Aplikovaná sociální psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
Postoje zSklon ustáleným způsobem reagovat na osoby, předměty, situace i na sebe sama. zRegulují naše jednání a prožívání. zPostoj má 3 složky: -kognitivní.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Sociální psychologie osobnosti
Základy sociální psychologie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Model struktury strategického managementu
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Manipulace Anna Křemenáková. Co to je? cílené ovlivňování chování a prožívání druhých běžné sociální interakce a prostředí vyvolává pocit využití, zneužití,
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie výchovy a vzdělávání
Sociální psychologie.
Psychologie koučování
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Aplikovaná sociální psychologie Manipulace Postoje, postojová změna

Manipulace, manipulativní taktiky Existuje široká škála postup, jak úspěšně ovlivňovat chování a prožívání druhých, které je možné pozorovat v běžných sociálních interakcích v různých prostředích

Příklady – v blízkých vztazích Pocity viny Časté v rodinných situacích – „Jak jsi mi to mohl/a udělat?“ Zlost Viz konflikty – pro většinu osob je agrese ze strany druhých nepříjemná Závazky, povinnosti Vyplývající z vzájemných vztahů; místy těžko vymezitelné hranice („Vzpomínáš si, jak jsem ti tenkrát…?“)

Kritika Nepřiměřenost Bezmocnost Vyvolání situace, ve které se musíme obhajovat, zatímco druzí mohou realizovat své záměry Nepřiměřenost Objekt debaty je rozmlžen, nebo významově posunut („Já o voze, on o koze.“) Bezmocnost Falešná snaha vyvolat soucit („Potřebuju, abys mi pomohl…“)

Manipulace způsobují, že se cítíme smutní, využívaní, nebo zneužívaní Dráždění S erotickým podtextem – používání flirtu jako prostředku k dosažení cíle Otázky Podsouvání významů, vyvolávání žádoucích pocitů („Proč jsi vlastně…?!) Manipulace způsobují, že se cítíme smutní, využívaní, nebo zneužívaní

Manipulativní taktiky v sociálních skupinách Zvýšení sugestibility „změkčení zábran“ prostřednictvím technik zvyšujících vnímavost (mj. audio, video, pohyby, mantry…) Získání kontroly nad sociálním prostředím dotyčné osoby, jejím časem i sociální oporou... Mj. sociální izolace, omezení kontaktu s lidmi nesdílejícími propagovaný názor Vyloučení informací narušujících skupinový názor Kontrola komunikace, zavedení „vnitroskupinového slangu“ atp. Donutit osobu přehodnotit vlastní jádrové vlastnosti a vnímání sebe sama Sebezkušenost je přehodnocována, vlastní historie reinterpretována Vyvolat pocity méněcennosti Člověk nevěří vlastnímu úsudku, ani vlastním schopnostem

Vytváření silných negativních emocionálních zážitků Využívány k psychickému trestání (sociální izolace, změny soc. statusu, vyvolávání úzkosti) Zastrašování Nepřijetí skupinového názoru povede k nejrůznějším následkům (duševní porucha, drogová závislost, vyloučení z komunity…)

Manipulace v médiích Řada taktik používaná zájmovými skupinami s dostatečným vlivem na média k prosazení vlastních cílů Útoky Vytvoření „slaměného panáka“ Argumentace „ad hominem“ ale i hledání obětního beránka či démonizace Př. „Židovské spiknutí“ – Německo před WWII Odvrácení pozornosti Př. Film Vrtěti psem http://www.fdb.cz/filmy/25503-vrteti-psem-wag-the-dog.html Často také odkazy na národní hrdost nebo patriotismus celá řada rétorických fint http://www.nizkor.org/features/fallacies/

Subjektivně důležité vlastnosti REP test: Vyberte 5 osob, které jsou pro vás významné + jáské reprezentace (aktuální já - jaký jsem nyní, ideální já - jaký bych chtěl být, nechtěné já - jaký bych nechtěl být). Seřaďte v pořadí 1. - 8. Náhodně vytvořit dvojice (1-5, 2-6, 3-7, 4-8). Naleznout podobnosti a rozdíly mezi dvojicemi -> adjektiva.

Postoje

Který z pánů je sympatičtější?

Postoje Ch. Darwin - 1872 – Výraz emocí u člověka a zvířat Termín užíván i v dalších vědách o člověku Známost postojů umožňuje formulovat předpoklady o způsobech budoucího chování

Vývoj přístupů I. do r. 1950 – snaha o vymezení pojmu, konstrukce nástrojů na měření postojů, aplikace II. do r. 1970 – výzkum postojové změny; v závěru krize výzkumu III. dosud – modely vysvětlující vztah postoj – jednání (chování)

II. období Postoj a skupinová dynamika Využití znalostí v běžném životě Hovland - vlastnosti podnětu, reakce jedince, psychické procesy zprostředkovávající vztahy mezi podněty a reakcemi – S- O - R Bem - „individuální sebepopis přitažlivosti nebo odporu jedince k určitému identifikovatelnému aspektu jeho prostředí“ Festinger – teorie kognitivní disonance Inske, Schopler - mezi postoji, poznáním a chováním je tendence k souladu

II.a LaPiere (1934) – možnost nesouladu mezi verbálně vyjádřeným postojem a jednáním (čínský pár – osobně přenocovat/ jíst 99%/100%; písemně 9%/8%) Wilkins, Yarrow (1952) restaurace – (afroamerický pár)

Současnost (III.) Fishbein, Ajzen – nezaměňovat záměr a aktuální chování Přesvědčení osoby, že určité chování povede k určitým výsledkům a jejich hodnocení Postoj k jednání Záměr Chování Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupiny si myslí, že má jednat a motivace jim vyhovět Subjektivní norma Každé přesvědčení přisuzuje objektu určitou vlastnost a postoj osoby je funkcí této vlastnosti

Postoj Klasické pojetí (kognitivní, afektivní, konativní složka) afektivní se utváří klasickým podmiňováním, poznávací kognitivním učením a konativní instrumentálním učením Fishbein, Ajzen – pouze míra přitažlivosti chování pro osobu Bagozzi – jen kognitivní a emocionální složka; ovlivňují záměr i samotné chování

Faktory postojové hierarchie Eysenck Praktický (rozumový) Protináboženský Autoritářský Radikalismus Konzervativismus Pronáboženský Humanitářský Teoretický (citový)

Postoje - geneze Vznik postojů Formování postojů učením Sociální učení Sociální srovnávání Formování postojů učením Klasické podmiňování Původně neutrální stimul získává subjektivní význam J.B.Watson – reklama Cacioppo – pohyb k sobě – přijetí; od sebe - odmítnutí Operantní podmiňování Odměňování žádoucího a trestání nežádoucího chování Observační učení nebo nápodoba modelu Př. vliv rodičů (…)

Ovlivnění postojů

Změna postoje Hlavní prostředek – přesvědčování (persuaze) Působení na pasivního jedince – méně efektivní Navozování postojové změny aktivní účasti v sociálních situacích - efektivnější

Změnu ovlivňují Proměnné související s kom. obsahem Zdroj, obsah persuazivní informace, informační kanál, příjemce, cíl informace Proměnné vysvětlující procesy změny postoje Pozornost, porozumění, přijetí, podržení a jednání Vnitřní komponenty postoje

Zdroj informace Věrohodnost – objektivnost zdroje Síla – odhadovaný vliv ve smysli tlaku Atraktivnost – emocionální charakteristika

Obsah informace Emocionální (pathos) Racionální (logos) Cílem je vyvolání emocionální odezvy (-/+) Racionální (logos) Racionální podpora argumentů (úspěšnější u vzdělanějších)

Informační kanál Prostředky komunikace mají obvykle větší vliv, než samotný obsah Mluvená podoba účinnější než písemná

Faktory na straně příjemce Krom stabilních (osobnost aj.) Hlavně dynamické – aktuální psychický stav Zainteresovanost – změna obtížná u vysoké z. a slabých argumentů Obsah Odpověď – persuaze méně účinná Věk, pohlaví, sebeobraz

Cíl persuazivní komunikace Stabilita změn v čase Do týdne 40%, do šesti 60% - vliv vztahu ke zdroji, informaci a příjemci (McGuire) Stabilita vůči protiargumentům Funguje něco jako „očkování“ - např. vůči účinkům reklamy

Proces změny postoje Pozornost Porozumění Přijetí (přesvědčení) Podržení Jednání Dosažení postojové změny vyžaduje úspěšnou realizaci celého postupu

Přesvědčení a postojová změna Přesvědčení osoby o objektu – vnímaný pravděpodobnostní vztah mezi objektem a nějakou vlastností (Fishbein, Ajzen) => Strategie aktivní účasti (navození situace) Persuaze Přesvědčení: Proximální (přímo ovlivňujeme) Externální (nepřímo) Primární (jádrové, klíčové a integrující; neovl.)

Příklady konkrétních postupů Viz. např. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

Příklady ovlivnění - přímé Přesvědčování Racionální, angažovanost, dobrovolnost, aktivita Sociální posilování Vyjádření souhlasu je účinnější než nesouhlas Poznávací nesoulad (Festinger) Argumentování Nejsilnější argument má být první nebo poslední Pozor na poznávací nesoulad a formu sdělení

Příklady ovlivnění - nepřímé Kladení otázek (paralela s argumenty) Paradoxní formy ovlivňování (Watzlawik) „Nemusíš, když nechceš...“ Paradoxní příkazy (Nařizuji striktně neposlouchat!) Paradoxní emocionální ladění Anticipování námitek Vyhýbání se negativním formulacím Vyhýbání se extrémním formulacím