Projektová výuka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Struktura výuky.
(komentovaný přehled)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Průřezová témata.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Případová studie Seminář 2014.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Didaktika geografie.
ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
TVORBA VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ PRO PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Název projektu: ICT nás baví Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/ Jméno a příjmení lektora: Mgr. Miloslav Hubatka Název modulu: Projektová výuka vedená.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Transkript prezentace:

Projektová výuka

Znaky INTEGROVANÉ (tématické) VÝUKY: výběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo pro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštností motivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků výběr forem ze sociálního hlediska je na učiteli, nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním individuální práce používané metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty/přírodninami, práce s učebnicí/encyklopedií/mapou/atlasem/určovacím klíčem/internetem).

výběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín (např. fyzika, chemie, biologie, geografie, historie) na závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život.

INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Cílem projektu je vytvoření výsledného produktu (knihy, výstavky, dopisu starostovi, … Projekt by měl pomoci zodpovědět žákům otázku stanovenou v úvodu projektu. – více Kratochvílová,J.: Projektová výuka…

Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2. Paretovo pravidlo

Proč projektová výuka: Je cílená, promyšlená a organizovaná Žák získává intelektuální znalosti i praktické dovednosti Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele Je koncentrována kolem základní ideje, základního tématu

Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení Pedagog je v roli konzultanta Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu

Má praktické zaměření a směřuje k rozvoji životních dovedností (ANALÝZA, SYNTÉZA, ORGANIZACE, KRITICKÉ MYŠLENÍ) Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení Je založen na týmové spolupráci dětí (SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI) Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti

Rizika projektové výuky: náročnost pečlivé přípravy (negativum z hlediska učitele) nároky na manažerské schopnosti učitele časová náročnost problém hodnocení projektů výdaje spjaté s realizací projektu žák nemusí být vybaven potřebnými kompetencemi

Vhodné podmínky pro průběh projektu: zdroje čas obsah a cíl projektu zkušenost motivace podpora školy a veřejnosti autonomie učitele kvalitní profesní příprava

Rozdělení projektů: Hledisko třídění: navrhovatel účel projektu Typy projektů: spontánní žákovské uměle připravené problémové konstruktivní hodnotící cíl- estetická zkušenost cíl- dovednost

informační zdroj délka projektu prostředí počet zúčastněných způsob organizace volný vázaný krátkodobý střednědobý dlouhodobý školní mimoškolní individuální společné jednopředmětové vícepředmětové

Fáze projektu: přípravná realizační hodnotící

Co je pro projekt důležité: Vyspělost organizace: struktura nastavení procesů kompetence Osobnost manažera: sociabilita organizace režie prezentace

Jak definovat projekt: vymezit cíl vymezit rozsah vymezit zdroje vytvořit harmonogram negativní vymezení vymezit s kým

Jak řídit projekt: rozdělit kompetence určit pravidla kontrolovat na pozadí projektu je učitel stále učitelem se všemi povinnostmi

Jak vyhodnotit projekt: splnění cíle? dodržení harmonogramu? využití zdrojů? sebereflexe, přínos

Jak prezentovat projekt: např.: způsobem workshopu konferenční přednáška jednoduchá publikace plakáty Výstavy, krátké dokumenty,…………

Něco o historii: pojem projekt se objevil už v 18. století J. Dawey W. H. Kilpatrick V. Příhoda 6O. léta- návrat projektové výuky 90. léta- objevuje se i v Čechách

A co dnes?: Národní program rozvoje vzdělávání v české republice RVP ZV ŠVP

Současné projekty: Krajina za školou Všechny tváře města Co by tomu řekl Napoleon Malý princ Badatelé v Africe Přijede k nám Harry Potter Hlavou k výbuchu …

Mé zkušenosti: Půda Strom Hrnečku vař Ptačí budky Co můžeš potkat v lese- vrstevnické učení (9. ročník – 3., 4. ročník) Po stopách vydry-ITV

Navrhni svůj vlastní projekt: název cíl harmonogram prostředky účastníci mezipředmětové vztahy dovednosti návrh řešení

Konec Děkuji za pozornost.