Financování nestátních neziskových organizací z veřejných zdrojů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
Konkurence a hospodářská soutěž
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Neziskové organizace a jejich financování
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MARKETINGOVÝ MIX.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
1 VI. NO a jejich role ve společnosti Servisní funkce Servisní funkce Kontrolní funkce Kontrolní funkce Výchovná funkce Výchovná funkce Informační funkce.
Financování regionálního školství
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Co se naučit a na co se připravit.. 1.Prostor pro působení neziskových organizací 2.Základy teorie a typologie NO 3.Historie NO 4.Mezinárodní rozměr NO.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Občanský sektor. Veřejný prostor Klíčová slova: stát x člověk (občan) – mezi nimi se rozpíná prostor – zahrnuje věci veřejné Klíčová slova: stát x člověk.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
D OMOUŠIC E Vypracoval: Jiří Stehlík; UČO Z ÁKLADNÍ INFORMACE : kraj (NUTS 3): Ústecký okres (LAU 1): Louny katastrální výměra: 15,27 km² počet.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
JINDŘICHŮV HRADEC Michaela Kaloušová ZÁKLADNÍ INFORMACE  k město Jindřichův Hradec čítá obyvatel  Leží severovýchodně od Českých.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_04.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Rozpočet obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Subjekty a objekty veřejných politik
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Stanislava Správková
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Rozbor financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2012
Transkript prezentace:

Financování nestátních neziskových organizací z veřejných zdrojů

Kvantifikace NI a NNO - viz dokument

Praktické důsledky vztahu státu a NS  Od spolupráce po konflikt, včetně varianty neutrality  Činnost státu a činnosti organizací NS (výlučná, komplementární, alternativní)  Oblasti ovlivnění NS (nadání, zájmová činnost, poskytování veřejných služeb)  Organizace neziskového sektoru ovlivňují činnost státu (veřejným připomínkováním legislativních návrhů, lobbingem, generováním odborníků)  Stát ovlivňuje činnost organizací neziskového sektoru (legislativně, finančně)

Financování z veřejných rozpočtů Financování - přímé státkrajeobce dotace  veřejné zakázky  dary: finanční a materiální  půjčky (přímé i nepřímé) 

Podíl nástrojů přímého financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 (v %)

Velikost a podíl finančních prostředků poskytnutých NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 podle nástroje financování Viz dokument

Financování z veřejných rozpočtů  NNO v roce 2008 dosáhly na 11 mld. Kč z veřejných rozpočtů.  Více, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu.  NNO se podílejí na jednotlivých nástrojích financování z úrovní veřejné správy v jednotkách procent (na dotacích (3,5%), na veřejných zakázkách (0,9%), na půjčkách (6,1%)).

Velikost finančních prostředků poskytnutých NNO z výdajové stránky veřejných rozpočtů v roce 2008 dle oblasti a rozpočtu Viz dokument

Přímý způsob financování NNO z veřejných zdrojů Role NNO jako významná a specifická v dílčích oblastech veřejných služeb pro obyvatelstvo např. vybrané sociální, zdravotní a jiné služby i v oblasti tělovýchovy a zájmové činnosti; jako alternativního poskytovatele ve veřejných službách např. jako je vzdělávání či kultura;

Přímý způsob financování NNO z veřejných zdrojů Role NNO jako nejdůležitějšího (popřípadě výhradního) poskytovatele úzce specializovaných veřejných služeb např. u humanitární zahraniční pomoci, multikulturní činnosti, integrace romské populace či ekologické osvěty; jako důležitého (popřípadě výhradního) poskytovatele marginálních segmentů veřejných služeb označované jako ostatní činnosti či činnosti jinde nezařazené v rámci jednotlivých odvětví

Více, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. Kdo jsou příjemci? Viz dokument

Financování z veřejných rozpočtů Financování – nepřímé státkrajeobce slevy na daních  úlevy od správních poplatků  úlevy od místních poplatků  prodej a pronájem majetku v symbolické či netržní ceně  Odpuštění, snížení sankcí, splátek  pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace.  využití komunikačních a propagačních kanálů úřadů 

Nejčastěji možnost využití komunikačních a propagačních kanálů ve formě obecního rozhlasu (69 %), obecní nástěnky (69 %) nebo na webových stránkách (71 %) obce. Nepřímá podpora od obcí

Druhou nejčastěji poskytovanou skupinou podpor je zapůjčení majetku a zdrojů obce ve formě pronájmu prostor zadarmo či v symbolické ceně (63 %), půjčení technického a jiného vybavení obce (55 %) pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace (43,5 %). Nepřímá podpora od obcí

Třetí skupinou jsou věcné (37 %) a finanční (35,5 %) dary. Nejméně často používanou skupinou jsou osvobození od placení místních poplatků (16 %) slevy na daně z nemovitostí (6 %). Nepřímá podpora od obcí

Nepřímá podpora obecně Významné zdroje pro NNO jsou i nepřímé způsoby financování NNO, které se nepromítají do příjmové stránky NNO.  služby poskytnuté NNO aniž by za ně musela platit (nájmy, reklama, půjčky apod.)  či bezplatně odvedená práce dobrovolníky. V roce 2008 neziskové instituce sloužící domácnostem získaly bezplatnou dobrovolnou práci ve výši 6,3 mld. Kč.

 Veřejné zdroje  Přímé financování  Nepřímé financování  Prakticky realizováno několika veřejnými politikami  Státní dotační politika ČR vůči NNO (SDP)  Příjemci  Oblasti podpory  Praktické naplnění SDP ( Podpora činnosti NNO, Nákup veřejných služeb, Naplnění meziresortních politik, Naplnění resortních politik, Ostatní politiky) Financování NNO z veřejných rozpočtů.

Dotací ze státního rozpočtu v roce 2009 (5,7 mld. Kč)

Příjemci NNO ze státního rozpočtu v rámci SDPpočetpodíl v roce 2007 získalo dotaci2 194 v roce 2008 získalo dotaci2 956 z toho po oba dva roky % z toho nových příjemců v roce 2008 oproti roku % v roce 2009 získalo dotaci1 689 z toho nový příjemci v roce 2009 oproti rokům 2007 a % Celkem za roky 2007 až 2009 získalo dotaci3 923 z toho po tři roky % Dotace za rok podíl NNO na objemu dotací SDP počtu dotací SDP %56% %54% %75% Státní dotační politika ČR vůči NNO (2,3 mld. Kč)

Průměrná velikost dotace (v mil. Kč) poskytnuté NNO ze státního rozpočtu v rámci SDP dle roku založení příjemce

Financování nestátních neziskových organizací z veřejných zdrojů - UVÁDĚNÉ DŮVODY

Vztah státu a neziskových organizací, financování neziskových organizací  Teorie vládních a tržních selhání (Government/Market Failure Theory)  Teorie důvěry (Trust Theories)  Teorie vzájemné závislosti (Interdependence theory)  3 režimy Sociálního státu (Welfare State) podle Esping- Andersenovi typologie  Salomon-Anheierova teorie s p olečenských kořenů moderní občanské společnosti (také jako teorie sociálních zdrojů (Social Origins Theory)  3rd party Government Teoretické přístupy

Autor funkce/role Salamon Sokolowski, Frič James Rose- Ackerman Wolpert Land Frumkin Kramer Kendall Salamon Hems Salamon, Anheier, Prewitt ( Skovajsa) Evropská komise (95) Kuti Servisní XXXXXXXXXXX Advokační XXXXXXX Expresivní/ reprezentačníXX XXXXX X Charitativní XX XXX Filantropická XX X Inovační XXXX Budování komunity/ sociálního kapitálu XX XXX X Ochrana hodnot X Podpora společenských změn X Podpora pluralismu X X Východisko a koordinace X Redistribuce bohatství X Socio-psychologická role X

Důvody financování NO z veřejných zdrojů ve funkcích a rolích NO společensky žádoucích; v existenci mikroekonomických selhání trhu (čili nedostatečné zabezpečení statků, které trh není schopen produkovat nebo je neprodukuje v optimální míře), zneužívání dominantního postavení, v existenci externalit či asymetrie informací apod.; v existenci heterogenní poptávky mající za následek selhání státu v zabezpečování veřejných statků a služeb pro jedince a skupiny s minoritními preferencemi;

Důvody financování NO z veřejných zdrojů „…Je věcí státu, v jaké míře svěří své úkoly státním organizacím, nebo občanským organizacím… Je tedy věcí vzájemné důvěry mezi státem a příslušnou občanskou organizací při převedení služeb mimo státní sféru. Občanská organizace musí svojí činností přesvědčit o tom, že je schopna služby zajišťovat, a to za finančních a věcných podmínek daných státem, a na druhé straně stát musí přesvědčit o úmyslu tyto služby příslušné občanské organizaci svěřit. V tomto směru je nesmírně důležité vybudovat důvěryhodnost občanských společností, protože v mnoha případech se ukazuje, že tyto společnosti zajišťují potřebné služby na daleko vyšší úrovni, jelikož je zde přímý prvek osobní účastí a snahy na vysoké úrovni. Vyplývá to hlavně z toho, že společnosti jsou ustavovány z osob, které považují poskytování služeb za poslání a ne za zaměstnání…“. (MF ČR, online)