Od římského císařství do středověku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s důvody, průběhem a výsledkem válek.
Advertisements

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Doba železná na našem území.
Rozkvět císařství Dějepis VY_32_INOVACE_316, 16. sada, D
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Zánik západořímské říše
Antický ŘÍM.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Císařství 27 př n.l..
Raný středověk (Stěhování národů)
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím Dějiny impéria.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Severní Amerika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
První římský císař, který nepocházel z Itálie
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Starověký Řím.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Austrálie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Střední Amerika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vrchol a pád řeckých civilizací.
Rusko Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Počátek řeckých civilizací.
Oceánie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jihozápadní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dějepis Římské císařství 1.
Severní Afrika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Byzantská říše.
Jižní Afrika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vývoj člověka. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: PaedDr. Dana Studničková.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Římské císařství Petr Procházka
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Římské císařství Petr Procházka
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
polovina 1. století našeho letopočtu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Diokletianus Constantinus
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Římské císařství - dominát
Hospodářství v římské říši v 1.st.n.l.
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Umění starověkého Říma
Římské císařství - dominát
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Počátky starověkého Říma
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Od římského císařství do středověku. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.3311 Autor: PaedDr. Dana Studničková ZŠ praktická a ZŠ speciální Liberec, Orlí 140/7

Doba vlády římských císařů. Po smrti Julia Césara se nepodařilo obnovit republiku v původní podobě. Úřady dále existovaly, ale skutečná moc se hromadila v rukou jedné osoby – císaře. Císař byl do konce života zvolen do nejdůležitějších funkcí – byl konzulem,ovládal armádu, spravoval všechny provincie.

Odkaz římských císařů. Stavitelství : arény – Koloseum, chrámy zdobené sochami,sloupy,oblouky a kupolemi, rozlehlá náměstí, lázně, vodovody, akvadukty, dlážděné silnice, mosty. Armáda : dodnes vzorem pro svou připravenost a organizovanost. Písmo a latinská slova : z latiny se vyvinula řada jazyků a slov.

Koloseum.

Forum Romanum.

Římský akvadukt ve Francii.

Významní císaři starověkého Říma. Augustus : vládl na přelomu našeho letopočtu. Období jeho vlády nazýváme obdobím římského míru - vedl jen obranné války, podporoval stavitelství, umění, život lidí v provinciích, vztahy v římských rodinách. Za jeho vlády – bezzemkům a spolehlivým otrokům přidělována do pronájmu zemědělská půda.

Socha císaře Augusta

Následovníci císaře Augusta. Kaligula : choval se tak krutě, až musel být zabit svou osobní stráží. Nero : nechvalně se proslavil vraždami svých nepřátel, ale i své matky a manželky. Je mu připisován i požár Říma. Klaudius : vedl říši k dobrému hospodářství a připojil k ní další provincie. Augustus, Kaligula, Nero a klaudius vládli v 1. stol. n.l., kdy se objevilo křesťanství.

Císař Nero.

Vznik křesťanství. Křesťanství vzniklo v římské provincii Judea ( dnešní Palestina a Izrael ). Křesťanství – náboženství založené na víře v jednoho boha – Ježíše Krista. Křesťané dorazili i do Říma - zde krutě pronásledováni. Křesťanství povolil až císař Konstantin ve 4. stol. n.l.

Vrcholné období starověkého Říma. Ve 2.století n.l. - vrcholné období Říma. Samotné město mělo asi milion obyvatel, Řím ovládal rozsáhlá území. Obrovská říše se musela bránit útokům nepřátel – někteří císaři ( Hadrián a Traján) nechali vybudovat opevněnou hranici. Přesto útoky barbarů – hlavně Germánů.

Úpadek Říma. Od 3. stol.n.l. se útoky Germánů stupňovaly. Nastal úpadek řemesel a zemědělství. Císař Dioklecián vystupoval jako neomezený pán – rozhodoval sám o veškerém dění, zrušil úřady. Stanovil ceny zboží a mzdy, nechal razit zlaté a stříbrné mince, na opuštěná pole a do armády přivedl barbary.

Konec Římské říše. Od konce 4. stol. n.l. probíhalo stěhování národů. Tím způsobeny větší přesuny barbarů. Násilně pronikali přes hranice Římské říše. Římská říše byla rozdělena na dvě části : západořímskou a východořímskou. Východořímská pokračovala ještě tisíc let jako říše byzantská. Západořímskou říši ovládli Germáni. Rok 476 n.l. – konec starého Říma, konec starověku a počátek středověku.

Vylušti doplňovačku a zjistíš, kdo měl skutečnou moc v době římského císařství. R    V  N E   C  Č  E  K  L  U M  R  A  Ř Nápověda : Z ovládnutých cizích území vznikly ……………….. Římští vojáci byli dobře …………………………….. Největší stavbou Říma se stalo ……………………. Byla to obrovská ……………………………………… Vzory Římanů byli staří ……………………………..

TAJENKA : CÍSAŘ P R O V I N C E Y Č E Í K L S U M A R É Ř É Nápověda :  Č  E   Í  K  L  S  U M  A  R É   Ř  É Nápověda : Z ovládnutých cizích území vznikly provincie. Římští vojáci byli dobře vycvičení. Největší stavbou Říma se stalo Koloseum. Šlo o obrovskou arénu. Vzory Římanů byli staří Řekové.

Odkazy, prameny. MŰLLER,Oldřich.Dějepis pro 2.stupeň základní školy praktické.1.díl.1.vydání.Praha : Nakladatelství PARTA,s.r.o.,2008.ISBN 978–80–7320–112– 8. File:Nero 1.JPG. . Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nero_1.JPG [online]. 2009 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Statue-Augustus.jpg. NIERMANN, Till. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statue-Augustus.jpg [online]. 2007 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:PontDuGard.JPG. WIESCHENDAHL, Guenter. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PontDuGard.JPG [online]. 2004 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Tavares.Forum.Romanum.redux.jpg. TAVARES, Carla. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tavares.Forum.Romanum.redux.jpg [online]. 2005 [cit. 2014-07-18]. Dostupné z: Wikimedia Commons File:Roma06(js).jpg. STRZELECKI, Jerzy. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Roma06(js).jpg [online]. 2007 [cit. 2014-07-17]. Dostupné z: Wikimedia Commons  

jméno autora PaedDr. Dana Studničková název projektu Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3311 číslo šablony III/2 Inovace výuky pomocí ICT předmět/ ročník Dějepis / 6. ročník pořadové číslo DUM  12 datum   název DUM  Od římského císařství do středověku. metodická poznámka k využití Materiál je přednostně určen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ( LMP ). Výuková prezentace určená pro frontální výuku - lze využít pro výklad učiva i pro opakování. V závěru prezentace kontrolní úkoly - žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinkách, společná kontrola. Prezentaci je možné použít i jako předlohu pro zápis učiva do sešitu.