Vybrané teorie osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Advertisements

DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Raymond B. Cattell ( – ).
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
VY_32_INOVACE_ 10 - Dynamické vlastnosti
Emoce (city).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE ROZPOZNÁVÁNÍ VÝRAZŮ EMOCÍ VE VZTAHU K CELKOVÉ EMOČNÍ INTELIGENCI Bc. Tereza Sadková Katedrové.
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Motivační témata a životní příběhy
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
Strachy v období rané adolescence
Psychologie osobnosti
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociální psychologie osobnosti
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Raymond Cattell Adam Neckář, C4A. Život 20. března 1905, Hilltop v Anglii - 2. února 1998, Honolulu americký psycholog britského původu metoda faktorové.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Výzkumné metody v psychologiI
Úvod do psychologie
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Temperament, charakter, motivace
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Vybrané teorie osobnosti

Raymond B. Cattell (1905-1998) Snižuje úlohu klinického způsobu pozorování Preferuje a rozvíjí zhodnocení osobnosti na základě nepřímé informace získané psychologickými zkouškami a posuzovacími nástroji Empiricky podložená analýza složek osobnosti statistickým postupem - faktorová analýza Popisnost Predikce Psychometrický přístup

Rysy Společné rysy – abstrakce z konkrétního operacionálního chování, každý rys je souborem odezev, které mají něco společného, jednotícího, co daný rys vymezuje. Povrchové x pramenné rysy Konstituční x prostředím utvářené rysy Schopnostní rysy Temperamentové rysy Dynamické rysy

Faktory Faktory jsou pramenné rysy s přiřazenou číselnou hodnotou, která vyjadřuje jejich korelaci s jinými faktory Známý příklad faktorů – inteligence, obecný faktor x dílčí schopnosti

ZPůsoby sběru dat L-data – údaje o životě, záznam o chování člověka ve společenství (údaje ze školy, informace dohledatelné v matrikách, lékařské záznamy…) Q-data – sebeposouzení v dotazníku, který je člověku předložen – shoda či rozdílnost mezi L a Q údaji T-data – objektivní testy – výsledky „zkoušek“, situací, v nichž se hodnotí chování jedince. Člověk buď vůbec netuší, že podstupuje zkoušku nebo netuší, které vlastnosti se hodnotí

Dimenze dotazníku 16 PF Vřelost Inteligence Emocionální stabilita Dominance Živost Zásadovost Sociální smělost Citlivost Ostražitost Snivost Uzavřenost Ustrašenost Otevřenost ke změnám Soběstačnost Perfekcionismus Napětí

Kurt Lewin (1890-1947) Ovlivněn tvarovou psychologií, spolupracoval s Köhlerem a Wertheimerem Topologická povaha této teorie osobnosti – pojmy jsou vyjádřeny v prostorových vztazích Základní pojmy – síla, vzdálenost, směr, je možné je dobře vystihnout matematicky Základní prvky – osoba P, psychologické okolí E Životní prostor L=P+E Chování B=f(L)

Psychologické okolí Psychologické okolí – veškerá skutečnost dostupná dané osobě v daném čase. Skládá se z různých oblastí, ty jsou vymezeny hranicemi různé hustoty, pevnosti a pružnosti. Oblasti jsou si různě blízké či vzdálené. Oblasti mohou být relativně trvalé či proměnlivé. Přiřazení druhu a síly valence k dané oblasti. Vývoj osobnosti jako proces diferenciace, tzn. členění celostního jevu do částí.

Osoba Osoba je ústřední částí životního prostoru. Oddělená od psychologického okolí vjemově pohybovou oblastí skrze niž probíhá komunikace. Periferní x centrální buňky osoby

Dynamika životního prostoru Původně navrženo pro osobnost – struktura osoby má tendenci k rovnováze, je však narušována tenzemi (přání, potřeby…), na ty osoba reaguje. Popis v termínech vektorů Tento model se přenesl z popisu jedince na popis skupiny a organizace, rozšířil se v institucích, managerské a poradenské psychologii jako analýza silového pole.

BIG Five Lexikální přístup je založen na předpokladu, že nejvýznamnější individuální rozdíly jsou kódovány v přiroz. jazyce v podobě jednotl. slov (Galton, Klages, Allport, Odbert) Jenže přirozený jazyk má mnoho expresivních a hodnotících termínů, které jsou obtížně zachytitelné, aby měly vypovídající hodnotu.

BIG FIVe Jedinec může být v přirozeném jazyce popsán více způsoby stabilními rysy (zlostný),  vnitřními stavy (vzteklý),  aktivitami (řvoucí),  svým vlivem na druhé (děsivý)  hodnocením společností (neakceptovatelný)

BIG FIVE Úkolem bylo vymezit lexikonový index termínů, které vyjadřují popis rysů osobnosti. Tupes a Christal faktorovali Cattellův index a nalezli 5 faktorů (k nimž podle nich není co dodávat), které později Goldberg nazval jako BIG FIVE: surgence, příjemnost, spolehlivost, em. stabilita, kulturnost. Ze slovníku se vyberou všechny termíny postihující chování a prožívání jedince, oddělí se rysové termíny od termínů popisujících postoje, emoce aj.; pomocí odpovědí respondentů se pak tyto odpovědi podrobí faktorové analýze

Základní údaje o NEO inventářích NEO pětifaktorový osobnostní inventář (NEO-FFI) je časově nenáročná metoda (odpovědi na 60 položek zaberou 10-15 min.) poskytující údaje o úrovni pěti obecných dimenzí osobnosti (Neuroticismus, Extraverze, Otevřenost vůči zkušenosti, Přívětivost, Svědomitost). Je využitelná ve výzkumných studiích i v klinické, poradenské a pracovní psychologii. NEO osobnostní inventář (NEO-PI-R) nabízí údaje o míře pěti obecných dimenzí osobnosti a třiceti dílčích osobnostních charakteristikách s odkazy na další psychologické koncepty. Má dvě verze pro sebeposouzení a posouzení druhým. Jeho použití je výhodné v případech, kdy jsou žádoucí údaje o podrobném profilu osobnosti.

Obsah pěti obecných dimenzí osobnosti Neuroticismus zjišťuje individuální rozdíly v emocionální stabilitě a labilitě. Jedince, kteří dosahují vysokého skóru Neuroticismu, lze snadno přivést do rozpaků, cítí se zahanbeni, nejistí, nervózní, úzkostní, intenzivně prožívají strach, obavy nebo smutek. Emocionálně stabilní jedinci, dosahující nízkého skóru na této škále, jsou obvykle klidní, vyrovnaní, bezstarostní a stresující situace je nevyvedou snadno z míry. Jedinci, kteří dosahují vysokého skóru Extraverze, se popisují jako společenští, sebejistí, aktivní, hovorní, energičtí, veselí a optimističtí. Lidé s nízkým skórem se popisují jako uzavření, zdrženliví, nezávislí a samostatní. Otevřenost vůči zkušenosti, lidé dosahující vysokého skóru v této dimenzi mají živou představivost, jsou citliví na estetické podněty, vnímaví k vnitřním pocitům, upřednostňují rozmanitost, jsou zvídaví, mají nezávislý úsudek. Často se chovají nekonvenčně, zkoušejí nové způsoby jednání a dávají přednost změně. Osoby s nízkým skórem mají sklon ke konvenčnímu chování a konzervativním postojům a jejich emoční reakce jsou často utlumeny.

Obsah pěti obecných dimenzí osobnosti . Obsah pěti obecných dimenzí osobnosti Přívětivost je dimenze postihující interpersonální chování. Póly škály charakterizuje altruismus, schopnost porozumět druhým, sklon důvěřovat druhým, upřednostnění spolupráce a naopak nepřátelství, egocentrismus, tendence ke znevažování cizích záměrů a k soutěži na místě spolupráce Vztah k práci, aktivní proces plánování, organizování a realizace úkolů zjišťuje dimenze Svědomitost. Osoby dosahující vysokého skóru na této škále se popisují jako cílevědomé, ctižádostivé, pilné, vytrvalé, systematické, s pevnou vůlí, disciplinované, spolehlivé, přesné a pořádné. Osoby s nízkým skórem se označují za nedbalé, lhostejné, naplňující své cíle s malým zaujetím

Vymyslete: Využití BIG FIVE Kritizujte tento přístup

Kritika D. P. Adamse Nezachycuje konstrukty ležící mimo rysy Není adekvátní pro predikci specifického chování Nebere v úvahu kontexty a podmíněnosti lidské zkušenosti Spočívá na zjednodušených a povrchních informacích o sobě a o druhých