Sociologie pro SPSP téma 8 Sociální organizace společnosti SPP 701 FSS MU Brno, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Advertisements

Sociální systém organizace
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
sociální skupiny Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Emoce (city).
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
VY_20_INOVACE_SVF20560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Sociální diferenciace
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
3. téma: Kultura
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociologie pro SPP/SPR
Sociální skupiny a role
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Interní a externí pravidla, etická pravidla
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Sociologie pro SPSP téma 8 Sociální organizace společnosti SPP 701 FSS MU Brno, 2006

Povinná literatura BAUMAN, Z. Myslet sociologicky. Praha SLON 1997, kap.My a oni, s.41-56, kap. Cizinci, s CREE, V.E. Sociology for social workers and probation Officers. London and New York, Routledge, 2000, Ch. 5 Community, pp WINKLER, J. Ekonomika s společnost. Brno, ESF MU, 2000, kapitola 9 Sociální organizace společnosti

Obsah setkání Vymezení sociální organizace a sociálních vztahů Druhy a typy sociálních vztahů a způsoby jejich rozlišení Typy společenství lidí + charakteristické rysy davu a sociální skupiny Typologie sociálních skupin + vymezení primární, sekundární a referenční skupiny

01. Hlavní prvky lidské kultury (Keller 1995) Symbolická komunikace Institucionalizace jednání Organizované jednání

Symbolická komunikace = Schopnost přijímat informace od druhých lidí prostřednictvím symbolů Funkce: Koordinace přítomných aktivit Orientace vůči vzdálenějšímu, bezprostředně zkušeností ne-dostupnému okolí Oživení minulé zkušenosti Anticipace a plánování budoucích aktivit

Institucionalizace jednání = Institucionalizace obecně praktikovaných způsobů/pravidel jednání, ke kterým dochází v rámci interakcí mezi pravidly a očekáváním, a které jsou uvědomované a racionalizované (x neuvědomovaným zvykům a obyčejům) a slouží k naplnění potřeb jednotlivce (antropologické p. - jakékoli „jednání“) či společnosti jako celku (funkcionální p. - „schválené a sankcionované chování“) Skupiny institucí: I. rodiny – Ekonomické i. – Politické i. – Náboženské i.

Cíle, hodnoty, strategické potřeby lidí Normy a sankce chování (Normy-limity, Role-očekávání druhých, Sankce-odměny či tresty) Populace lidí (Sociální organizace a Rozvrstvení lidí) Materiální vybavení, technologie. (Nástroje, Prostředky, Předměty využívané k uspokojení potřeb či dosažení hodnoty) Aktivita, činnost, jednání. Struktura sociální instituce

Organizované jednání = Typ vztahů, které se ustavují mezi lidmi v průběhu řešení problémů jejich přežití (institucí), resp. způsob, jak lidé koordinují svou aktivitu

02. Způsoby zkoumání lidské kultury (jakožto nahlížení na lidské jednání ve společnosti) Makrosociologický pohled - předmětem zkoumání je celá soustava objektivních kulturních pravidel (sociálních institucí), která se vytvořila jako výsledek vyjednávání a vzájemných interakcí jedinců a skupin lidí v průběhu historického vývoje; Mikrosociologický pohled - předmětem studia je sociální jednání člověka jako cílevědomá aktivita, která má pro aktéra subjektivní význam a je orientována na druhé lidi ve snaze vysvětlit lidské jednání podle jeho subjektivních příčin a motivů.

Sociologický realismus Kubátová (2003) Společnost jako uspořádaný systém, který v sobě obsahuje řád; Snaha objevit teorii, která takovou skutečnost popíše a vysvětlí jako sled příčin a důsledků; Takto chápaná sociální realita nedává jednotlivci příliš prostoru ke svobodě, volbě, tvořivosti, protože sociální fakta existují nezávisle na subjektu; Ve vztahu jedinec-společnost hraje společnost klíčovou roli.

Sociologický nominalismus Kubátová (2003) Sociální realita je vnímána jako chaos; Z něj je vytvářen jednotlivci proměnlivý řád, který realitě dává smysl; Snahou je společnosti porozumět; Je nutné vykonstruovat teorii, která bude sloužit jako dalekohled, kterým je možné se zaměřit na zkoumanou část sociální reality.

Různé úrovně sociální reality dle Ritzera (In Jandourek 2003) - dle velikosti jedinci vs. celosvětový systém

- -dle objektivity materiální události vs. říše idejí (problém s událostmi mezi kontinui ovlivněnými subj.normami a hodnotami)

I. a II.=sociální fakta; III.=sociální chování; IV.=sociální definice

1. Sociální organizace společnosti = lidská společenství utvářená více či méně stabilními shluky a seskupeními interakcí, ke kterým dochází na základě více či méně sdílených hodnot a norem lidského chování při uspokojování lidských potřeb

2. Sociální vztahy (interakce) = stabilní interakce lidí, které představují základní prvky společenské organizace a vyznačují se stabilními očekáváními aktérů k sobě samým, k ostatním lidem a k situaci, v níž se vztah utváří stabilita sociálních vztahů závisí na míře regulace společenství kulturou ---- ve společnosti se setkáváme s řadou kultur, přičemž každé společenství lidí má více či méně rozvinuté kulturní prvky

Druhy sociálních vztahů (interakcí) Kooperace (spolupráce) společné dosahování jedincem těžko dosažitelných cílů - spontánně – z kulturní tradice – dohoda (smlouva) Konflikt dosahování společně ceněného cíle a přitom zničit či potlačit protivníka – strukturální/spojený s pozicí – komunikační/nedorozumění – osobnostní Soutěžení kooperativní konflikt jedince či skupiny lidí k dosažení cíle při dodržování společných pravidel chování

4. 4. Násilí násilné vynucování své vůle jednotlivcem či skupinou lidí jiným lidem - fyzické – psychologické Směna působení jednotlivce či skupiny osob na jiné lidi k získání žádoucích reakcí - ekonomická – psychologická - sociální

Typy sociálních vztahů Primární vztahy cílem sami o sobě – pozitivní i negativní emoce - názorová a morální podobnost a blízkost Sekundární vztahy prostředky k dosažení jiných cílů a hodnot – racionalita - vědomí užitečnosti vztahů pro dosažení společného nebo individuálního cíle

Způsoby rozlišení sociálních vztahů 1. 1.přesnost vymezení vztahu nespecifikované variabilní p. vs. specifické s důvěrnost a intimita vztahu vyšší p. vs. méně důvěrné s partikularismus a individuálnost vztahu jedinečné vlastnosti druhých u p. vs. hodnocení podle obecných měřítek s emocionalita vztahu vysoká míra emocionality p. vs. nezúčastněnost s.

3. Typy společenství lidí (dle míry stability sociálních vztahů) Sociální kategorie soubor lidí, kterým je společný nějaký znak (pohlaví, zaměstnání, víra) Sociální agregát společenství lidí spojených prostorovou či fyzickou blízkostí (lidé v jednom paneláku, náhodně seskupení lidí v autobuse) Dav agregované množství lidí shromážděných na stejném místě na základě stejného podnětu – sociálně strukturované – náhodné – nezákonné Sociální skupina dva nebo více lidí, kteří na sebe vzájemně působí a dosahují společných cílů

Společné rysy davu potlačování osobnostních rysů reakce na společné podněty převaha emocí nad racionalitou ztráta racionální kontroly a morální odpovědnosti za své činy anonymita jednání a pocity bezpečí před sankcemi jednoduchá struktura vztahů - vyděluje se sociální role vůdce davu

Charakteristické rysy sociální skupiny Společná činnost Interakce ve formě komunikace (síť komunikačních vztahů) Interakce a dělba společné činnosti ustavující vzájemná očekávání a společná pravidla chování Vznikají pozice a role Ustalují se skupinové vztahy (vertikální a horizontální)

Vznikají společná pravidla soužití, tj. skupinová kultura (cíle, hodnoty a normy) Tvorba vlastního systému sankcí a "vědomí my„ upevňovaného rituály Součástí skupinové kultury "vědomí oni„ Pevně zafixovaná a emocionálně podbarvená očekávání a představy o idealizaci vlastní skupiny a odsouzení ostatních skupin (autosttereotypy a heterostereotypy)

4. Typologie sociálních skupin Dle míry osobního začlenění jedince do skupiny 1.Primární skupiny příslušnost a citové osobní závazky (RODINA) 2.Sekundární skupiny užitečnost při dosahování individuálních či společných cílů (ASOCIACE, FORMÁLNÍ ORGANIZACE, ETNICKÉ SKUPINY A SPOLEČENSKÉ TŘÍDY)

Typologie sociálních skupin Dle převažujícího zdroje vytváření skupinových pravidel a norem chování 1.neformální spontánně v interakci všech členů 2.formální oficiálně předepsaná jedincem či více jedincům

Primární skupina přímé, bezprostřední interakce členů (face-to-face) umožňující vzájemnou komunikaci nejsou velké vztahy vzájemné psychické blízkosti a důvěrnosti utvářející sociální soudržnost motivem členství je uspokojení potřeby vzájemných pozitivních citových vztahů Existence dlouhotrvajících racionálních a především citových vztahů utvářejících pevnou déletrvající sociální vazbu mezi členy jedinec se angažuje celou svou osobností CÍLEM JE VLIV A KONTROLA ČLENŮ SOCIALIZACÍ

Sekundární skupina Větší skupiny lidí, mezi nimiž vznikají méně osobní vztahy Intimita a důvěrnost vztahů mezi členy může vzniknout výjimečně jako neočekávaný produkt instrumentálních a racionálních interakcí mezi lidmi Trvání skupiny souvisí s trváním účelu či funkce, pro který skupina vznikla CÍLEM JE DOSAHOVÁNÍ INDIVIDUÁLNÍCH ČI SKUPINOVÝCH CÍLŮ RACIONÁLNÍMI PROSTŘEDKY

Sekundární skupiny Asociace Formální organizace Etnické skupiny Společenské třídy

Referenční skupina = skupina, s jejímiž hodnotami, normami, způsobem života se jedinec identifikuje