Vyjednávání jako způsob chování 3 způsoby chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

pro společnost Chodura
Kroky k založení ERZ v kostce. Organizační příprava  informovat svůj odborový svaz o úmyslu založit evropskou radu zaměstnanců;  zjistit, zda podnik.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Vyjednávání Jaroslav Bartoň.
Komunikační dovednosti
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
Struktura poradenského procesu
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Marketingová komunikace
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Vyjednávání jako způsob chování 3 způsoby chování
Komunikace s rodiči.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
Komunikace a prezentace KOPRD
Chyby při vnímání druhých lidí
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Aktivní naslouchání Nejdůležitější dovedností v procesu komunikace s partnerem je naslouchání.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Million Leaders Mandate
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Struktura poradenského procesu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Nákupní chování. Nákupní chování Typy kupujících individuální kupující – sám rozhoduje o nákupu, snaží se uspokojit vlastní přání a potřeby.
Marketingová komunikace
Nejdůležitější dovedností s partnerem je naslouchání.
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Specifické metody SP LS 16
Transkript prezentace:

Vyjednávání jako způsob chování 3 způsoby chování SPOLUPRÁCE BOJ VYJEDNÁVÁNÍ

SPOLUPRÁCE

SPOLUPRÁCE Převažuje společný cíl. Zaměřena na rozhodnutí, které je pro každého přijatelné. Chování je založeno na vzájemné důvěře a schopnosti přijmout rozdíly mezi lidmi. Probíhá otevřená výměna informací, respekt vůči druhým lidem, obě strany si naslouchají a hledají společné zájmy. Obě strany mohou vytvářet tým motivovaný ke spolupráci.

BOJ

BOJ Zájmy obou stran se navzájem vylučují! Jednání je zaměřeno na vlastní výhru – na úkor partnera. Chování je založené na nedůvěře a netolerantnosti vůči druhému. Informační tok je založen na matení, ohrožení, utajování, špionáži, falešných informacích, neposlouchání, odvracení pozornosti a útoku. Mají-li obě strany spolupracovat, je zde silná tvorba podskupin.

Co je tedy VYJEDNÁVÁNÍ?

VYJEDNÁVÁNÍ Obě strany mají odlišné cíle, ale je zde také společný zájem. Vyjednávání je zaměřeno na docílení co nejvýhodnější dohody pro obě strany. Chování je zaměřeno na snaze neodhalit rychle své záměry, brát a dávat. Obě strany vědomě usměrňují informační tok, zadržují informace, dívají se na partnera z horšího úhlu. Obě strany mohou vytvářet společný tým zaměřený na výkon.

Při každém vyjednávání se vždy vyskytují tři zásadní prvky: Informace. Zdá se, že druhá strana ví o vás a vašich potřebách více, než víte vy o ní a jejích potřebách. Čas. Nezdá se, že by druhá strana byla pod takovým organizačním tlakem, měla nedostatek času a tak krátké termíny jako vy. Moc. Vždy se zdá, že druhá strana požívá větší moci a autority, než vy vidíte u sebe.

Moc je přímo úměrná naší představě o ní. Je to způsobilost nebo schopnost, která nám pomůže uskutečňovat naše představy ... řídit lidi, události, situace a sebe. Pokud si myslíte, že ji máte, pak ji máte. Pokud si myslíte, že ji nemáte, i když ji máte, pak ji nemáte.

Vaše schopnost vyjednávat určuje, zda můžete ovlivnit své okolí. Dává vám cit pro zdolávání života. Nejde o podvádění a nejde o zastrašování. Jde o rozbor informací, času a moci s cílem ovlivnit chování ... uspokojit potřeby (vaše i ostatních), aby se události děly tak, jak chcete vy.

Na čem je založen úspěch Billa Gatese? Malá neznámá firma Microsoft prodala největšímu výrobci počítačů OPERAČNÍ SYSTÉM – DOS! Jak se to mohlo stát?

MĚKKÉ A TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ MĚKKÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci jsou přátelé. Cílem je dohoda. Účastníci dělají ústupky umožňující kultivovat vzájemný vztah. Účastníci jsou měkcí, pokud jde o problém i o lidi. Důvěřují ostatním. Snadno mění své pozice. TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci jsou protivníci. Cílem je vítězství. Účastníci požadují ústupky jako podmínku zachování vzájemného vztahu. Jsou tvrdí, pokud jde o problém i o lidi. Nedůvěřují ostatním. Trvají na svých pozicích. Každý z nás denně vyjednává o něčem. Vyjednávání je základním prostředkem chceme-li aby se něco stalo.

MĚKKÉ A TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ (2) MĚKKÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci činí nabídky. Neodkrývají svoji spodní hranici. Akceptují jednostranné ústupky umožňující dohodnout se. Hledají jedno řešení – takové, které bude druhá strana akceptovat. Trvají na dohodě. Snaží se vyhnout střetu vůlí. Ustupují nátlaku. TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci vyhrožují. Matou pokud jde o spodní hranici. Účastníci vyžadují jednostranný prospěch jako cenu za uzavření dohody. Hledají jedno řešení – takové, které oni sami budou akceptovat. Setrvávají na své pozici. Pokoušejí se vyhrát střed vůlí. Používají nátlak.

ŘEŠENÍ: Změňte hru – vyjednávání zaměřte na podstatné stránky dané záležitosti!

Fáze jednání P+EDICT Preparation Příprava Entry Vstup Diagnosis Diagnostikování Influence Ovlivňování Contractation Dohodnutí Termination Zakončení

Přístupy k vyjednávání: PROHRA/VÝHRA VÝHRA/VÝHRA OHLEDUPLNOST PROHRA/PROHRA VÝHRA /PROHRA ODVAHA

Nezapomínejte na zachování tváře! Nejenom vlastní, ale i protivníkovy!

NIKDY NEZAPOMÍNEJTE NA PŘÍPRAVU! Stanovte si své cíle! MAXIMÁLNÍ … MINIMÁLNÍ Víte co je to BATNA?

Co je to BATNA? BEST NEJLEPŠÍ ALTERNATIVE MOŽNOST TO VEDLE NEGOTIATED PROJEDNÁVANÉ AGREEMENT SMLOUVY

PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci řeší problém. Cílem je rozumný, přátelský a efektivně dosažený výsledek. Účastníci oddělují lidi od problému. Jsou měkcí, pokud jde o lidi, a tvrdí pokud jde o problém. Postupují bez ohledu na důvěru. Zaměřují se na zájmy a ne na pozice.

PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ (2) Účastníci využívají zájmů obou stran. Vyhýbají se stanovení spodní hranice. Hledají vzájemně výhodné varianty. Rozpracovávají více variant, z nichž je možné si vybrat – teprve potom se rozhodují. Trvají na využití objektivních kritérií. Snaží se dosáhnout výsledku, který bude vycházet ze standardů nezávislých na přáních zúčastněných stran. Zdůvodňují argumenty a jsou jim otevřeni – ustupují podstatě problému, ne nátlaku.

Principiální vyjednávání Zájmy : zaměřte se na zájmy - ne na pozice Lidé : oddělte lidi od problému Alternativy : hledejte řešení, která jsou v zájmu obou stran Kriteria : požadujte, aby výsledek vycházel z určitých objektivních standardů

Jak postupovat při rozdílných vnímáních? Prodiskutujte vzájemně své vnímání představte si sami sebe na místě druhé strany neodvozujte úmysly druhých z vlastních obav neobviňujte ze svých problémů druhé

Jak postupovat s emocemi? Rozpoznejte a pochopte emoce své i druhé strany zabývejte se emocemi explicitně a považujte je za legitimní umožněte druhé straně uvolnit napětí nereagujte na emocionální výbuchy

Jak reagovat při komunikačních šumech? Aktivně naslouchejte a uvědomte si, o čem se mluví mluvte tak, aby Vám druhá strana porozuměla mluvte o sobě, a ne o druhé straně případně se domluvte na způsobu jakým budete spolu vycházet

První schůzka Účelem je udělat sondu do „partnerova světa“. Našim záměrem je partnera rozkrýt. Optimální je navštívit partnera minimálně ve dvojici, kdy jeden z dvojice pozoruje reakce „protihráčů“ a provádí zápis.

VSTUP DO JEDNÁNÍ

Proces komunikace VYSÍLAČ PŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci Poruchy PŘENOS Zakódovat Dekódovat

Rovina vztahu a rovina obsahu

Snažte se napoprvé zapůsobit optimálním dojmem! Přizpůsobte se jejich optice. Nacvičujte si úsměv a častěji se usmívejte. Používejte gesta vzbuzující sympatii. Udržujte s partnery oční kontakt.

Cíl - logika 1 1 = 2 9 9 = 18 Působte na partnerovo podvědomí!

LOGICKÉ ARGUMENTY Číselné údaje Citace Odkazy na autority Odkazy na zákony, vyhlášky, směrnice … Logické vzorce, logická schémata ...

EMOCIONÁLNÍ ARGUMENTY Příhody ze života Příběhy Příklady Srovnání s něčím známým (fotbal, filmy, řízení auta apod.)

Sestavte si vizuální pomůcky, když musíte: soustředit na něco pozornost partnerů zesílit slovní projev vyvolat zájem ilustrovat fakta, jež se těžko názorně vyjadřují

Kladení otázek Při získávání a ovlivňování partnera nám ve vyjednávání mohou otázky sloužit jako: prostředek navázání kontaktu; projev zájmu, akceptace a úcty; důkaz toho, že partnerovi pozorně nasloucháme; zpětná vazba; prostředek usměrnění toku rozhovoru; prostředek získávání žádoucích informací.

Typy otázek: otevřené uzavřené specifikující sondující motivační řečnické sugestivní alternativní protiotázky kontrolní přímé obecné spojovací vícenásobné hypotetické skrývající nástrahy zavádějící imperativní nucený výběr

Naslouchání Dříve než začneme formulovat a vyslovovat otázky, pozorně naslouchejme. Umožní nám to: projevit zájem; získat pozornost; zmapovat si slovník partnera; získat množství informací o jeho charakteru, potřebách, postojích i názorech.

Osvědčený postup pro ovlivňování lidí: A Attention Získej si POZORNOST! I Interest Vzbuď ZÁJEM! D Desire of possesion Vyvolej TOUHU VLASTNIT! A Act AKCE!