změn Současné změny: Úpadek patriarchátu, Konec věku fosilních paliv Krize není krizí jedince, ale celého systému, civilizace, planetárního systému KRIZE - čínsky- wei-ti –nebezpečí a příležitost

Globalita Časové a prostorové propojení Minulost - přítomnost – budoucnost jako dynamický nejen lineární vztah Velká rychlost změn – co to znamená pro naše hodnoty, potřeby, chování? Vnitřní –lidský rozměr Globalita problémů

Důležitá metafora současnosti SÍŤ (tkáň života – Capra) Síť vztahů, tkáň života Dvě základní teorie moderní fyziky – kvantová teorie (propojenost kosmické sítě s, které zahrnuje i osobu pozorovatele Relativistická teorie – ukázala , že aktivita je základem bytí.

Scénáře budoucnosti podle Robertsona – filozofa, který se zabývá budoucností Vše zůstane při starém Katastrofa – úplné zhroucení Autoritativní řízení (oddálení katastrofy silnou vládou totalitního typu, která bude rozdělovat zbylé zdroje a chránit pořádek

4. Rozpínání za hranice (hyper – expanze=HE) Problémy budou překonány rozvojem vědy a techniky – tento scénář podle R. prosazují muži 5. Zdravá, humánní a ekologická buduucnost –(SHE) radikální změna vývoje, decentralizace, ekologický způsob života (současná krize – krize mužských dobyvatelských hodnot)

Pojetí změn hodnot OD K Ocenění kvantity Principu nezávislosti Vlády nad přírodou Soutěže Dělání a plánování Nadvlády techniky Ocenění kvality Principu vzájemného propojení Životu ve shodě s přírodou Spolupráci Bytí Braní v potaz sociálních charakteristik

Pojetí změn hodnot OD K Nadvlády organizace Autoritářství a dogmatu Uniformity a centralismu Pojetí práce jako nezbytnosti, povinnosti a něčeho těžkého Vývoji jednotlivce v člena organizace Účasti Diverzitě a pluralitě Pojetí práce jako sebenaplnění, uspokojení a přínosu sama o sobě John Haas

Vnitřní – lidský aspekt globality Chápání sebe sama a svých možností, ale také vnitřní růst. Povaha bytí jednotlivce a globální společnosti jsou propojené. Myšlenka – je třeba probudit dostatečný počet lidí a zmobilizovat jejich vnitřní možnosti viz. Teorie kritického množství

Vzájemná závislost Spojení vnější a vnitřní dimenze – objevování světa a poznání a růst vlastní osobnosti Vnímání pojmů globální a lokální Variantnost řešení Mysli globálně, jednej lokálně

„Jang se cyklicky vrací na v§ůj začátek, jin dosahuje svého mayima a uvolňuje prostor jang“ Kuei Ku Tzu

Dva pohledy na svět: mechanistický holistický Celek je součet svých částí Jevy a události jsou pozorovány odděleně Pozorovaná realita nezávisí na pozorovateli, oddělení faktů a hodnot Systém je větší než součet jeho částí, je nutné pochpit vztahy mezi částmi Jevy a události je třeba vidět dynamicky a systematicky propojené Pozorovaný a pozorovatel jsou ve vzájemném obousměrném vztahu

Dva pohledy na svět: mechanistický holistický Racionální znalosti a logická úvaha jsou nadřazeny duchovnu, intuici a citům Preference analýzy Problémy jsou řešeny lineárně, vztahy příčina – důsledek, problém – řešení, technické řešení je možné Logika musí být doplněna a posílena city, intuicí a jinými duchovními schopnostmi preference syntézy Problém – vzájemně propojená vícevrstevnatá síť, technické řešení neexistuje

Dva pohledy na svět: mechanistický holistický Lidstvo se vydělilo z přírody a může vše řídit Povaha světa vyžaduje znalostispecialistů, na něž se můžeme spolehnout Palouš: uniformita Myšlenková schemata Lidstvo je připuotýáno k přírodě, závisí na ní, Široké využívání vlastních schpností Palouš: respekt k tajeství Výchova k otevřenosti Dobro jako úkol a poslání

Zkušenost totality Rozdíl mezi totalitarismem a holismem Unifikace globalizace Samostatnost versus autorita Auctoritas – v latině – přirozená vážnost, důstojnost, původnost Edukace – výchova ,je základním pohybem k pravosti, …jsme povinováni svou povolaností k lepšímu , k Dobru (Palouš)

Po čase úpadku přijde bod obratu Po čase úpadku přijde bod obratu. Mocný proud světla, který byl zapuzen, se vrátí. Cosi se blíží, ale nebude to působit silou…Pohyb je přirozený povstává samovolně. Z toho důvodu je proměna starého snadná. Staré odchází a nové nastupuje. Obé jest odměřováno dobou, proto vše dobře dopadne.

Otázky: Co pro vás znamená holistický přístup k problémům a k výchově? Vnímáte zmíněný posun paradigmatu u lidí ve svém okolí? Je pro vás přijatelné sloučení rozumu, citu a intuice a jak to vše rozvíjet ve škole? Jste globální učitel/ka?