Strategické marketingové plánování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Advertisements

Téma 3: Charakter produktu a jeho realizace
Strategické analýzy MANAGEMENT CVIČENÍ Zpracovala: Navrátilová, Pavlíčková.
Analýza zdrojů a schopností organizace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Cena v pojetí marketingu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Výrobek a jeho životní cyklus
Marketing Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Analýza konkurenčního postavení
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MARKETINGOVÝ MIX.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Životní cyklus výrobku
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MARKETING.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Marketing Základy a postupy..
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
Produktová strategie Literatura: - Janečková, L. Vaštíková, M.: Marketing služeb. Grada 2000.
8. Marketing.
Strategické marketingové plánování
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Úkol na příští seminář:
Marketing organizací veřejného sektoru
Plánování a rozhodování v organizaci
Vybrané manažerské nástroje
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Model struktury strategického managementu
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
Vysoká škole technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MARKETING Přednáška P
Digitální učební materiál
Analýza hodnot zákazníka
Portfolio analýza Model GE
SWOT Cíle Strategie 4. přednáška MVVS
Marketingový systém řízení
Marketingové strategie
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Strategické marketingové plánování

Úkol na příští seminář 5.4.06 Ansoffova matice a poziční mapa o.s. Veronica(1. skupina) VNJH (2. skupina)

Strategické marketingové plánování Manažerský proces vytváření a udržování rovnováhy mezi cíli a zdroji organizace a jejími měnícími se příležitostmi na trhu. Cílem strategického plánování je přizpůsobovat chování organizace a její produkty potřebám zákazníků s cílem rozvoje organizace. (Kotler 1991)

Postup strateg. market.plánování: Segmentace trhu Marketingový audit – SWOT analýza Stanovení cílů organizace Analýza trendů popř. sestavení prognóz dalšího vývoje, tj. tvorba scénáře Vytvoření strategie Zavádění a kontrola

Vytváření strategie pro dosažení cílů organizace: K dosažení zvolených cílů si organizace volí z různých typů strategií: Strategie zaměřená na růst organizace. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Strategie zaměřená na vývoj portfolia

1. Růstové strategie Růst organizace lze analyzovat pomocí dvou základních rozvojových prvků: ROZVOJ TRHU a ROZVOJ PRODUKTU. Kombinaci těchto růstových prvků organizace zachycuje MATICE TRŽNÍ FIRMY, navržená ANSOFFEM (1957). Trhy a produkty jsou zkoumány na základě jejich novosti pro organizaci.

Ansoffova matice rozlišuje 4 produktové strategie: Pronikání na trh Vývoj výrobku/služby Rozšiřování trhu Diverzifikace

Vývoj produktu/služby Rozšiřování, rozvoj trhu . Ansoffova matice Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu existující T R H Y nové VÝROBKY nové existující

Rozšiřování, rozvoj trhu . Aplikace Ansoffovy matice pro regionální divadlo Pronikání na trhy Dosažení většího tržního podílu mezi diváky z řad studentů. existující Vývoj produktu Zařazení baletních představení do nabídky divadla Rozšiřování, rozvoj trhu Vytvoření nových představení pro nový trh Diverzifikace Nabídka nových typů zájezdových představení T R H Y nové existující VÝROBKY nové

2. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody Základem pro vytvoření této strategie je zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace. Podle Portera (1980) lze konkurenční strategie zařadit do tří typů: Výhoda nižších celkových nákladů Diferenciace Specializace

Výhoda nižších celkových nákladů Org. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org.poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: Org.je velká, alespoň regionální působnost Org.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) POZOR !!! Často dochází ke snížení kvality služeb!!!

Diferenciace Snaha o zvýšení hodnoty nabízené služby Spočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně Vyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.)

Specializace Organizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. V rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a „ušije“ službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours – dovolená v Chorvatsku) Nebezpečí – pokles poptávky daného segmetu

3. Strategie zaměřené na vývoj, resp. růst portfolia Organizace, zvláště ty poskytující tržní služby (značně konkurenční prostředí a rychle se měnící požadavky spotřebitelů), by se neměly spoléhat na jednotlivý produkt/službu a jednotlivý trh. Měly by si vytvořit portfolio produktů = více různých služeb pro různé tržní segmenty, tj. sortiment služeb.

Analýza portfolia – matice BCG, rsp. Bostonský diagram Vychází z názoru, že ziskovost je spojena s podílem org. na trhu a s růstem tohoto trhu. Podíl na trhu= poměr tržeb org. v poměru k tržbám v daném odvětví služeb (tržby alespoň tří nejvýznamnějších konkurentů v odvětví).Hranicí mezi vysokým a nízkým tržním podílem je hodnota 1. Tržní růst se měří v ročních přírůstcích tržeb z prodeje služby. Hranici mezi pomalým a rychlým růstem činí hodnota 10 %.

Bostonský diagram: . Otazníky/ Problémové děti Hvězdy vysoké Výrazně negativní tok peněz. Nízký zisk. Hvězdy Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz. Rostoucí zisk. vysoké Tempo růstu trhu 10 % (Dojné) krávy Výrazně pozitivní tok peněz. Nejvyšší zisk. Psi Mírně pozitivní nebo negativní tok peněz.Nejnižší zisk. nízké vysoký nízký 1,0 Relativní podíl organizace na trhu potřeb

Strategie pozitioningu odlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů Prostřednictvím Marketing-mixu umísťování svého produktu mezi produkty konkurence Cíl – získání konkurenční výhody

Strategie pozitioningu podle Winda (1982): Vlastnosti produktu/služby Cena/kvalita Užití (jak často, kdy, za jakých okolností) Třída produktu/služby (oproti jiné značce) Uživatelé produktu Konkurenti Kulturní aspekty a symboly (vztahující se k osobnosti značky)

Základní kameny pozitioningu ve službách: Kvalita Cena Pomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. Body podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby.

Př. Poziční mapa hotelových služeb vysoká Hotel Intercontinental Hotel Beránek Vnímaná úroveň ceny Penzion Slavia nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb

Repozitioning Znamená úpravu postavení určité služby na trhu. Je zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. Jaro 2004 např. Oskar, nyní jeho změna ve Vodafone