Zážitkové učení „Pověz mi a zapomenu, ukaž mi a já si vzpomenu, ale nech mne se zúčastnit a já pochopím“ Konfucius.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Advertisements

Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Poslání, principy a metoda skautingu
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
a jeho využití u klientů po CMP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Nové přístupy v pedagogice volného času
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Schopnosti Pavel Šuranský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
ARTETERAPIE.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Program Mládež v akci Program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Výzva a aktivity v přírodě
HORIZONT ZLÍN Workshop
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Inteligence,tvořivost, paměť
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
Psychologie učení.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Osobnosti zážitkové pedagogiky
Uvádění her.
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

Zážitkové učení „Pověz mi a zapomenu, ukaž mi a já si vzpomenu, ale nech mne se zúčastnit a já pochopím“ Konfucius

Co je to zážitkové učení? Zážitkové učení je učení se z důsledků vlastního jednání, hledání netradičních řešení a společné překonávání úkolů a výzev. Každý zážitek je hnací silou Již naši předkové věděli, že pro zdárný vývoj je rozumné vyslat synka do světa na zkušenou Poznatky vyvozené ze zážitků jsou dlouhodobě zapamatovatelné a snadno vybavitelné

70% z toho, co řeknou a napíší 10% z toho, co čtou 20% z toho, co slyší 30% z toho, co vidí 50% z toho, co slyší a vidí 70% z toho, co řeknou a napíší 90% z toho, co udělají Kolik si lidé pamatují?? Dalova pyramida učení

Znaky prožitku Nenahraditelný Jedinečný Individuální Intencionální Nepřenositelný Komplexní (psychosomatická jednota)

Jak funguje zážitkové učení? Jde o proces podobný tomu, který vědomě i nevědomě užívají děti Tvoření neobvyklých, často náročných a problémových situací Počítá se skupinovou dynamikou Emoční působivost – hluboký vnitřní otisk vyvolaný prostředím, prostředky, metodou, osobnostmi

K čemu je zážitkové učení? Rozvíjí fantazii a tvořivost Učí nás překonávat překážky Rozvíjí sociální obratnost Mění hodnotovou orientaci Učí nás jak si udržet psychickou rovnováhu Rozvíjí sebedůvěry, zlepšuje sebepojetí Rozvíjí skupinové prožívání

„ Výchova není v tom, poučovat lidi nebo jim dělat kázání, ale dát jim příležitost, aby sami myslili, sami srovnávali.“ Karel Čapek

Prvky zážitkové pedagogiky Učitel (instruktor) – ve k odpovědnosti, učení se, umožňuje samostatně sbírat informace a řídit své vzdělání Okamžitá aplikace poznatku Čas pro reflexi a zpětnou vazbu – skupinovou nebo individuální Společné překonávání úkolů x soutěživost Vlastní odpovědnost x odpovědnost hierarchické struktuře

Kolbův model zážitkového učení zážitek DO OBSERVE reflexe tvorba konceptu THINK využití nových znalostí PLAN Akomodace Divergentní myšlení Asimilace Konvergentní myšlení

Moderní formy vyučování Týmové vyučování – vyšší výkony než u jedinců, možnost využít i náročnější hry a programy Akční učení – účastníci organizují sami sebe a vytvářejí týmy, skupina si vytváří své vlastní struktury a způsoby sociálního chování, rozvíjí se tolerance, prolamují generační bariéry Kooperativní učení – vzájemná závislost, osobní odpovědnost

Moderní formy vyučování Situační a příběhová dramata – nutí účastníky jednat, v jednání a jeho zpětném uvědomění probíhá proces učení, dochází k osvojení si vědomosti, dovednosti či role

Rozšíření osobní zóny bezpečnosti bourání předsudků a psychických bariér poznání sebe sama paměť samostatnost vůdčí schopnosti komunikace sebeovládání altruismus odvaha, rychlost improvizace logické myšlení empatie pozornost obratnost taktika síla strategie kombinační schopnost smyslové vnímání originální postupy psychická odolnost zaujímání rolí ve skupině týmová spolupráce

9 zákonů motivace Chcete-li motivovat, musíte být sami motivováni Úspěch motivuje Vytýčit cíl a ukázat, jak cíle dosáhnout Uznání motivuje Motivace je nikdy nekončící proces Vlastní účast motivuje Každý pokrok musí být zřetelně viditelný Výzva k akci motivuje jen tehdy, je-li možno zvítězit Ztotožnění se se skupinou motivuje

Jak to všechno začalo… Kurt Hahn (1886-1974) – Outward Bound Byl proti poklesu tělesné zdatnosti, poklesu celkové aktivity, pasivnímu způsobu zábavy, nedostatku lidského účastenství, pečlivosti a odpovědnosti, úpadku iniciativního jednání Outward Bound = připravit mladé lidi do života jako loď vyzbrojenou k velké plavbě Tělesná průprava, služba bližnímu, expedice, projekty, reflexe

Zásady K.Hahna pro školy: Dejte dětem příležitost objevit sebe sama Ať prožijí úspěch i prohru Ať v rámci společné věci přestanou myslet samy na sebe Dejte jim čas pro klid a mlčení Cvičte jejich představivost, schopnost plánovat Berte vážně hru a sport, ale nedovolte, aby převládly Spaste děti mocných a bohatých od pocitu privilegovanosti

Odkaz Kurta Hahna: „Člověk je schopen dokázat mnohem více, než se domnívá“ „Jen málokdo si uvědomuje, čeho je možné dosáhnout prostřednictvím týmové práce“

Zážitkové učení po česku Předchůdci: Junák, Lesní moudrost, Foglarovy čtenářské kluby, tábornické školy… Originální koncept = výchova v přírodě Prožitek a zkušenost vyvolávány v procesu dramaturgie, tj. cíleně plánovaných a uváděných situací; celý proces je průběžně evaluován; snaha dosáhnout co největšího rozvojového potenciálu Značná intenzita programu Intervence do struktury osobnosti

Prázdninová škola Lipnice Zaměřena na adolescenty Počátky v roce 1964 – tábornická škola Příroda nejen pro rekreaci, ale i jako místo tvořivosti => antický ideál člověka Provozované aktivity: sporty (kanoistika, lukostřelba, horolezectví), umělecké činnosti (tanec, zpěv, recitace básní, divadlo, poslech vážné hudby), hry a programy, turistika, poznávání přírody, psychologické aktivity => široká paleta zkušeností pro mladé lidi

Metody prázdninové školy Lipnice Cílování – precizní formulování cílů autorských kurzů, tematizace, logo, materiály Motivace – cílená motivace, max. výkon, velká intenzita Dramaturgie – promyšlená skladba programů ve vztahu k cíli Výrazové prostředky – hudba, barvy, pohyb, světlo, chuť, vůně, ovlivnění osobnosti prostřednictvím situací a rolí Osobnost pedagoga – životní a profesní zralost, odbornost, rozvinutá emoční inteligence

Kde se zážitkové učení využívá? Teambuilding – budování týmové spolupráce Outdoor training – venkovní výcvik spojený s aktivitami v přírodě, používá hlavně modelové situace Workshop – vzdělávání pro pokročilé, pomocí vlastních zkušeností a znalostí dojdou k výstupu, který je pro ně užitečný Zábavné zážitkové kurzy – např. škola vaření Kurzy pro rozvoj osobnosti – kurz pro muže, budeme 3, jak přežít…. Strategické hry – např. pro manažery A všude tam, kde chtějí z člověka dostat to nejlepší 

Děkuji za pozornost 