ARTETERAPIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
Ve školním roce 2010/2011 byly otevřeny dvě přípravné třídy. Přípravné třídy naší školy byly zapojeny do projektu "Společně to dokážeme". Je to program.
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rozvoj praktické výuky studentů psychologie sociální pedagogiky a poradenství: Shrnutí činnosti dvouletého působení Akademického centra poradenství a supervize.
Reminiscenční terapie
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Průřezová témata.
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
osob s mentálním postižením
KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku.
MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková
Pavel Slouka.
Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Program Mládež v akci Program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Lotos Brno Psychosociální rehabilitace a podpora zaměstnanosti osob závislých na alkoholu.
Činnost lektora v Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkové organizaci Duben 2016 Zpracovala: PhDr. Olga Kubelková lektorka Severočeská.
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Příjemce podpory: TRIALOG
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Projekt Impuls / Seminář
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Projekt Impuls / Seminář
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
, Pedagogická fakulta MU
Konflikt, koření života
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Reminiscenční terapie
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Úvod do psychologie II. přednáška
Prezentační a komunikační dovednosti
Pedagog.
Transkript prezentace:

ARTETERAPIE

Cíle arteterapie Cíl arteterapie – znovu vybudovat narušené přirozené dispozice člověka – kreativitu, spontaneitu a schopnost komunikovat se sebou samým, s druhými lidmi, s prostředím, ve kterém člověk žije, chápání života v jeho souvislostech a jeho smysluplné prožívání.

Formy arteterapie Individální Skupinová Rodiná arteterapie Arteterapie v partnerském vztahu

Způsob práce Volný výtvarný projev volné čmárání volná kresba volná malba Tématický výtvarný projev – dítě kreslí na nějaké zadané téma Výtvarný projev při hudbě – uvolnění sil podněcujících tvořivost při přepisu zvukových rytmů Skupinové výtvarné činnosti „Štafetová“ kresba a malba Skupinová kresba domu Společné tvoření terapeuta s klientem

Arteterapeut vzdělaný v obou částech výrazu arteterapie umění (dějiny umění, výtvarné technik,…) terapie (psychologie, pedagogika,…) schopnost empatie, improvizace, předvídání vývoje událostí, vysoký etický a morální kredit, umět vytvořit atmosféru důvěry snaha pomáhat řešit problémy klienta při aktivní výtvarné činnosti nebo při vnímání díla součást interdisciplinárního týmu (lékař, psycholog…)

Výtvarné materiály a média hrají v arteterapii důležitou roli významný faktor celého kreativního terapeutického dění dělení materiálů - měkké - křehké - tvrdé - dvojdimenzionální - trojdimenzionální

Jak zorganizovat arteterapeutické sezení: Důležité otázky na začátek : O jaký skupinový model půjde? Kolik bude mít skupina členů? Otevřenost nově příchozím Vedoucí skupiny – kolik, kdo, asistenti, přístup Jaký bude vztah asistentů klientů – aktivita x pasivita Délka trvání tohoto kurzu, trvání jednotlivých hodin Způsob, jak se povedou záznamy o činnosti jednotlivců i celé skupiny

Postup při tvorbě Zahájení a rozehřívací cvičení – přivítání, představení se, seznámení s tím, co budeme dělat, povídání Hlavní činnosti – čas! , mít naplánováno téma dopředu Diskuze a zpětná vazba – nenutit, lze po skupinkách, společně, individuálně Zakončení na závěr – během práce se prožívá určitý pocit vzájemné blízkosti, který je třeba si na konci práce uvědomit Shrnutí a zhodnocení veškerých zkušeností.

Arteterapie s mentálně postiženými Vhodné jsou tělesně orientované techniky (tělesně-hmatově) Např. modelování z hlíny – uvědomění si vlastního těla – důležité pro tvorbu adekvátního sebevědomí, sebehodnocení Cíl – kompenzace intelektových deficitů, zlepšit komunikativní dovednosti, schopnost zaujmout soc. role Prostředek učení se o světe, jeho souvislostech, rozvíjení tvořivosti, prostorového vnímání Úspěšnost arteterapeutické intervence – metoda komentování předložených obrázků dětmi

Kde se vyučuje kurzy, semináře Vysoké školy: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity (Bc.) Pedagogická fakulta univerzity Karlovy, Katedra výtvarné výchovy (volitelné kurzy) Katedra výtvarné výchovy PF UJEP Ústí nad Labem (kurzy) Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Postgraduální studium ČAA pořádá od r. 1998 pětiletý sebezkušenostní komunitní výcvik a krátkodobé kursy a dílny, zaměřené na seznámení s arteterapeutickými technikami