zásady navrhování dopravních – silničních staveb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Hyperbola Hyperbola je množina bodů v rovině, které mají od dvou daných různých bodů F1, F2 , které nazýváme ohniska, konstantní absolutní hodnotu rozdílu.
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Trasování lesních cest
Trasování lesních cest
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Trasování lesních cest
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
10. Vytyčování oblouků Vytyčování oblouků
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hodnototvorný řetězec a logistické procesy Kapitola 9: Technologické a logistické funkce článků procesních řetězců , Model článku řetězce – vstupy a.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Logistika průmyslového podniku Oblasti, vazby a rozhraní
Úvod do pozemních komunikací
ZÁKLADNÍ DISPOZIČNÍ PRINCIPY NAVRHOVÁNÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Převody čelními ozubenými koly s přímým a šikmým ozubením
Mechanické převodovky s proměnným převodovým poměrem
Převody s ozubenými koly kuželovými a šroubovými Planetový převod
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
STAVBY PRO KULTURU, OSVĚTU A DUCHOVNÍ SLUŽBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Revision of tenses, Pronouns,Numerals, Prepositions
STAVBy pro obchod a služby
Účetnictví 1 6. kapitola: Metodické prvky účetnictví
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
Pozemní stavitelství II
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ÚČETNICTVÍ 1 3. KAPITOLA: ZDROJE KRYTÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Třískové obrábění I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KONCEPCE NAVRHOVÁNÍ NÍZKOENERGETICKÝCH A PASIVNÍCH BUDOV Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
ÚČETNICTVÍ 3 1. KAPITOLA : ÚČETNÍ ZÁVĚRKA – OBSAH A FORMA ÚČETNÍCH VÝKAZŮ V ČR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Navrhování tunelových staveb
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Transkript prezentace:

zásady navrhování dopravních – silničních staveb Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

vyhledání silniční traSy v mapovém podkladu vycházíme z tzv. návrhové rychlosti, kterou lze bezpečně projet kterýkoliv úsek navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek a bez ovlivnění provozu ostatních vozidel volba návrhových prvků podle návrhové rychlosti zaručuje bezpečnost, plynulost a jízdní komfort jedná se o rozhledové délky pro zastavení a předjíždění a o volbu poloměrů směrových a výškových oblouků, velikost stoupání a klesání pozemní komunikace

vyhledání silniční trasy v mapovém podkladu silniční komunikace je v terénu určena tzv. trasou trasa pozemní komunikace je prostorová čára složená z přímých a zakřivených částí, která určuje směrový a výškový průběh dané komunikace vzniká spojnicí středů komunikace

vyhledání silniční trasy v mapovém podkladu trasa se zobrazuje ve dvou průmětech: svislým průmětem vzniká osa silnice, která se vykresluje v polohopisném plánu – situaci vodorovným průmětem vedeným osou komunikace je podélný profil, ve kterém čteme výškové vedení trasy

vyhledání silniční traSy v mapovém podkladu trasa silniční komunikace obvykle není přímou spojnicí určitých míst, nýbrž obecnou čarou obvykle vyrovnanou v plynulou trasu různé křivosti úkol projektanta při návrhu trasy silniční komunikace je poměrně složitý, poněvadž musí při své práci respektovat řadu požadavků

směrové řešení pozemních komunikací osa komunikace je tvořena přímými úseky a směrovými oblouky a je polohově umístěna: u směrově nerozdělených silničních komunikací do středu jejího průběžného (nerozšířeného) jízdního pásu u směrově rozdělených silničních komunikací uprostřed osy středního dělícího pásu, je-li každý z obou dopravních směrů veden v samostatné trase, umístí se osa každého z obou směrových pásů do osy jejich průběžných (nerozšířených) jízdních pásů

výškové řešení pozemních komunikací výškové vedení trasy je rozvinutou svislou rovinou procházející silniční trasou do nárysné roviny tvoří ho výškový polygon, do jehož lomů vkládáme výškové zakružovací oblouky výškový průběh trasy nazýváme niveleta

výškové řešení pozemních komunikací niveleta překonává podélný sklon, což je její místní odklon od vodorovné roviny označuje se s a jeho hodnota je udána v % ve směru staničení trasy rozlišujeme stoupání (+), klesání (-), resp. vodorovnou (0 %) podélný sklon je omezen hodnotou maximální, která se liší v závislosti na kategorii pozemní komunikace a hodnotou minimální, která je kvůli odvodnění 0,5 %, výjimečně 0,3 %

prostorové vedení trasy pozemních komunikací silniční trasa je ve skutečnosti prostorová čára, z tohoto hlediska je třeba při návrhu směrového a výškového řešení dbát na jejich vzájemný soulad hodnocení prostorového účinku trasy je třeba sledovat nejen z hlediska dopravního, ale i estetického dopravní hledisko je důležité pro bezpečnost a komfort jízdy, hledisko estetické posuzuje začlenění komunikace do krajiny, která se navenek projevuje „vizuální plynulostí“

prostorové vedení trasy pozemních komunikací v zájmu prostorové plynulosti trasy se doporučuje dodržovat tyto hlavní zásady: za přímým stoupáním ve vrcholu zaoblení nemá následovat směrový oblouk v případě nevyhnutelnosti takového řešení je třeba změnu trasy naprojektovat před vrcholem pomocí dlouhé přechodnice

prostorové vedení trasy pozemních komunikací v zájmu prostorové plynulosti trasy se doporučuje dodržovat tyto hlavní zásady: vyduté lomy nivelety mají být podle možnosti ve směrové přímce když je nevyhnutelné změnu směru v tomto lomu provést, má být poloměr směrového oblouku co největší a svým staničením se má krýt se staničením výškového zaoblení

prostorové vedení trasy pozemních komunikací v zájmu prostorové plynulosti trasy se doporučuje dodržovat tyto hlavní zásady: není vhodné vkládat údolnicový oblouk do mezipřímek dvou stejnosměrných směrových oblouků vrcholovým obloukem se naopak dosahuje příznivějšího účinku častá změna sklonu se ztracenými spády ve směrové přímé není vhodná

prostorové vedení trasy pozemních komunikací v zájmu prostorové plynulosti trasy se doporučuje dodržovat tyto hlavní zásady: směrové změny v údolnicových obloucích vytvářejí v perspektivním pohledu odskakující trasu, na níž se řidič může jen těžko orientovat a vyvolává u něj pocit snížené bezpečnosti jízdy křižovatky pokud možno umísťovat do přímých úseků křižujících se komunikací, popřípadě připojení komunikace k hlavní na vnější stranu směrového oblouku o velkém poloměru

DĚKUJI ZA POZORNOST