Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Vymezení a pojetí sociální práce
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
PROFESNÍ STANDARD V PROFESIONALIZACI UČITELŮ ODBORNÝCH ŠKOL
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
(komentovaný přehled)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Minimální preventivní program školy
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
HR MANAGEMENT VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ NA MU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
MAnagement.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Management.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Zdravotnický management
Edukátor Profese učitele
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Pedagogický management 2005 J. Šťáva katedra pedagogiky tel
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
VIKBA32 Informační vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová

CO JE TO VLASTNĚ MANAGEMENT? obsahu pojmu management se nejčastěji užívá ve významU „řízení“, někdy také „vedení“. V souvislosti s tímto významem si můžeme klást otázku „Co“ je předmětem řízení, „Jak“ je třeba řídit a „Proč, za jakým účelem“.

ŠKOLSKÝ MANAGEMENT V OBECNÉM POJETÍ CELKOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ V ZEMI, OD CENTRÁLNÍHO MAKROŘÍZENÍ (NA ÚROVNI MŠMT), PŘES STŘEDNÍ ČLÁNKY (KRAJSKÉ) AŽ PO ŘÍZENÍ NA LOKÁLNÍ ÚROVNI (JEDNOTLIVÉ ŠKOLY). V TOMTO SMYSLU ZAHRNUJE ŠKOLSKÝ MANAGEMENT VŠECHNY ČINNOSTI A INSTITUCE, KTERÉ VYTVÁŘEJÍ NEBO REALIZUJÍ VZDĚLÁVACÍ POLITIKU. JDE O PLÁNOVÁNÍ, ORGANIZOVÁNÍ, FINANCOVÁNÍ, MONITOROVÁNÍ, EVALUACE RŮZNÝCH OBLASTÍ FUNGOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.

Škola živý organismus Relativně samostatný systém složitý systém vztahů, jedno i obousměrných vazeb a informačních toků, které není možno úspěšně a vyčerpávajícím způsobem popsat a rozšifrovat a ani do schématu zakomponovat. Díky své složitosti musí být systém řízen  pojem manage – řídit. (Schéma škola živý organismus)

Školský management v užším pojetí Školský management můžeme vnímat jako komplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. Klíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola

Manažerské činnosti předpovídání a plánování budoucnosti – směřování a zaměření školy; obstarávání a přidělování zdrojů – finanční, materiální, lidské, zajištění podmínek organizování a strukturování školy budování pozitivního pracovního klimatu školy, pracovního prostředí, motivování zaměstnanců komunikování se zaměstnanci, dětmi, rodiči, ostatními lidmi z vnějšího prostředí rozvoj školy v souladu s potřebami a požadavky mikroprostředí, mezo a makroprostředí řízení pedagogického procesu evaluace školy a zavádění opatření na základě výsledků evaluace a plánované budoucnosti

Třídní management Součástí školy je dílčí subsystém se svými prvky – třída školy. I zde je prostor pro: plánování, organizování, řízení, rozhodovací procesy a uskutečňování změny, vedení žáků hodnocení, kontrolu tedy pro řízení. Docházíme tak k pojmu „třídní management“ (angl. classroom management).

Kompetence manažerská a normativní (Vašutová, 2004) Učitel: Má základní znalosti o zákonech a dalších normách vztahujících se k výkonu jejich profese a k jeho pracovnímu prostředí. Orientuje se ve vzdělávací politice a je schopen reflexe ve své pedagogické práci. Ovládá základní administrativní úkony spojené s agendou žáků a jejich vzdělávacích výsledků, ovládá vedení záznamů a výkaznictví. Disponuje schopnostmi a dovednostmi organizovat mimovýukové aktivity v rámci třídy a školy. Je schopen vytvářet projekty institucionální spolupráce, včetně zahraničí.

Role manažera Být dobrý učitel znamená být o dobrý manažer Vazba na: práh tolerance – těžiště rozhodovacích procesů (Kasíková, 2007) učitelovo pedagogické myšlení učitelovo pojetí výuky učitelovy dovednosti (osobnostní, profesionální) zkušenosti

Proaktivní chování Jde o aktivní rozhodovací proces učitele, který je charakterizován: Pozitivní orientací na cíl Záměrným plánováním Preventivním zaměřením Učitel pracuje aktivně s informacemi o žácích, podmínkách a cílech; přizpůsobuje tomu proces výuky, reflektuje ho a usměrňuje.

Reaktivní chování Objeví se v interaktivní fázi výuky jako odpověď na nečekané události. Učitel se rozhoduje nečekaně v nových pedagogických situacích.

Literatura VAŠUTOVÁ,J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. str. 108. ISBN 80-7315-082-4. VALIŠOVÁ, A.,KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. str. 235-241. ISBN 978-80-247-1734-0.