Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím ICT Číslo projektu:CZ.1,07/1.5.00/34.0940 Autor:Jiřina Fialová Tematická oblast: Latina- mluvnice a slovní zásoba Název DUMu:Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Kód:VY_32_INOVACE_LA.1.08 Datum:5. 1. 2013 Cílová skupina:Žáci středních škol Klíčová slova:Slovesa, 1. – 4. konjugace Anotace: Tato prezentace slouží k seznámení se slovesy mezi 3. a 4. konjugací. Předchází opakování sloves 1. – 4. konjugace.

2 VY_32_INOVACE_LA.1.082 OPAKUJEME SLOVESA Poznáte ve větě slovesné tvary? Beātus multōs amīcōs numerat. Litterae variās formās habent. Ab officiīs nōn dēterrēbātur. Medicī causās morbōrum invenīre student. Per pneumōniam vīta saepe finītur. Dum vīvimus, labōrāre dēbēmus. Rōma mūrīs cingēbātur.

3 VY_32_INOVACE_LA.1.083 OPAKUJEME SLOVESA Co charakterizuje slovesný tvar v latině? Srovnejte v tomto ohledu latinu s češtinou a angličtinou. Podle čeho poznáte, jak se má konkrétní sloveso časovat? Co je to slovníkový tvar? Popište jednotlivé konjugace.

4 VY_32_INOVACE_LA.1.084 OPAKUJEME SLOVESA Zařaď slovesa do konjugace, vytvoř slovníkový tvar a odhadni význam. Beātus multōs amīcōs numerat. Litterae variās formās habent. Ab officiīs nōn dēterrēbātur. Medicī causās morbōrum invenīre student. Per pneumōniam vīta saepe finītur. Dum vīvimus, labōrāre dēbēmus. Rōma mūrīs cingēbātur.

5 VY_32_INOVACE_LA.1.085 Řešení numerō,āre habeō, ēre dēterreō, ēre studeō, ēre; inveniō, īre finiō, īre vīvō, ere; labōrō, āre; dēbeō, ēre cingō, ere

6 VY_32_INOVACE_LA.1.086 Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Pozorujte sloveso capiō, is, ere (brát, chytat): ind. préz. akt.ind. préz. pas. capiōcapimuscapiorcapimur capiscapitiscaperiscapiminī capitcapiuntcapiturcapiuntur Do které konjugace sloveso zařadíte?

7 VY_32_INOVACE_LA.1.087 Slovesa mezi 3. a 4. konjugací Další tvary těchto sloves: inf. préz. akt. a pas. capere, capī imperativ cape, capite ind. imperfekta capiēbam Vyčasujte ve všech osobách. Uvědomte si, čím se tato slovesa liší od 3. a čím od 4. konjugace.

8 VY_32_INOVACE_LA.1.088 Další slovesa tohoto typu: cupiō, ere = toužit, přát si faciō, ere = dělat interficiō, ere = zabíjet calefaciō, ere = zahřívat perficiō, ere = dokončovat incipiō, ere = začínat fugiō, ere = prchat, utíkat

9 VY_32_INOVACE_LA.1.089 PROCVIČOVÁNÍ:  Každý žák vytvoří 3 tvary s použitím nových sloves a napíše je na tabuli.  Ostatní žáci tyto tvary zkontrolují a poté přeloží do češtiny.  Žáci vytvářejí věty s využitím těchto sloves.

10 VY_32_INOVACE_LA.1.0810 Použitá literatura Autorská práce Návaznost na učebnici SEINEROVÁ, Vlasta, Latina pro střední školy, především gymnázia, I. část, nakladatelství FORTUNA, Praha 2005, ISBN 80-7168-677-2 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_LA.1.081 Škola:Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona:III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google