Zvuk a hudba
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Kateřina Bambasová Vytvořeno dne: 20.2.2013 Název: VY_32_INOVACE_6C_F9_08_Zvuk a hudba Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Téma: Zvuk a hudba Ročník: 9. ročník Klíčová slova: zvuk, hudba, nástroje
Anotace Materiál slouží k osvojení si znalostí o hlasu – jak vzniká, o hudebních nástrojích, jejich dělení a ovlivňování jejich zvuků.
Lidský hlas - vzniká kmitáním vzduchu, který prochází přes hlasivky
hudba - vzniká sloučení, zvuků: hudebních nástrojů lidských hlasů
hudební nástroje strunné dechové blanozvučné
Strunné nástroje - housle, kytara, klavír, … - zvuk vzniká rozkmitáním struny upevněné na obou koncích výška tónu záleží na: délce struny průměru struny hmotnosti struny síle, jakou je struna napnuta …
Dechové nástroje - vzduchový sloupec se rozkmitá uvnitř píšťaly - čím je píšťala kratší, tím vydá vyšší tón
Blanozvučné nástroje - založené na kmitání pružné membrány
tajenka Blanozvučný nástroj. B U B E N D E CH O V É S L O U P E C H L A S I V K Y Blanozvučný nástroj. Klarinet, píšťala, tuba, … - __________ nástroje. U píšťal se vzduchový __________ rozkmitá a vznikne tón. Co se musí rozkmitat, aby vznikl lidský hlas?
Zdroje AUTOR NEUVEDEN. orlvalentova.cz [online]. [cit. 10.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.orlvalentova.cz/na-co-se-ptate/choroby-hlasivek.html JÁCHIM, František; TESAŘ, Jiří. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2001, ISBN 80-7235-130-3. galerie klipartů