Moderní literatura a možnosti poznání dobového pojetí smyslové a tělesné zkušenosti poznání vizuality.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidice.
Advertisements

ČTYŘI SVÍČKY.
Tipy Audrey Hepburnové na krásu
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
ZÁJMENA Mgr. Michal Oblouk.
LIDSKÉ RASY.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
 Pod záštitou: Ústeckého kraje.  ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, MÍROVÁ 2734/4, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE PROJEKT ÚSTECKÉHO KRAJE: EKO-ECHO - Kouty krajiny.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
ČTYŘI SVÍČKY Víra Láska Naděje Mír.
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
... aneb význam prachu v domácnosti. Dámy!!! Pamatujte.... vrstva prachu na nábytku chrání dřevo, které je pod ní. 'Dům se stává domovem až když můžete.
Všechno se to začalo odehrávat už hodně, hodně dávno, kdy nebylo nic. Jen černo černá tma, která obklopovala velký vesmír. A pak se to stalo! Narazili.
Jak jsem uvedla na první stránce, jmenuji se Gábina a ještě doplním příjmení Urválková. Tak tedy, neznáte mě. A protože se vzájemně nevidíme a nemůžete.
Románský sloh.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
Neverbální komunikace
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Tipy Audrey Hepburnové na krásu
ČTYŘI SVÍČKY.
stručný přehled a závěrečné procvičení
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
Každý den jsme trochu starší…
MYŠLENKY z knih Neala Donalda Walsche HOVORY S BOHEM
Dopis od Boha.
©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Jak to bylo doopravdy Tereza Kohoutová.
Hlavní město Francie. O P AŘÍŽI je jednoznačně Evropským městem umění. V muzeu Louvre, najdete největší historickou sbírku umění na světě. má svoji čtvrť.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_245 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Posun snímku automaticky. Inspirace na dnes a celý příští rok.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Stafoušek minizpěvohra
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Pár vtípků.
Dej dvojku červeného měj hezký večer a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
STŘELNÁ zdroj: strelna.cz zdroj: strelna.cz
…obrazy se budou měnit automaticky…
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
1. Zná Pán ty, kdo jsou jeho, | z všech národů a stran; | ať zbaveni snad všeho, | ví dobře o nich Pán. | Je zhouba nepohltí, | on provede je vším | neb.
Meziválečná doba Malíři.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Nicolas Flamel. Možná jste o něm slyšeli, ale většina z vás zřejmě ne. Fanoušci Harryho Pottera jeho jméno zaslechli a pokud někdo z vás četl Alchymistu.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Náklo.
Země se mírně otřásla při krátkém a slabém zemětřesení, která jsou v jižní Itálii tak běžným jevem, že jim jen málokdo věnuje větší pozornost, a nejsou.
Jak na PR (absolutní základ)
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
ČTYŘI SVÍČKY.
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
VÍTAJÍ VÁS VESMÍRNÍ LIDÉ
Trhlina ve džbánu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČTYŘI SVÍČKY.
Popis místnosti.
Jak začínají hádky ? středa, 2. ledna :27
Každý den jsme trochu starší…
ČTYŘI SVÍČKY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČTYŘI SVÍČKY.
ČTYŘI SVÍČKY.
Transkript prezentace:

moderní literatura a možnosti poznání dobového pojetí smyslové a tělesné zkušenosti poznání vizuality

…Která Zinaida – neboť je jich tolik, bylo jich tolik…? Ta, která se naň smála u tůně? Ale kdež – té dávno není, s tou se konečně srdnatě rozešel. Která tedy Zinaida? Jiná, docela jiná: Zinaida zlověstná, a kterou mu nikdo neukradne; Zinaida podvečerní; Zinaida šourající se ke stolu, za nímž čekal na večeři; Zinaida nesoucí psací podložku a na ní kalamář, pero a přihlašovací lístek. Richard Weiner, Hra na čest a oplátku

„Na jeho tváři (lze-li tak říci) se vystřídala obličejů celá řada, ale tak rychle, že se mi krom posledního nepodařilo ztotožnit žádný z nich, střídaly se jak lístky útržkového kalendáře, spouštěné rychle pod palcem, a v tomto hbitém obracení listů-obličejů tkvěl nehybně jen pár upřených, horkých, téměř inkvizičních očí tak nějak, jako by se vrstvou přemítaných oněch lístků postupně propaloval. Náhle však spadla na ony oči těžká víčka a zprudka zabrzděné přemítání vyčistilo se do tak klidné, do tak usebrané tváře. To však, že jsem byl tváří v tvář sobě, nebylo tak nejstrašidelnější; strašidelnější ještě byla horlivost, s níž moje myšlenka domlouvala zdráhajícím se smyslům, že nejde o klam; strašidelnější ještě bylo moje zjištění, že moje smysly, hned například zrak, se jaly žít mimo mou myšlenku“ Richard Weiner, Hra doopravdy

"…A posléze ono podzemní dunění a onen rachot, jež se tu vzbouzejí, aby když nastala příležitost, vyvrhly nepostižitelné výjevy, nikdy nezřené obrazy, nikdy neslyšené vzdušné vzryvy a zvuky, či jež doprovází báječné přesuny duševního života, jenž náhle jakýmsi intramolekulárním dějstvím přehranil se v hranol soustavy zcela jiné než byla ta, do niž byl zdánlivě už navěky vklet, ale jenž je tu přece tak náhlý, tak nový a zdánlivě opět tak definitivní a zatím tak labilní jako nevypočitatelný obraz ve stereoskopu, když ruka nepozorovaně otřásla kukátkem…“ Richard Weiner, Netečný divák a jiné prózy

Walter Bejnamin ( ) ways of seeing The Arcade Project – Passagenwerk vzestup pasáží: nástup obchodů s textilním zbožím (obchody mají materiál, který potřebují skladovat a mít místo na prodej průmyslová revoluce železo a sklo jako klíčový stavební materiál ve veřejných prostorách nástup kapitalismu

Modernita v díle Waltera Benjamina – Pasáže 1940 »Město je realizace prastarého lidského snu o labyrintu. Této skutečnosti, aniž by si toho byl vědom, se celé věnuje flaneur. (...) Flaneura vytvořila Paříž. Je divné, že to nebyl Řím. Z jakého důvodu? Nejsou snad římské ulice rovněž navrženy snem? (...) Flaneurovu zemi zaslíbenou, krajinu z ničeho jiného než ze života, jak řekl jednou Hofmannsthal, vytvořili z Paříže sami Pařížané. Město se pro flaneura stává krajinou. Lépe řečeno rozděluje do svých dvou dialektických pólů. Otevírá se mu jako krajina a uzavírá ho do sebe jako místnost. (...) V roce 1839 bylo vrcholem elegance brát s sebou na procházku želvu. Což nám poskytne představu, jakým krokem flaneur procházel pasážemi. (...) Ulice, to je domov kolektivity. Kolektivita je bytost nacházející se neustále v bdělém stavu, neustále v pohybu, mezi zdmi domů, tam žije, o něco se pokouší, poznává a vymýšlí stejně jako jednotlivci pod ochranou čtyř domácích stěn. Pro tuto kolektivitu lesklé smaltované vývěsní štíty jsou ornamentem jejich domácích stěn a zdi s ´défense d´afficher´ jejich psacím stolem, stánky s novinami jejich knihovnami, poštovní schránky jejich bronzovými soškami a lavičky nábytkem v ložnici a terasa kavárny balkónem, odkud střeží klid svého domova. (...) Omamné vzájemné pronikání ulice a obydlí, k němuž dochází v XIX. století v Paříži - především ve zkušenosti flaneurově - má svůj prorocký význam«

web arkády pasáže jako extenze pařížského městského života město a zkušenost jako hypertext