Verba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Morfologie – přednáška 11
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Duben 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Slovesa (verba).
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Přítomný čas PRŮBĚHOVÝ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
LATINSKÁ SUBSTANTIVA ŘECKÁ SUBSTANTIVA ADJEKTIVA
Gerundivum Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základy slavistiky – seminář – 4.lekce
Substantiva 1. deklinace
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Stupňování adjektiv.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Základní principy anatomického názvosloví
Zápočtová práce na POPJ Tvorba slovníku a pravidel do PC-Kimmo SLOVESA Vojtěch Holub.
Nulla est medicina sine lingua Latina
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Kertova lauseenvastike. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní.
Substantiva 4. a 5. deklinace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základy slavistiky – seminář – 2.lekce
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Satis est, ut tria verba Latine vel plane Graece dicas coram plebe, et eximius es medicus.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Verba.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_44.
VY_32_INOVACE_LA Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.
Satius est sero quam numquam discere
Základní gramatika latiny
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 3. deklinace Asklépios, syn Apollónův, řecký bůh lékařství, se svým atributem – holí, po které se vine had – symbol neustále se obrozujícího.
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Latinská slovesa Lingvistický úvod.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
Přítomný průběhový čas The present continuous tense
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Staroslověnština Flexe jmen.
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
I. – III. deklinace.
4. a 5. deklinace.
Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Participium futura pasiva s významem nutnosti do budoucna
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Verba

Slovesné tvary v lékařské terminologii Imperativ (2. os. sg.) – solve Konjunktiv prézentu pasiva (3. os. sg. i pl.) – solvetur, solventur Participium prézentu aktiva – solvens, entis Participium perfekta pasiva – solutus, a, um Gerundivum – solvendus, a, um Gerundium – ars curandi

Konjugace I. konjugace: vzor sign-āre => -ā- II. konjugace: vzor misc-ēre => -ē- III. konjugace: vzor dīvid-ere => -e- IV. konjugace: vzor exped-īre => -ī-

Úkol: Určete konjugaci těchto sloves: dormiō, īre colorō, āre caveō, ēre repetō, ere lēniō, īre habeō, ēre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Imperativ (2. os. sg.) (Slovesný kmen = infinitiv mínus koncovka –re) I. konjugace: sign-ā II. konjugace: misc-ē III. konjugace: dīvid-e IV. konjugace: exped-ī Imperativ = slovesný kmen (Slovesný kmen = infinitiv mínus koncovka –re)

Úkol: Utvořte imperativ od následujících sloves: dormiō, īre caveō, ēre repetō, ere habeō, ēre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Konjunktiv prézentu pasiva 3.os. sg. 3. os. pl. I. konjugace: sign-ētur sign-entur II. konjugace: misce-ātur misce-antur III. konjugace: dīvid-ātur dīvid-antur IV. konjugace: expedi-ātur expedi-antur Koncovky: -ētur, -entur – 1. konjugace -ātur, -antur – 2., 3., 4. konjugace Překlad: ať + tvar pasiva / zvratný tvar POZOR: fiō, fierī: konjunktiv fiat, fiant

Úkol: Utvořte konj. préz. pas. od následujících sloves: exploro, āre caveō, ēre repetō, ere lēniō, īre sūmō, ere īnfundō, ere praeveniō, īre

Vyjádření zákazu ne + konjunktiv prézentu pasiva E.g. nē expediātur „ať není vydán“ !!! Pro vyjádření zákazu se v latině nepoužívá imperativ: nē dīvide => ŠPATNĚ nē dīvidātur => DOBŘE

Úkol: Vyjádřete zákaz sūmō, ere explōrō, āre lēniō, īre misceō, ēre

Participium prézentu aktiva I. konjugace: –āns, e.g. agitāns II. + III. konjugace: - ēns, e. g. prōminēns, corrigēns IV. konjugace: -iēns, e. g. lēniēns Vyjadřuje děj probíhající v současnosti, neukončený, aktivní. Skloňuje se jako jednovýchodná adj. III. deklinace.

Úkol: Vytvořte part. préz. akt. explōrō, āre dormiō, īre misceō, ēre solvō, ere

Participium perfekta pasiva -tus, a, um; -sus, a, um solūtus, a, um „rozpuštěný“ laesus, a, um „poškozený“ Vyjadřuje děj v minulosti ukončený, pasivní. Skloňuje se podle adj. I. a II. deklinace.

Gerundivum slovesné adjektivum, pasivní význam slovesný kmen + -ndus, a, um (1. – 3. konjugace) + -endus, a, um (4. konjugace) agitandus, a, um „který je třeba protřepat“ miscendus, a, um „který je třeba namíchat“ sūmendus, a, um „který je třeba užít“ audiendus, a, um „který je třeba slyšet“ E.g. remedia sēparanda; mixtūrae agitandae

Gerundium slovesné substantivum, aktivní význam shodný s neutrem gerundiva, nemá tvar nominativu ars cūrandī (gen.) „umění léčit“ ars vīvendī (gen.) „umění žít“ scientia auscultandi (gen.) „znalost vyšetřování poslechem“ potentia concipiendi (gen.) „schopnost počít (u ženy)“ obtusio audiendi (gen.) „zhoršení sluchu“ ad dēmōnstrandum (akuz.) „na ukázku“ in statū nāscendī (gen.) „ve stavu zrodu“