Vizuálně motorické komunikační systémy SP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
ZNAK DO ŘEČI.
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
Fakulty informatiky a statistiky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
VY_32_INOVACE_36_ Prvouka 3.ročník Naše tělo / části těla/
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ČLOVĚK odlišnosti od ostatních savců.
Komunikace sluchově postižených
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Projekt dětská skupina MOTÝL
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Alternativní a augmentativní komunikace
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Společný jazyk v rytmu (2012–2013) Naďa Ježková, Kristýna Koláčná projekt podpořený programem EU Mládež v akci.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Mluvní komponenty v českém znakovém jazyce
Komunikační formy sluchově postižených
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Září 2012 Ročník 6.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Období lidského života
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Narušená komunikační schopnost
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Vizuálně motorické komunikační systémy SP Znakový jazyk Znakovaná čeština

Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb. Znakovou řečí se pro účely tohoto zákona rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština.

znakovaná čeština je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími znakovaná čeština využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka

český znakový jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu

Znakový jazyk Nejmenší jednotkou ZJ je znak (znak = slovo–jednotka mluveného jazyka) ZJ umožňuje SP bezprostřední poznávání světa počátky lingvistického výzkumu – Wiliam Stokoe - Sign Language Structure , 60. léta, USA

Odlišnost ZJ od mluveného jazyka mluvené jazyky jsou lineární - v jazykové výpovědi není možný jiný způsob než řadit postupně jeden znak (slovo) za druhým znakové jazyky jsou simultánní - znaky lze provádět současně, protože lze využívat trojrozměrného artikulačního prostoru

Manuální nosiče – významy jsou neseny tvary, pozicemi a pohyby rukou Nemanuální nosiče – mimika, pohyby a pozice hlavy, horní část těla

Foneticko fonologická stavba ZJ Tvar rukou (při artikulaci) DEZ Poloha rukou (místo, kde je znak artikulován) TAB Pohyb rukou SIG Orientace dlaně a prstů (ve vztahu k tělu) ORI 1/ORI 2 Vztah ruky k ruce (u znaků artikul. oběma rukama) HA

Inkorporace - včleňování- modulace- pozměňování: - inkorporace časových údajů (minulý týden, příští týden, pozítří) inkorporace počtu (dva roky, tři měsíce, čtyři hodiny) - inkorporace osobních zájmen (dát, ptát se) simultánní artikulace záporu (nechci, nebavit, nemám hlad) inkorporace směru (návštěva)

regionální odchylky ( potom, kaše, vejce) sociální odchylky, vzdělaní uživatelé ZJ berou více výpůjček z mluveného jazyka země, kde žijí odchylky podle pohlaví - ženy někdy ukazují jinak než muži odchylky generační - starší lidé používají staré znaky, někdy dochází k záměrné změně znaků mladší generací, která nechce, aby jim starší vždy plně rozuměli dětský jazyk (znakujeme-li na děti, automaticky používáme jednodušší, vizuálně výraznější jazyk), jazyk dospělých

Možnosti osvojení vizuálně pohybových jazyků metoda lingvistická (indirektní) – na základě mateřského jazyka se učí cizímu jazyku metoda nativní (mateřská) – učí se napodobováním, vše probíhá přirozeně, vychází z reflexologických zákonitostí

Etapy ontogenetického vývoje znakového jazyka ve znakovém prostředí: pohyby, gesta, výraz obličeje znakové žvatlání (4-6 měsíců) protoznaky, nejsou to znaky, ale začínají se jim podobat (užívá je k označování sebe sama, lidí, místa a věcí) – příp. pointing stupeň jednoho znaku (8-12 měsíců) stupeň dvou znaků (16-24 měsíců) stupeň tří znaků (24-30 měsíců) osvojování morfologie znakového jazyka používání delších komplexních výrazů po 5. roce se upevňuje základní stavba jazyka 10-12 let začínají se používat komplikované výrazy