Fakultní učitel? Supervizor? Mentor?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Podpora jedinců s postižením při vstupu na volný trh práce v Rakousku PhDr. Lucie Procházková.
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Koncepce DVPP pro Českou republiku. Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor.
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Absolventská práce.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Pedagogická diagnostika
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Mentoring v učitelské praxi. koučování supervize mentoring tutoring Co mají společného? Mentoring je způsob poskytování kolegiální podpory (pojem mentor.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 3 Seminář Seč 6. října 2015.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Cesta k uplatnění na trhu práce
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Didaktické metody Androdidaktika.
Tisková konference
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
IP Alena Kopáčková (DFP)
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Pedagog.
Transkript prezentace:

Fakultní učitel? Supervizor? Mentor? Několik poznámek k vedení pedagogických praxí Autor: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s. 27–31 Vypracovala: Bc. Hana Šestáková

I. Úvodem „Realizace změny ve vzdělávání není možná bez aktivní spolupráce a přímé účasti učitelů i všech ostatních pedagogických pracovníků“ Bílá kniha, 2000, s. 29

Předpoklad i prostředek úspěšné transformace našeho vzdělávacího systému: změna učitele z hlediska pojetí učitelské profese jde o výrazný posun od „modelu minimálních kompetencí“ k „modelu otevřené/široké profesionality“ (učitel jako facilitátor procesů učení a vývoje žáků, jako diagnostik jejich potřeb, jako manažer procesů vzdělávání)

Potřeba změn v přípravném vzdělávání učitelů: zvýšení akcentu na profesní komponentu, tj. pedagogicko-psychologickou složku v integraci s pedagogickou praxí, v jejímž rámci je možné rozvíjet profesní sebereflexi, jakožto základní nástroj profesního růstu učitele

Pedagogická praxe: nutné navýšení časové dotace změna obsahu a cílů pedagogické praxe i procesů profesního učení spolupráce studenta učitelství se zkušeným učitelem z praxe

V posledních dvou desetiletích se ustálilo používání termínu mentor. Pojetí vedení pedagogické praxe vycházejí z určitého modelu učitelské přípravy: model učednický model akademický model reflektivní V posledních dvou desetiletích se ustálilo používání termínu mentor.

Historie: Původ termínu najdeme v Homérově postavě Mentora, kterému svěřil Odysseus svého syna Telemacha do péče, když odjížděl do Trojské války. Ve starověkém Řecku bylo zvykem, že se mladíci učili od starších a zkušených mužů-svých osobních mentorů. Mentor byl „otcovskou postavou, rolovým modelem, poradcem, důvěryhodným rádcem, který předkládá výzvy a povzbuzuje. Mentor se stal synonymem pro moudrého a věrného strážce a učitele.

Mentor: „moudrý rádce“ průvodce studenta-budoucího učitele na cestě k profesnímu růstu původní význam zachován v reflektivním modelu učitelské přípravy Mentorování lze stručně popsat jako pomáhání druhému učit se.

V české odborné literatuře se v souvislosti s vedením praxí objevuje nejčastěji termín fakultní učitel, případně cvičný učitel. Supervizor (Švec,1999): ten, kdo vede, má „super vizi“, tedy ví, jaký je cíl a jak ho dosáhnout zdomácněl v přípravném vzdělávání učitelů anglického jazyka reflektuje akademický model učitelské přípravy

II. Některá teoretická východiska Role mentora: Dle Carruthersena – rozdělení rolí do dvou základních skupin (první zdůrazňuje profesní růst studenta učitelství, druhá skupina rolí se zaměřuje i na osobnostní rozvoj) Sampson a Yeomanse – tři základní dimenze role mentora (strukturní, podpůrná, profesní)

Strukturní - hledání a zajišťování co možná nejlepších podmínek pro procesy profesního učení Podpůrná - osobnostní aspekty (vztah mentor-student, redukce stresu) Profesní - rozvoj učitelské kompetence budoucího učitele

ROLE DIMENZE PODROLE STRATEGIE Mentor Strukturní Plánovač Organizátor Vyjednávač Uvádějící Vyjednávání Informování Podpůrná Hostitel Přítel (kolega) Poradce Nezávazné povídání Povzbuzování Chvála Humor Profesní Školitel Školitel nebo vychovatel Vychovatel Hodnotitel Demonstrace, komentování napovídání, navrhování, sdělování, koučování Spolupráce, přesvědčování, vysvětlování, modelování Diskuse, reflektování,facilitace Pozorování, zaznamenávání, poskytování zpětné vazby

Styly vedení studenta v průběhu pedagogické praxe (Bitljanová, 2000): Direktivní Alternativní Nedirektivní Podstatná je volba stylu de potřeb studenta a schopnost přecházet od jednoho stylu ke druhému, tak jak to vyžaduje konkrétní pedagogická situace a fáze profesního rozvoje studenta. Stupně rozvoje (Rolph, 1993): Úvodní – orientován „na přežití“ (survival) Postupný – mentor facilitátorem procesů profesního učení Partnerský – spolupráce studenta s mentorem na úrovni kolegiální

Činnost mentora je tak komplexní a náročná práce, že k ní nelze přistupovat bez specifické přípravy. Školení mentorů probíhá na pedagogických fakultách,k dispozici jsou již i příručky pro mentory. Zahraniční šetření potvrdilo fakt, že vynikající a zkušený učitel-praktik nemusí být dobrým mentorem. Výzkum poukazuje i na vliv speciálně neškolených mentorů, kteří prosazují tradiční normy a praktiky, čímž omezují realizaci reformy.

III. Závěrem Shrnutí: Podmínkou efektivity pedagogické praxe je její vedení mentorem Mentorování je specifická kvalifikace, která vyžaduje speciální přípravu (školení) Žádný učitel by bez této přípravy neměl studenta v průběhu pedagogické praxe vést Mentor je v přípravě budoucích učitelů rovnocenným partnerem univerzitních učitelů

Proto je třeba: Zavést a systematizovat přípravu mentorů Vypracovat standart přípravy mentorů, nástroje ověřování jeho dosažení a formu certifikace V rámci systému kariérního růstu učitele uznávat tuto kvalifikaci Zvýšit tím profesní status mentora, jeho prestiž a umožnit její finanční ohodnocení Jak je na tom v tomto směru ČR?

Jaký je ideální počet studentů, které mentor na praktické výuce vede a za které zodpovídá?

Myslíte si,že má pro studenta učitelství smysl vidět vzorovou vyučovací hodinu?

Má smysl shlédnout nepovedenou vyučovací hodinu?

Děkuji za pozornost!